Vis maior: talajszennyezés miatt augusztus végéig marad a teljes vágányzár Balmazújvárosnál!

MÁV/iho   ·   2025.06.11. 09:00
balmazujvaros_2025

Jövőre viszont akár tizenöt perccel is rövidebb időt vehet igénybe a vonatozás Debrecen és Tiszafüred között.

A 108-as számú Debrecen–Tiszafüred–Füzesabony vasútvonalon több egyidejű felújítás és karbantartás is zajlik, hogy megbízhatóbbá tegyék a vonatközlekedést, csökkenjen a menetidő, így az új, debreceni autóipari üzemek munkavállalói és természetesen a térségben élők számára reális és vonzó alternatívát kínáljon a vasút. E beruházások között a Nagymacs és Balmazújváros közötti pályarekonstrukció, valamint Balmazújváros állomás vágányhálózatának felújítása az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával valósul meg, ezeken felül a villamosítás is folytatódik.

A MÁV-csoporton kívül álló ok miatt ezt a beruházást jelentősebb mértékben, mintegy két és fél hónappal át kell ütemeznie a szakembereknek, miután egy korábban nem ismert, évtizedekkel ezelőtt keletkezett környezeti kár felszámolásával bővült a projekt tartalma. Így az eredetileg június közepéig tartó vágányzári ütem várhatóan augusztus végéig tart, addig továbbra is pótlóbuszok szállítják az utasokat Debrecen és Hortobágy, illetve egyes vonatok esetében a nyírábrányi szakaszon is.

A MÁV saját forrásból is végez karbantartási munkálatokat a Hortobágy és Ohat-Pusztakócs állomás közötti, tizenhat kilométeres szakaszon három hónapon át, melyek június közepére be is fejeződnek: mintegy 170 úgynevezett hosszúsínt cseréltek, betonaljakat javítottak, nagygépes vágányszabályozást végeztek.

Az eredeti ütemterv alapján idén jelentős korlátozásokra kell számítani Debrecen és Balmazújváros között, ahol több ütemben, eltérő szakaszokon szünetel a vonatforgalom, pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A balmazújvárosi vasútállomás két vágányán eredetileg június 14-étől indulhatott volna meg a forgalom, lehetővé téve, hogy a vonatok Hortobágy felől Balmazújváros állomásig közlekedjenek. A Nagymacs és Balmazújváros közötti nagyberuházás részeként végzett munkálatok során azonban a balmazújvárosi vágányok bontása és építése közben egy korábban ismeretlen talajszennyezést tártak fel. Kiemelten fontos, hogy a feltárt szennyeződést szakszerű módon, minden környezetvédelmi szempontnak megfelelően távolítsák el, ezért a talaj- és talajvíz-mintavételezések már megtörténtek, a laborvizsgálatok után pedig hamarosan megkezdődhet a szennyezett föld kitermelése és elszállítása, és azt követően a szennyezésmentes talaj visszatöltése, tömörítése. Ez azzal jár, hogy a vágányok építése a kárenyhítést követően folytatható, ezért a kivitelezés időtartama is meghosszabbodik. Ezen váratlan és rendkívüli körülmény miatt Hortobágy és Debrecen, illetve Látókép között továbbra is pótlóbuszok közlekednek várhatóan augusztus 31-éig.

A rendszeres átszállásokat 2026-tól jelentős javulás kárpótolja: jelentősen csökken a sebességkorlátozások száma és mértéke, ezáltal megbízhatóbb lesz a vonatközlekedés a térségben. A jelenlegi 75–80 százalék körüli menetrendszerűség ősztől fokozatosan javul, a jövő év második felétől pedig várhatóan 90 százalék fölé fog javulni, így 2026 nyarától már tíz vonatból kilenc pontosan közlekedhet a vonalon. A munkák eredményeképpen a 2025/2026-os menetrendi időszakban új menetrend életbe lépése várható, amely alapján a menettartam akár több mint tizenöt perccel is csökkenhet a Debrecen–Balmazújváros–Tiszafüred szakaszon.  

Menetrendi változások június 14-étől augusztus végéig

Füzesabony felé:

Debrecen és Hortobágy között pótlóbuszok közlekednek a megszokott menetrendhez képest 16–50 perccel korábban, Hortobágyon átszállást nyújtva a változatlan menetrend szerint közlekedő vonatokra.

  • A Debrecen–Balmazújváros(–Hortobágy) viszonylatú vonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek.
  • A Debrecenből eredetileg 5:15-kor és 21:00-kor Tiszafüredre induló személyvonatok (6612, 6638) helyett a teljes útvonalon pótlóbusz közlekedik.
  • Az eredetileg Debrecenből 17:11-kor Füzesabonyba induló személyvonat (6646) helyett 31 perccel korábban pótlóbusz indul, amely csak Hortobágyig közlekedik. Az utasok onnan a meghosszabbított útvonalon közlekedő Tisza-tó sebesvonattal (S15503) utazhatnak.
  • A közút kialakítása miatt a pótlóbuszok nem érintik Kónyát, helyette Hortobágy és Kónya major között ráhordó autóbusz közlekedik.
  • A 105-ös vonali, Nyírábrányból 5:20-kor induló vonat (6650) helyett pótlóbusz közlekedik június 16-ától július 9-éig Nyírábrány és Látókép (a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet) között, július 10-étől augusztus 29-éig pedig Debrecen és Látókép között.

Debrecen felé:

Hortobágy és Debrecen között pótlóbuszok közlekednek módosított menetrend szerint, csatlakozva a változatlan menetrend szerint közlekedő vonatokhoz, így 3–24 perccel később érkeznek a végállomásra.

  • A (Hortobágy–)Balmazújváros–Debrecen viszonylatú vonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek.
  • A Tiszafüredről eredetileg 4:32-kor és 9:13-kor Debrecenbe induló személyvonatok (6629, 6637) helyett a teljes útvonalon pótlóbusz közlekedik.
  • A Füzesabonyból eredeti menetrend szerint 9:38-kor Debrecenbe induló személyvonat (6647) nem közlekedik. Utasai a meghosszabbított útvonalon közlekedő Tisza-tó sebesvonattal (S15502) utazhatnak Hortobágyig, ahol a Debrecenig közlekedő pótlóbusz csatlakozik hozzá.
  • A közút kialakítása miatt a pótlóbuszok nem érintik Kónyát, helyette Hortobágy és Kónya major között ráhordó autóbusz közlekedik.
  • A Balmazújvárosból 15:26-kor induló vonat (6613) helyett pótlóbusz közlekedik, június 16-ától július 9-éig Hortobágy és Nyírábrány között, július 10-étől augusztus 29-éig Hortobágy és Debrecen között.
  • A BMW-gyár kiszolgálása az eddigi vágányzári menetrendeknek megfelelően történik augusztus végéig: a pótlóbuszok a megszokott megállóhelyen állnak meg, illetve a Nyírábrányból Látóképre és délutánonként Hortobágyról Nyírábrányba közlekedő személyvonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbusz fog közlekedni.

A további felújítási fázisokhoz kapcsolódó menetrendi változásokról a MÁV-csoport tájékoztatni fogja az utasokat és a sajtót a megszokott felületeken, csatornákon keresztül.

Folytatódik a pályafelújítás Balmazújvárosig

A már elkészült Debrecen és Nagymacs közötti pályafelújítást követően, március óta újabb szakasszal, Balmazújvárosig folytatódik a 108-as vonal felújítása és villamosítása, hogy az új debreceni autóipari üzemek, a gyártási tevékenység és a munkavállalóik, valamint a térség lakosainak utazása a jövőben minél inkább a környezetbarát vasútra támaszkodjon. A pályarekonstrukció miatt idén jelentős korlátozásokra kell számítani Debrecen és Balmazújváros között, ahol több ütemben, eltérő szakaszokon szünetel a vonatforgalom.

A Nagymacs és Balmazújváros közötti pálya, valamint Balmazújváros állomás vágányhálózatának felújítása március közepétől indult el a Tócóvölgy és Nagymacs vonalszakaszon a felsővezetéki rendszer kiépítésével. Április közepétől Tócóvölgy állomás felsővezeték-hálózatán is dolgoztak egészen május közepéig, majd pedig a vágányok bontásával és építésével folytatódik a munka. A nyíltvonali szakaszok átépítése több ütemben, várhatóan a decemberi menetrendváltásig  folytatódik. A balmazújvárosi vasútállomáson várhatóan szeptembertől részleges korlátozással, Füzesabony felé/felől közlekedhetnek majd a vonatok, ez azonban az említett talajszennyezés rekultivációjától is függ.

A felújítás és a karbantartás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt zajra lehet számítani Macs és Balmazújváros között a vasútvonal által érintett településeken. A munkálatok okozta kényelmetlenségek miatt a környéken élők és az utasok megértését, türelmét előre is köszöni a MÁV-csoport.

Írásunk a MÁV-csoport céges közleménye alapján készült.

(Nyitóképünkön a felújítás előtt álló balmazújvárosi állomás. Fotó: Simon Zsolt)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek