Az UIC-térség közlekedési trendjei 2022 első félévében

iho/vasút   ·   2023.01.13. 12:00
050_171006_P1160751_k

Az UIC-tagvállalatok előzetes adatai szerint a tavalyi év első hat hónapjában a forgalmi tendenciák nagy eltérést mutatnak régiónként, valamint a személy- és az áruszállítást illetően is.

Az UIC friss jelentése szerint a személyforgalmat érintően 2021-hez képest jobb eredmény született, viszont több vasúttársaságnál az utaskilométerek annak ellenére alacsonyabbak maradtak a Covid–19-pandémia előtti évben, vagyis 2019-ben elért értéknél, hogy több társaságnál is biztató eredmények születtek 2022 második negyedévében.

A vasúti árufuvarozás szintje Európában és az Egyesült Államokban többé-kevésbé stabil maradt 2021-hez képest, de a tonnakilométerek általában a 2019-es szint alatt maradtak, miközben egyes ázsiai és afrikai vasúttársaságok esetén 2020 óta fokozatos és tartós a növekedés. Figyelembe kell venni azonban, hogy nem mindegyik vasúttársaság vett részt a felmérésben, az áttekintés így csak részleges.

Személyszállítási trendek

A személyszállítás 2021. decemberi és 2022. januári visszaesése ellenére 2022 első fele emelkedést mutat: 2021 első feléhez képest a 39 vasúttársaságból 32-nél jelentős mértékben nőttek az utasszámokok, például az indiai nemzeti vasút IR-nél 110 százalékkal, a kanadai Via Railnél 322 százalékkal, a német DB AG 110 százalékkal, vagy a török nemzeti vasút TCDD-nél 198 százalékkal. A marokkói állami vasúttársaság ONCF, a szerb SV Srbija Voz, a TCDD, az észt Euskotren, a szlovén SZ és a lengyel PKP forgalma pedig még nagyobb is volt, mint a világjárvány előtti 2019-es év első félévében. A többi vasúttársaságnál a 2022. májusi és júniusi számok a normálishoz közeli értékeket mutatnak. Néhány cég viszont továbbra is gondokkal küzd: például a kanadai Canadian Railways (CR) és a horvát HZ PP negyven-negyven százalékkal, a kongói SNCC húsz, ausztrál Sydney Trains pedig tizenkét százalékkal kevesebb utast szállított.

1. ábra: Millió utaskilométerek 2019-ben (fehérrel), 2020-ban (világosszürkével), 2021-ben (sötétszürkével) és 2022-ben (feketével). Az Y tengely logaritmikus skála. A vasúttársaságok régiónként vannak csoportosítva, a százalékos értékek a 2021 és 2022 közötti átlagos változást mutatják. Figyelembe kell venni azonban, hogy nem mindegyik vasúttársaság vett részt a felmérésben, így a vasúti piac vizsgálata csak részleges (forrás: UIC)

 

Áruszállítási tendenciák

Azt követően, hogy az árufuvarozást 2020 első felében negatívan érintette a pandémia, a szállított áruk teljes mennyisége 2022 első félévében még túl is lépte a Covid-előtti szintet, elsősorban az ázsiai, kisebb mértékben pedig az afrikai vasúttársaságok által regisztrált tonnakilométerek jelentős növekedése okán. 2021 első félévéhez képest például az IR-nél 14 százalékos, a KTZ 13, a CR-nél nyolc, a vietnámi DSVN-nél 22, a gaboni Setragnál 18, az algériai SNTF-nél pedig 13 százalékos emelkedést könyvelhettek el. Ez a tendencia azonban régiónként erősen változik, mivel bár a világjárvány nem érintette túlzottan az árufuvarozást ezeknél a vállalatoknál, a legtöbb amerikai és európai vasúttársaság csak gyenge fellendülést ért el, a szállított áruk mennyisége továbbra is elmaradt a Covid-előtti eredményektől. Egyes társaságok, például a TCDD, valamint a svájci SBB és BLS, ellensúlyozza ezt a trendet: az adatok azt mutatják, hogy teherforgalmi volumenjük a teljes időszakban megmaradt, és jó eredményeket mutatott 2022 első felében.

2. ábra: A vasúti árufuvarozás millió tonnakilométerekben, a jelzések színe megegyezik az első ábráéval. Az Y tengely logaritmikus skála. Ennél az ábránál is figyelembe kell venni, hogy néhány európai vasúttársaság nem vett részt a felmérésben, így az európai vasúti piac vizsgálata csak részleges. Az Amerikai Vasúttársaságok Szövetségének (AAR) az Egyesült Államokat érintő adatai csak az 1. osztályban sorolt vasúttársaságok forgalmára vonatkoznak (forrás: UIC)
3. ábra: A bal oldali grafikon a havi utasforgalmi indexet mutatja a 2019 januárjától 2022 júniusáig tartó időszakra. Az index alaphivatkozása (100) 2019 januárja. Az UIC-tagvállalatok adatai összesítve és régiónként megjelenítve: Európai Unió, Európa többi része, Afrika, Észak-Amerika, továbbá China Railways (CR), Indian Railways (IR) és East Japan Railways (EJR). Az Európai Unió, Európa többi része, Afrika és Észak-Amerika kategóriákba sorolt vasúttársaságok az 1. ábrán láthatóak.<br>A jobb oldali grafikonon a vasúti árufuvarozás havi forgalmi indexe látható. Az elérhető adatokkal bíró UIC-vasúttársaságok régiónként vannak összesítve: EU, Európa többi része, Afrika (az érintett vasúttársaságok listája a 2. ábrán látható), továbbá China Railways (CR), Indian Railways (IR), a kazah KTZ, valamint az amerikai AAR 1. osztályú társaságai. Az EJR-től és az AAR-től eredetileg negyedévenként érkeztek az adatok, ezeket mindkét grafikonon a havi skálához igazították. Az IR adatainak kiszámítása a havi utasmennyiség/szállított tonna és az egy utas/tonna által megtett átlagos távolság szorzata alapján történt (forrás: UIC)

(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek