Az UIC-térség közlekedési trendjei 2022 első félévében
Az UIC-tagvállalatok előzetes adatai szerint a tavalyi év első hat hónapjában a forgalmi tendenciák nagy eltérést mutatnak régiónként, valamint a személy- és az áruszállítást illetően is.
Az UIC friss jelentése szerint a személyforgalmat érintően 2021-hez képest jobb eredmény született, viszont több vasúttársaságnál az utaskilométerek annak ellenére alacsonyabbak maradtak a Covid–19-pandémia előtti évben, vagyis 2019-ben elért értéknél, hogy több társaságnál is biztató eredmények születtek 2022 második negyedévében.
A vasúti árufuvarozás szintje Európában és az Egyesült Államokban többé-kevésbé stabil maradt 2021-hez képest, de a tonnakilométerek általában a 2019-es szint alatt maradtak, miközben egyes ázsiai és afrikai vasúttársaságok esetén 2020 óta fokozatos és tartós a növekedés. Figyelembe kell venni azonban, hogy nem mindegyik vasúttársaság vett részt a felmérésben, az áttekintés így csak részleges.
A személyszállítás 2021. decemberi és 2022. januári visszaesése ellenére 2022 első fele emelkedést mutat: 2021 első feléhez képest a 39 vasúttársaságból 32-nél jelentős mértékben nőttek az utasszámokok, például az indiai nemzeti vasút IR-nél 110 százalékkal, a kanadai Via Railnél 322 százalékkal, a német DB AG 110 százalékkal, vagy a török nemzeti vasút TCDD-nél 198 százalékkal. A marokkói állami vasúttársaság ONCF, a szerb SV Srbija Voz, a TCDD, az észt Euskotren, a szlovén SZ és a lengyel PKP forgalma pedig még nagyobb is volt, mint a világjárvány előtti 2019-es év első félévében. A többi vasúttársaságnál a 2022. májusi és júniusi számok a normálishoz közeli értékeket mutatnak. Néhány cég viszont továbbra is gondokkal küzd: például a kanadai Canadian Railways (CR) és a horvát HZ PP negyven-negyven százalékkal, a kongói SNCC húsz, ausztrál Sydney Trains pedig tizenkét százalékkal kevesebb utast szállított.
Azt követően, hogy az árufuvarozást 2020 első felében negatívan érintette a pandémia, a szállított áruk teljes mennyisége 2022 első félévében még túl is lépte a Covid-előtti szintet, elsősorban az ázsiai, kisebb mértékben pedig az afrikai vasúttársaságok által regisztrált tonnakilométerek jelentős növekedése okán. 2021 első félévéhez képest például az IR-nél 14 százalékos, a KTZ 13, a CR-nél nyolc, a vietnámi DSVN-nél 22, a gaboni Setragnál 18, az algériai SNTF-nél pedig 13 százalékos emelkedést könyvelhettek el. Ez a tendencia azonban régiónként erősen változik, mivel bár a világjárvány nem érintette túlzottan az árufuvarozást ezeknél a vállalatoknál, a legtöbb amerikai és európai vasúttársaság csak gyenge fellendülést ért el, a szállított áruk mennyisége továbbra is elmaradt a Covid-előtti eredményektől. Egyes társaságok, például a TCDD, valamint a svájci SBB és BLS, ellensúlyozza ezt a trendet: az adatok azt mutatják, hogy teherforgalmi volumenjük a teljes időszakban megmaradt, és jó eredményeket mutatott 2022 első felében.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!