Flottát csökkent a ČD Cargo

Négyezer tehervagont és komplett mozdonysorozatokat állítanak le, de vásárolnak is gépeket. A csökkentés oka a fuvarigények jelentős visszaesése.
Komoly flottaátalakítást hajt végre a cseh nemzeti árufuvarozó vasúttársaság: jelentős mértékben állítanak le teherkocsikat és mozdonyokat. A flottacsökkentés elsődleges oka az árufuvarozási piac általános visszaesése, valamint az egyes árucikkek, különösen a szén eltűnése.
A cseh Zdropravy.cz közlekedési hírportál a ČD Cargótól kapott nyilvános adatok alapján a körülbelül 21 ezer példányos tehervagonparkból 1442 járművet állítottak le a tavalyi év során. A felesleges kapacitás visszavágásának részeként jelenleg további körülbelül négyezer kocsit terveznek leállítani. Egyes járműveket – elsősorban szenesvagonokat – eladásra kínálnak majd fel az év vége felé, ezeket most válogatják ki az értékük, műszaki állapotuk és felhasználási lehetőségeik alapján. A vállalat számításai szerint nagyjából 15 ezer teherkocsit tartanak meg, ha az európai ipari termelés visszaesése miatti szállítási igények nem csökkennek tovább.
Hasonló tendencia figyelhető meg a vontatójárművek terén is: teljes mozdonysorozatokat állít le a ČD Cargo, azonban új, a határokon átnyúló nemzetközi forgalomban bevethető gépeket is beszereznek – az elmúlt másfél év során 83 mozdonyt nyugdíjaztak és további hatvanra vár leállítás.
A társaságtól elmondták, interoperábilis mozdonyokra van szükség, melyekkel Európa-szerte lehet vonatokat továbbítani. Ezek elsősorban a 383-as sorozatú Siemens Vectronok és a 388-as Alstom (korábbi Bombardier) Traxxok, amik Németországban, Ausztriában, Hollandiában és Belgiumban is dolgozhatnak. A csehországi áruszállítás csökkenése ellenére külföldön már régóta jól teljesít a ČD Cargo, mivel kontinens-szerte tudnak fuvarszolgáltatást nyújtani.
A véglegesen leállításra kijelölt sorozatok a 111-es, „Vasaló” becenevű villamos tolatómozdonyok, valamint az 1967 és 1971 között gyártott, három kilovoltos egyenáramú (DC) Plehácsok, azaz a 122-es és 123-as sorozatok. Ezekre a gépekre nem szerelik fel az egyre inkább kötelezővé váló egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) fedélzeti egységeit, ráadásul az egyenáramú vonalaknak a 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú (AC) betáplálásra való tervezett átállításával üzemeltetni sem tudnák majd őket.
A 230-as sorozatú, váltakozó áramú Laminátkákat is kivezették, ezeket a 242-es sorozatú Plehácsok korszerűsített példányai váltották fel.
Dízelmozdonyok terén négytengelyesek közül a 742-es Kocúrok és a 731-es vonali gépek, valamint a 708-as sorozatú, kéttengelyes tolatómozdonyok búcsúznak nagyobb mennyiségben – a vasúttársaság szerint egyre kisebb igény mutatkozik az ilyen mozdonyok iránt a veszteséges egyeskocsi-fuvarozási szegmens teljesítményének csökkenése okán. Azt fontolgatják, hogy néhány mozdonyt külföldi leányvállalatokhoz, például Szlovákiába helyeznek át – számol be a Zdopravy.cz.
(Nyitóképünk a ČD Cargo egyik Laminátkája robog tehervonattal Budatétény megállóhelynél. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!