Hazai gyártású akkus motorvonatot állítottak forgalomba a horvátok

iho/vasút   ·   2025.05.18. 15:10
hzpp_6211_koncar_bemu

Az első villamos-akkumulátoros Končar-szerelvény Zágráb és Belovár között pendlizik.

A horvát nemzeti vasúttársaság HŽPP még 2022 decemberében rendelt meg a hazai Končar KEV-től egy villamos-akkumulátoros és egy teljesen akkumulátoros üzemű motorvonat-prototípust, valamint a járművek töltéséhez szükséges töltőpontot hat állomáson: Belovárban (Bjelovar), Eszéken (Osijek), Pólában (Pula), Splitben, Varasdon (Varaždin) és Verőcén (Virovitica). A megbízás összértéke 17,1 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 6,9 milliárd forint), amiből 13,3 millió eurót (csaknem 5,4 milliárd forintot) a nemzeti helyreállítási és ellenállási tervből finanszíroznak.

A HŽPP és a gyártó várhatóan még a hónap során alá is írja a szerződést a járművek nullszériájára vonatkozóan, mely által további négy villamos-akkumulátoros és négy akkus motorvonatot építhet meg a Končar KEV.

Az első villamos-akkumulátoros szerelvényt a napokban helyezte hivatalosan forgalomba a társaság. Az 56,2 méter hosszú, 18 tonna tengelynyomású, háromrészes jármű a horvát főváros és Gradec között 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékről „táplálkozik”, onnantól viszont az akkumulátorait használja. Az alacsonypadlós vonaton 157 ülőhely található, további 158 utas pedig állva utazhat. A fedélzeti kényelmi szolgáltatásokat biztonsági kamerarendszer, az ajtóknál kerekesszékesek közlekedését könnyítő, lenyitható rámpa, akadálymentes WC, valamint külön kerékpárhelyek növelik.

A 6211 sorozatú motorvonat naponta tizennyolc órányi vagy 480 kilométernyi üzemre képes, felsővezeték alatt százhatvan, akkus üzemben pedig százhúsz kilométer per óra legnagyobb sebesség mellett. A Leclanché által szállított tizenkét, INT-53 Energy típusú, moduláris lítium-ion akkumulátorokbál összeálló akkupakk összesen 631 kilowattóra névleges teljesítmény leadására alkalmas, a rendszer töltése felsővezetékről és fix töltőállomásokról is lehetséges. A hőkezelőrendszer a cellacsoportok megfelelő hűtése érdekében optimalizálja a töltési és kisülési ciklusokat, eközben a vezérlőrendszer egyetlen egységként kezeli az akkumulátorokat.

Horvátország négy legnagyobb városa közül csak Zágráb és Fiume (Rijeka) érhető el villamosított vasútvonalon, a fővárostól Eszék és Split felé viszont csak részben villamosított a pálya, ezért vagy dízelüzemű járművekkel, vagy mozdonycserével járnak a vonatok. Ezen segíthetnek a részben vagy teljesen akkumulátoros üzemű motorvonatok – számol be a Railway Gazette.

A horvátok lassan, de annál biztosabban frissítik vasúti járműállományukat a hazai gyártású motorvonatokkal, többek között villamos-, dízel-, valamint villamos és dízel hibridüzemű járművekkel. A repertoárt most a villamos-akkumulátoros és a csak akkumulátoros hajtású szerelvényekkel egészíti ki a Končar.

(Nyitóképünkön a prototípus 6211 001-es villamos-akkumulátoros szerelvény. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.