Kisiklott az ÖBB egyik KISS-e a velimi tesztpályán
![obb_kiss_siklas_velim](/storage/34300/obb_kiss_siklas_velim.jpg)
A 4736 103 pályaszámú, hatrészes emeletes próbafutás közben lépett ki két kocsival a sínekről.
A baleset során, melynek okai egyelőre nem ismertek, nem sérült meg senki. Annyi viszont bizonyos, hogy az összes tesztet fel kellett függeszteni a VUZ Velim tesztpályán, melynek kapacitásai már évekkel előre le vannak kötve. Ezért az eset miatt akár kisebb késések is előfordulhatnak az egyes járművek tesztprogramjában.
A csehországi létesítmény úgy tűnik nem hoz szerencsét a Stadler kétszintes járműveinek: a szlovák nemzeti személyszállító vasúttársaság, a ZSSK egyik KISS-e is balesetet szenvedett ott 2023 júliusában. A tesztelés alatt álló emeletes motorvonat épp az egyik vágányon pihent, amikor a VUZ Velim egyik dízel tolatómozdonya, mely egy Bombardier Traxx villamos mozdonyt húzott, ráütközött. Az eset során a tolatásvezető könnyebben sérült, a járművekben pedig összesen körülbelül 80 millió korona, azaz cirka 1 milliárd 280 millió forintos kár keletkezett.
A Prágától keletre fekvő Velimi Vasúti Kísérleti Központ fontos vasúti teszthelyszín Európában, mivel a kontinensen kevés hasonló található, Közép-Európában pedig a legnagyobb ilyen jellegű létesítmény. A kísérleti központ a cseh nemzeti vasút České dráhy (ČD) tulajdonában álló Vasúti Kutatóintézet (Výzkumný ústav železniční, Vúž) üzemeltetésében áll.
![A velimi vasúti kísérleti központ külső és belső tesztpályáinak elhelyezkedése (kép forrása: Wikipedia)](https://iho.hu/storage/UqiRDUUh4wvA59JMdtvMR8E5NcwuambfHTQfvH69.png)
A létesítmény két egyvágányú, normál nyomközű, villamosított tesztpályáját 1963 júniusában adták át: a belső gyűrű 3951 méteres, a Šokolec települést körülölelő külső viszont jóval nagyobb: 13 kilométer 272 méter hosszú. Előbbin legfeljebb 115 kilométer per órás tempóval lehet haladni, utóbbin viszont a 2007-es felújítás óta a hagyományos szerelvények 210-zel, a billenőszekrényes vonatok pedig akár 230-cal is száguldhatnak. A külsőt ráadásul ETCS L1-es vonatbefolyásoló rendszerrel és GSM-R telekommunikációs rendszerrel is ellátták. A hosszabbik gyűrű déli oldalán fekszik a tesztpálya központi bázisa, itt találhatók az áramellátási berendezések, a megfigyelőközpont, a tárolóvágányok, valamint a járművek javításához használt műhelyek.
A helyszínt 1995-ben minősítették akkreditált tesztközponttá, ezt követően tett szert vezető szerepre az európai piacon. Helyzetét erősíti, hogy Európa valamennyi nagyvasúti villamosítási rendszerének megfelelő feszültség elérhető: másfél és három kilovoltos egyenáramú (DC), valamint 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú (AC) rendszerek. A tesztpálya komoly bevételt is hoz: 2023-ban rekordértékű, 861 millió koronás (jelenlegi árfolyam alapján 13,8 milliárd forintos) bevételre tett szert a cseh vasúti kutatóintézet.
(Nyitóképünkön a pórul járt ÖBB-KISS. Kép forrása: Mates Pleško / railpage.net)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!