Önállóan telepít mozdonyokra ETCS-t a Stadler
A Deutsche Bahn (DB), a Stadler, és annak AngelStar leányvállalata először látott el mozdonyokat az egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel a jármű gyártója nélkül. Ez hozzájárulhat az ETCS gyorsabb németországi bevezetéséhez.
A következő évek során Németországban körülbelül 13 ezer mozdonyt, motorvonatot és motorkocsit kell ellátni az automatikus rendszerrel, a művelet során a gyártók kapacitása lehet az egyik szűk keresztmetszet. Az utólagos korszerűsítésre azért van szükség, mivel egyre több vasútvonalon hamarosan csak az új, páneurópai, szabványosított technológiával lehet majd közlekedni. Az ETCS utólagos, a jármű gyártójának bevonása nélküli sikeres telepítésével új kapacitások válnak elérhetővé ezen a területen, jelentősen hozzájárulva a rendszer gyorsabb németországi bevezetéséhez.
A DB Cargo két villamos mozdonyára már feltelepítették az ETCS Guardia Baseline 3.4.0-ás verzióját. Ez az első eset, hogy 185 200-as sorozatú gépeket láttak el a Stadler automatikus rendszerével, a Stadler, a DB és az AngelStar tesztprojektje ezért különösen összetett úttörő munkát igényelt, mielőtt az első mozdony megkapta az „első osztályú” minősítést. A második gép hivatalos engedélyezése már sokkal egyszerűbben ment: mivel szerkezetileg ugyanolyannak ítélték, már „a típusnak megfelelő” státuszt kapott. Az így végrehajtott utólagos telepítések most már erre a modellre utalhatnak vissza.
A Stadler és a MerMec Group közös vállalkozása, az AngelStar által kifejlesztett, Guardia elnevezésű automatikus ETCS-rendszer már Európa számos országában szerezte meg az működési engedélyt, Hollandiában, Lengyelországban, Magyarországon, Németországban, Svájcban és Szlovéniában pedig már üzemben is van. A Guardia olyan hardver- és szoftverkomponensekből áll, amiket a vonatokon is használnak. A rendszer lehetővé teszi, hogy a mozdonyvezető megjelenítse a vonat helyzetét, sebességét és egyéb adatokat. Ezeket az adatokat egy irányítóközpontba is továbbítja a rendszer. Egyidejűleg olyan adatok is gyűjthetők, mint például a pályára érvényes parancsok.
A Stadlertől elmondták, a vállalat szándékosan tör új utakat ezzel a korszerűsítési projekttel, annak érdekében, hogy leegyszerűsítse a modern vonatbefolyásoló rendszer meglévő járművekre történő felszerelését. Az innovatív partnerségnek köszönhetően a Stadler önállóan telepítheti fel a saját ETCS-ét más gyártók járműveire. Ezzel az innovációval meg lehet teremteni azt a sürgősen szükséges kapacitást a vasúti ágazatban ahhoz, hogy nagy mennyiségű járművel lehessen megvalósítani Európában a digitális jövőt.
A DB-nél úgy vélik, a vonalak és járművek európai szinten szabványos ETCS technológiával való ellátása jelenti az alapot a vasúti üzemelés további digitalizációjához. Ez további kapacitásokat fog teremteni a vasúti személy- és áruszállítás előtt. Az, hogy a Stadler, az AngelStar, a DB Cargo és a DB Systemtechnik most együtt, a járműgyártó nélkül sikeresen szerelt fel mozdonyokra ETCS-t, új utakat nyit meg és erősíti a versenyt. Ez jelentősen megkönnyíti az ETCS bevezetését a teljes vasúti szektorban Németországban.
Az AngelStar szerint a kihívásokkal teli korszerűsítési projekt során ismét megmutathatták a Guardia rendszer minőségét és rugalmasságát. Az agilis szervezet mellett ezek jelentik a lehető legjobb előfeltételeket a további modernizációkhoz.
A Stadler eddig elsősorban saját gyártású járműveit látta el utólagosan ETCS-sel. A Guardiára 2020-ban a holland Arrivától kapták az első megrendelést: 34 Flirt motorvonatot kellett ellátni ETCS-sel, mivel a szerelvények egy részét Hollandia, Belgium és Németország között, nemzetközi forgalomban használják.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Stadler Rail AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!