Budapesti CAF-ok: meg kell erősíteni a fővárosi villamoshálózat áramellátását

BKK/iho   ·   2025.12.12. 13:00
bkk_caf_villamosok_budapest

A BKK keresi a tervezőt, feltételes közbeszerzési eljárást indítottak.

Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF-villamosok, amelyek a korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő, ötvenegy példányos flotta részei. A járműpark megújításához kapcsolódva egyes fővárosi vonalakon megerősítésre szorul a villamoshálózat áramellátása, mert a CAF-ok áramfelvétele magasabb, mint a cserére váró magaspadlós járműveké.

A beruházás célja, hogy elkészüljenek az áramellátási hálózat fejlesztéséhez és bővítéséhez kapcsolódó engedélyezési és kiviteli tervek. A vonali infrastruktúrát és áramátalakítókat érintő, szükséges beavatkozások igazodnak az új villamosok műszaki tulajdonságaihoz, és hozzájárulnak azok hatékony, biztonságos közlekedéséhez. Lehetővé teszik továbbá, hogy a korszerű, alacsonypadlós járművek olyan vonalakon is járjanak, ahol eddig csak részben, vagy egyáltalán nem tudtak.

A tervező feladata lesz összesen hat villamosvonal, valamint hét áramátalakító esetében az áramellátási hálózat megújításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az építési engedélyek megszerzése és a kivitelezési tenderdokumentáció elkészítése.

Külső beavatkozások szükségesek a 2-es, a 14-es, a 24-es, az 51A, a 62-es és a 69-es villamos vonalán, valamint a vonalakat kiszolgáló áramátalakítók is korszerűsítésre és bővítésre szorulnak.

A tervek az eredményes eljárás lefolytatását követően – és a szükséges forrás megléte esetén –, előreláthatólag 2028 első felében állhatnak rendelkezésre. Az áramellátási hálózat akkor válik alkalmassá az új CAF-ok fogadására, ha a fejlesztések egyszerre valósulnak meg.

Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt villamosok jelentősen hozzájárulnak az utazási komfort növeléséhez, az esélyegyenlőség eléréséhez, valamint a környezetbarát közlekedés erősítéséhez.

A járműállomány folyamatos megújítása lehetővé teszi, hogy egyre több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már jelenleg is járnak, így az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is tovább növekedhet a CAF-villamosok száma.

Az 51 új jármű forgalomba helyezésével – és az európai uniós infrastruktúrafejlesztési források rendelkezésre állása esetén – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán szintén megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezenkívül a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.

Az új járművek fogadásához és a hálózat további korszerűsítéséhez elengedhetetlenek bizonyos infrastrukturális beruházások, többek között az áramellátás fejlesztése, egyes végállomások átépítése és új peronok kialakítása. Ezekhez a fejlesztésekhez egyelőre nem állnak rendelkezésre a szükséges EU-s források, a főváros azonban elkötelezett a beruházások megvalósítása mellett. A források lehetővé tennék:

  • az alacsonypadlós villamossal még nem kiszolgált vonalak fejlesztését,
  • további peronok akadálymentesítését, valamint
  • a kocsiszínek teljes körű felkészítését az új járművek tárolására és karbantartására.

Írásunk a BKK hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünkön két budapesti CAF. Kép forrása: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek