A három cseh muskétás harca Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.01.31. 18:45
kiskep_PELERJ
Durván másfél hónapja, hogy élesben elkezdődött a vasúti konkurenciaharc északi szomszédunknál (a Pozsony–Komárom szakaszon való vasútiszolgáltató-váltást kivéve). Előző cikkeinkben már taglaltuk a három csehországi magánvasút piacra törését Szlovákiában.

(fotó: JLV)

Mégis talán jobb, ha a rend kedvéért felelevenítjük a már ismert tényeket. Már csak azért is, mert a három konkurens (plusz az ottani állami ZSSK) vonatnemei és járatszolgáltatásai mellett van egy alapvető különbség: míg a Cseh Vasutak által közlekedtetett SuperCity Pendolino kategóriás vonatpár Prága és Kassa között a szlovák vasútvonalakon beletartozik az állam által megrendelt és egyben finanszírozott közösségi közlekedési rendszerbe, addig a két másik cseh vasúti szolgáltató saját üzleti kockázatra közlekedteti járatait. S hogy ne legyen ilyen egyszerű a dolog, a ZSSK, azaz a szlovák nemzeti személyszállító vasúttársaság InterCity kategóriás vonatai Pozsony és Kassa között ugyancsak saját üzleti kockázatra közlekednek. A cseh Pendolino tehát lényegében csak Csehország területén tekinthető valódi konkurensnek a Prága–Kassa vonalon. Még egy érdekesség: a ZSSK vonatain bevezetett ingyenes utazás a kedvezményezettek számára (diákok és nyugdíjasok) a ZSSK presztizsjáratain, az InterCityken nem vehetők igénybe, viszont a ČD által kiállított Pendolinókon már érvényesek az ingyen utazásra jogosító igazolványok – itt azonban hozzá kell tenni, hogy a Pendolino vonatpár Szlovákiában is helyjegyköteles. A Regiojet és a LeoExpress vonatain nem vehető igénybe az ingyenes utazás. Igazodjon ki az utas ebben a rendszerezett káoszban, ahogy tud.

(fotó: Regiojet)

A Regojet (a Student Agency vasúti leányvállalata) a 2015-ös menetrendi időszakban napi három pár InterCity járatot közlekedtet Kassa és Pozsony között, továbbá fenntartja a nemzetközi IC járatait is Kassa és Prága között, amit egy Túrócszentmárton (Martin)–Prága és vissza vonatpár egészít ki. Pozsonyból Kassára az IC vonatok indulása a következő: 5:50 (IC 401), 11:50 (IC 403) és 17:50 (IC 405). A vonatok Kassára érkezése pedig a következő: 10:43, 16:43 és 22:43. Visszafelé Kassáról 5:17 (IC 400), 11:17 (IC 402) és 17:17 (IC 404) indulási időpontokat kínálják a „sárga vonatok”, 10:11, 16:10 és 22:10-es érkezéssel Pozsonyba. A vonatok csak Sároskőszegen (Kysak), Poprádon, Csorbán (Štrba), Liptószentmiklóson (Liptovský Mikuláš), Rózsahegyen (Ružomberok), Ruttkában (Vrútky), Zsolnán (Žilina), Vágbesztercén (Považská Bystrica), Trencsénben (Trenčín) és Nagyszombaton (Trnava) állnak meg. Ezeken kívül még két vonatpár jár, az egyik viszont csak Túrócszentmárton és Prága között, amely számunkra most marginális jellegű, plusz a Kassa és Prága közötti járat, amely Zsolna és Kassa között ugyanazokat a megállókat szolgálja ki, mint a pozsonyi InterCityk.

(fotó: ZSSK)

Ahogy az várható volt, a szlovák kormányrendelet hatására visszaesett az IC vonatok utasforgalma, mivel ezeken nem vehető igénybe az ingyen utazásra jogosító igazolvány. Radim Jančura, a Regiojet vezérigazgatója egy szlovák lapnak januárban azt nyilatkozta, hogy sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy a diákok és nyugdíjasok nem igazán keresik az új szolgáltatót, utasaiknak csupán a 3 százalékát alkotják a diákok. Ez a helyzet várhatóan nem javul majd mindaddig, amíg az ingyenes utazás érvényben lesz. Mégsincs tehát egészséges konkurenciakörnyezet a szlovák vasúton. Hozzá kell tenni, hogy a negatív külső hatások, és a kezdeti problémák ellenére a Regiojetnél kialakulóban van az az utazóközönség, akik visszatérő ügyfelei lesznek. A szolgáltató információi szerint a piacra lépést követő első két hétben harmincezer utast szállítottak. Nagyobb kihasználtságnak örvendenek a Kassát Prágával összekötő járatok, mint a pozsonyi IC-k, de természetesen vannak napok, amikor 99 százalékig tele van egy-egy járat. Ami a jegyárakat illeti, természetes, hogy megkavarta az állóvizet a konkurencia piacra lépése. Míg 2014 januárjában 20–24 euróba került 2. osztályon egy vonatjegy a ZSSK IC járatára Pozsony és Kassa között, addig egy évvel később már csak 15 eurót kell fizetni egy útért. A Regiojet tíz centtel ez alatt ajánlja a Relax kategóriás jegyeket (a legolcsóbb 9 eurós jegyek már csak a leggyérebben kihasznált járatokon és napokon lesznek elérhetők).

(fotó: a szerző)

December közepétől a Leo Express cseh magánvasút is a kelet-szlovákiai nagyvárost vette célba. A fekete-arany Flirtökkel közlekedő járatpár Prágából 14:15-kor indul, Kassára pedig 22:27-kor érkezik, majd egy gyors padlósöprést követően indul is vissza a vonat 23:14-kor, hogy reggel 8:06-kor már Prágában legyen. A Leo Express igazgatója nem titkolja, hogy inkább az éjjeli autóbuszjáratok konkurense akar lenni, minthogy a Cseh Vasutaknak, vagy a Regiojetnek. Ez valamennyire már sikeresnek is látszik, hiszen a szlovák EuroBus január 12. óta megszüntette a Nagymihály (Michalovce)–Kassa–Brünn–Prága járatát a vasúton kialakult helyzetre hivatkozva. Az első számok azt mutatják, hogy van igény az éjszakai low-cost utazásra is hosszabb távolságokra is, még ha a járatra egy elővárosi Flirtöt vetnek is be. Az első tizennégy nap adatai alapján 5 500 utast szállított a Leo Express Prága és Kassa között. A Kassáról Prágába utazóknak (éjjeli járat) lehetőségük van 60 koronáért (800 forint) kispárnát, szemellenzőt és füldugót vásárolni, a Business és Premium osztályon ezt az utasok ingyen kapják, sőt még a takarót is. Az utasok biztonságáért őrző-védő szolgálat felel a vonaton. Amúgy a Leo Express árai is dinamikusak, tehát minél előbb vesszük meg a jegyet, annál olcsóbb (akár 383 koronától, ami körülbelül 4 200 forint).

(fotó: Stadler)

A két magán vasúti szolgáltatóval ellentétben a Cseh Vasutak arra a kérdésünkre, hogy milyen szinten van a Prága és Kassa között közlekedő Pendolino kihasználtsága, nem adtak választ, mondván, hogy az értékelés még túl korai lenne. Annyi bizonyos, hogy ők is engedtek az árból, de tolongás valószínűleg nincs a vonaton, főleg Szlovákiában, belföldi viszonylaton. A 3 eurós kötelező helyjegy eltántorítja az ingyen utazni vágyó diákokat és nyugdíjasokat, a fizetős utasok pedig abban az időfekvésben, mikor a Pendolino Szlovákiában közlekedik (11 és 17 óra között), még dolgoznak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek