A tervezettnél eurómilliókkal olcsóbban épül a Koper–Divača vonal új pályája

iho/vasút   ·   2023.06.03. 09:00
koper_divaca_viadukt

Az első tehervonat 2026-ban mehet végig a huszonkét kilométer hosszú sínpáron.

Újraértékelte a szlovén kormány a koperi kikötőt Divačával összekötő vasútvonal második vágányát érintő projektet: a beruházási terv végleges verziója 1 milliárd 109 millió euró (jelenlegi árfolyam mellett körülbelül 411 milliárd forint) költséggel számol. Ez a kezdeti számításokhoz képest három és fél százalékkal, 41 millió euróval (15,2 milliárd forinttal) kevesebb kiadást jelent, szöges ellentétben a világgazdasági helyzettel: az energiaárak, az építőipari költségek és a nyersanyagok árainak általános megemelkedésével, valamint az inflációval.

A végső beruházási tervet egy, a szlovén kormány által 2019-ben felvázolt kezdeti beruházási terv, majd egy 2021-es felülvizsgált terv előzte meg.

Habár a projektben eredetileg Magyarország is befektetőként vállalt volna szerepet, végül visszalépett, és inkább a koperi kikötő közvetlen adriai ellenfelének számító, olaszországi triesztibe fektet be 200 millió eurót (cirka 75 milliárd forintot) – pontosan annyit, mint amit a koperi vasútra szánt volna. A beruházás szempontjából a legfontosabb, hogy a teljes költség a magyar visszalépés ellenére is alacsonyabb, mint az eredetileg tervezett. A Koper–Divača vasútvonal fejlesztéséért felelős, állami tulajdonú 2TDK vállalat szerint ez nem lényeges kérdés, mivel a projekthez uniós forrásokat is fel fognak használni; a beruházás költségeit az Európai Beruházási Bank (EIB), az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), a szlovén kormány és több kereskedelmi bank együttesen állja.

A Koper és Divača között hegyi terepen kanyargó új pálya nyomvonala (kép forrása: railfreight.com)

A vasútvonal 27 kilométer hosszú második vágányának kialakítása 2021 májusában kezdődött meg, az alagútfúrási munkálatok pedig 2022 elejétől zajlanak. Ha elkészül, a vonatok akár 160 kilométer per órás sebességgel is haladhatnak majd az új pályán, mely a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) két folyosójának is része: a Baltikumot az Adriai-tengerrel, valamint a Földközi-tengerrel összekötő korridoroké.

Az új pályán a szerelvényeknek jókora szintkülönbséget kell majd megmászni: a tengerszinten fekvő kikötőtől a 433 méteres tengerszint feletti magasságban, a Karszt-fennsíkon található Divačáig kapaszkodnak majd fel. A vonal háromnegyede alagutakban fog vezetni.

A 2TDK úgy nyilatkozott, az építési munkálatoknak 2025-re el kell készülniük, az első próbavonat pedig 2026-ban haladhat végig az új sínpáron, ekkor fogják eldönteni, hogy szükségesek-e további fejlesztések a teljeskörű használathoz – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön az épülő gabrovicai viadukt. Kép forrása: 2TDK / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.