Átütemezi termelését a Stadler az időjárási katasztrófákra reagálva
Az elmúlt hónapok szélsőséges időjárása a svájci gyártó számos európai üzemét is masszívan érintették, ezért komoly átszervezéseket hajtottak végre.
Legelőször a svájci Wallis kantonban működő, a Stadlert alumínium profilokkal ellátó Constelliumnál merültek fel gondok június végén, amikor is a viharok miatt megáradt Rhône-folyó elöntötte a környéket, többek között a beszállító üzemét is, aminek következtében hónapokra le kellett állítani a termelést – nyolcszáz tonnányi, a Stadler által a kocsiszekrényekhez rendelt alumínium profilt kellett megsemmisíteni. A vasúti gyártó azonnal ellenintézkedéseket hajtott végre, átszervezve a termelést. A Constellium csak október végén tudott ismét alumínium profilokat szállítani a Stadlernek, és a lemaradást várhatóan jövő augusztus végéig nem is fogja tudni behozni.
Szeptemberben az alsó-ausztriai Dürnrohrnál szakadt át egy gát a napokig tartó esőzés következtében. A saras víz fél méter magasan elöntötte a Stadler ausztriai üzembe helyezési központját, javíthatatlanul tönkre téve az ÖBB egyik új, ott készülő, emeletes KISS motorvonatát.
A spanyolországi Valencia térségét október végén sújtották történelmi, több mint kétszáz áldozatot követelő áradások. Az ottani Stadler Valencia üzem körülbelül háromezer dolgozót foglalkoztat, szerencsére egyikük sem sérült meg és a létesítmény sem károsodott. A Valenciától délre élő körülbelül négyszáz alkalmazott viszont még most sem tudja megközelíteni a város északi részén található üzemet, mivel a közutak és a tömegközlekedés is komoly károkat szenvedett el. Az áradás a Stadler-egység külső raktárait és nagyjából harminc beszállító termelését érintette, akiknek gyártócsarnokait és raktárait elöntötte a sár – rosszabb esetben ezek meg is semmisültek –, ennek következtében a Stadlert sem tudják ellátni a szükséges alkatrészekkel. A beszállítói problémákra reagálva a valenciai létesítmény csökkentett üzemre állt át és körülbelül 150–200 ezer órányi munkát tolt át 2025-re, vagyis bizonyos járművek átadása is késést fog szenvedni.
A berlini metrószerelvények szállításában tapasztalható késések is negatív hatással vannak a 2024-es pénzügyi évre. A Stadler 2019-ben nyerte el a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) közbeszerzését a szintén induló Alstomot megelőzve. A franciák viszont fellebbeztek a döntés ellen, így a keretszerződés aláírására is csak bő egy évvel később, 2020 tavaszán kerülhetett sor. Ezt követően a Covid–19-világjárvány borította fel az egész világot, ezzel együtt a rendelések ütemezését is. Ezeken felül még szoftveres gondok is hátráltatták a járművek átadását. Habár a keretszerződés ezerötszáz kocsinyi szerelvény megrendelését teszi lehetővé, a németek viszont eddig csak 376-ot kértek, így a Berlin-Pankow-i üzem kihasználatlansággal küzd.
Ezek az előre nem látható események az első becslések szerint 2024-ben maximum két százalékponttal alacsonyabb EBIT-rátát (kamat és adófizetés előtti jövedelmet) fognak eredményezni – a Stadler eredetileg öt százalékpontnál magasabbat remélt. A 2024-es bevételek egy része csak 2025-ben fog realizálódni, azt viszont még nem lehet megmondani, hogy milyen mértékben. A vállalat viszont arra számít, hogy idén már nem lehetséges elérni a korábbi, 3,5–3,7 milliárd svájci frankos (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 1500–1600 milliárd forintos) bevételi célt.
A négy negatív esemény 2025-ös és 2026-os pénzügyi évekre gyakorolt hatásait még nem lehet megbecsülni, ennek következtében a Stadlernek fel kell függesztenie az iránymutatást erre a két évre. A Stadler a 2025-ös költségvetés, valamint a 2026-os és a 2027-es pénzügyi tervezés felülvizsgálatát követően, várhatóan a jövő év első negyedévében közli majd az új iránymutatást.
A logisztikai gondok ellenére a Stadler jelentős mennyiségű rendelést teljesíthet: 2024 első felében történelmi, 26,8 milliárd frank (nagyjából 11 ezer 700 milliárd forint) összértékű rendelésállománnyal bírt. Jelenleg 188 új megrendelésen dolgozik, és további százötven van még a garanciális szakaszban.
A Stadler-csoport mindent megtesz a katasztrófák okozta termelési lemaradások csökkentése érdekében, többek között jelenleg egy felzárkóztató programot dolgoznak ki. Például a pandémia idején, 2021-ben százharminc mozdonyt és szerelvényt nem tudtak átadni az utazási korlátozások és az ellátási lánc zavarai miatt, viszont egy belső felzárkóztatási programmal már 2022-ben sikeresen teljesíteni tudnák a megrendeléseket.
(Nyitóképünkön a Constellium elárasztott termelőbázisa. Kép forrása: Stadler)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!