„Az évszázad üzletét” írta alá a CAF és az SNCB

iho/vasút   ·   2025.07.24. 15:00
caf_civity_sncb

A belga nemzeti vasúttársaság akár hatszáz AM30-as villamos motorvonatot vásárolhat a baszk gyártótól, 3 milliárd 400 millió euró összértékben.

Habár a CAF-ot még márciusban hirdette ki tendergyőztesnek az SNCB – a baszkok az Alstomot és a Siemens Mobilityt utasították maguk mögé –, az azóta eltelt hónapokat intenzív politikai nyomás és bírósági fellebbezések jellemezték.

A CAF győzelmének kihirdetését követően az Alstom a bírósághoz fordult. Egyrészt azzal érveltek, hogy az ajánlatuk százmillió euróval (40 milliárd forinttal) olcsóbb, mint a CAF-é, másrészt a helyi foglalkoztatással kapcsolatosan panaszkodtak amiatt, hogy azt az értékelés során nem vették figyelembe: a franciák két belgiumi üzemükkel (Bruges, Charleroi) és az azokban foglalkoztatott 1900 alkalmazottjukkal is lobbiztak a szerződés elnyerése érdekében. Bírósági fellebbezésekkel, politikai és szakszervezeti nyomással sikerült is megakasztaniuk a folyamatot, az átláthatósági és törvényességi kritériumok alapos felülvizsgálatát kérve.

Az SNCB azzal magyarázta a CAF melletti döntést, hogy a baszkok ajánlata kínálta a legjobb ár-érték arányt, ezért kapott magasabb pontszámot a műszaki részt illetően, valamint hogy a pályázati kiírás nem teszi lehetővé a helyi előállítás előnyben részesítését az európai jog keretében.

A Railway Gazette arról ír, hogy a beszerzési procedúrát még maga a belga bíróság is felfüggesztette egy időre a pontozás átláthatóságának hiányára hivatkozva az újraértékelésig, végül jóváhagyták az eredeti sorrendet.

Az SNCB a legutóbbi testületi gyűlésen egyhangúlag elutasított, nehezen felmérhetőnek tartott környezetvédelmi kritériumokat is megvitatta. Azt is kérni fogják, hogy a CAF erősítse meg, hogy tevékenységei megfelelnek a nemzetközi és az emberi jogoknak.

Jean-Luc Crucke belga mobilitási miniszter azt szeretné, ha a szerződést gyorsan odaítélnék, ezen felül a késés veszélyére figyelmeztet: úgy véli, a járműbeszerzés kétéves csúszása akár 200 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 80 milliárd forint) pluszköltséget is eredményezhet.

Az új, százhatvan kilométer per órás sebességre képes, három kilovoltos egyenáramról (DC) üzemelő Civity villamos szerelvényeket a tervek szerint 2029-től szállítja a CAF. A nagyságrendileg 1350 milliárd forintos keretszerződéssel a belga vasúti személyszállító járműflotta jelentősen megújulhat tizenkét év alatt. A vonatok összesen 170 ezer ülőhelyet fognak kínálni, az 1 milliárd 695 millió euró (cirka 680 milliárd forint) értéket képviselő alapmegrendelés 54 ezer ülőhelyre érvényes. Az üzlet a legnagyobb egyszeri járműbeszerzés a CAF történelmében; eddig a bostoni úgynevezett Zöld vonalra vásárolt százkét Urbos villamos vezette a sort 810 millió dolláros (274 milliárd forintos) bevétellel – jelenti a Trenvista.net.

(Nyitóképünkön az SNCB-nek szánt motorvonatok látványterve. Kép forrása: SNCB / trenvista.net)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek