CPK: megjelent a łódźi nagysebességű vasúti alagút tendere

iho/vasút   ·   2024.08.07. 11:50
lodz_cpk_alagut

A 4,6 kilométer hosszú műtárgy a Varsót, a leendő országos repülőtéri csomópontot, valamint Wrocławot és Poznańt összekötő nagysebességű vasútvonal kulcsfontosságú eleme lesz.

A tizennégy méter átmérőjű, kétvágányos alagutat a Łódź Kaliska állomástól délnyugatra található portáltól kezdi majd kivájni egy alagútfúró gép (TBM).

A CPK-tól elmondták: a Łódź Fabryczna állomásig vezető műtárgy az eddigi leghosszabb és legnagyobb átmérőjű földalatti alagút lesz Lengyelországban, amit ezzel a módszerre hoznak létre. Az alagút az úgynevezett Centralny Port Komunikacyjny (CPK, magyarul körülbelül: központi közlekedési csomópont) Y alakú vasúthálózata műszakilag egyik legnagyobb kihívást jelentő, egyben legfejlettebb eleme is.

Az ajánlatokat szeptember elejéig lehet beadni. A pályázatok értékelése során a kért ár számít a legjobban, hetven százalékban, a szakmai minősítések harminc százalékot érnek. A nyertes pályázónak a megállapodás aláírásától számítva negyvenhat hónapja lesz megvalósítani a projektet.

A CPK már odaítélt egy 93 millió zloty (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 8 milliárd 600 millió forint) értékű szerződést a Keller Polskának a łódźi kulturális központ alapjainak 2025 közepéig történő megerősítésére, a Budimex-szel pedig egy 147 millió zlotys (közel 13 milliárd 600 millió forintos) kontraktust írt alá a fúrópajzs Retkinia városrészben elhelyezendő indítókamrájának 2024 végéig való megépítésére és a Fabryczna állomás fogadókamrájának létrehozására.

A távolsági vonatok közlekedését megkönnyíteni tervezett alagút építését össze fogják egyeztetni a helyi és regionális vonatoknak jelenleg már épülő alagút munkálataival, amit a lengyel vasúti infrastruktúra-kezelő PKP PLK irányít.

A CPK-program kormánymegbízottja, Maciej Lasek elmondta, a nagysebességű pályának köszönhetően 2032-re a Łódź és Varsó közötti menetidő körülbelül negyven percre csökken, ami hasonló lesz egy fővárosi metrózáshoz – számol be a Railway Gazette.

Az iho június végén számolt be arról, hogy a CPK megépül, de jelentős késést szenved, miután a tavaly hivatalba lépett lengyel kormány górcső alá vette a helyzetet, majd a CPK-koncepció néhány elemének megőrzésével új – de továbbra is ambiciózus – közlekedési stratégiát hirdetett meg. Az ipszilon alakú nagysebességű vasúthálózat Varsóból fog kiindulni, ahonnan a leendő CPK repülőtért és Łódźot érintve fut Sieradzig, ahol kettéágazik: az ipszilon egyik ága Wrocławig, a másik pedig Poznań vezet.

(Nyitóképünkön a leendő łódźi nagysebességű vasúti alagút látványterve. Kép forrása: CPK / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek