Egyre Oxygène-dúsabbá válik a francia levegő
Az SNCF Voyageurs újabb huszonkettőt rendelt a CAF tízkocsis intercity-motorvonataiból, most a Bordeaux–Marseille vonalra.
A francia nemzeti vasút SNCF még 2019-ben kötött keretszerződést a baszk gyártóval összesen százhárom kétszáz kilométer per órás sebességre képes szerelvényre, ebből alaprendelésként 28 Oxygène vonatot kértek a Párizs–Limoges–Toulouse és a Párizs–Clermont-Ferrand viszonylatokra. A beruházást a francia állam finanszírozza. Az ország úgynevezett „területi vonatelosztási egyensúly” (Trains d’Équilibre du Territoire, TET) megállapodása értelmében a szerelvények azon térségekben fognak távolsági járatokat teljesíteni, ahol nem elérhető a nagysebességű TGV szolgáltatás.
A napokban aláírt megállapodás értéke több mint 400 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 170 milliárd forint).
Az Intercités Oxygène elnevezésű, négyezer kilowatt teljesítményű motorvonatokon összesen 420 ülőhely (317 másod- és 103 elsőosztályú) található. A belső teret és az üléseket kifejezetten úgy tervezték meg, hogy az emléket állítson az ötven évvel ezelőtt forgalomba állított, eredeti Corail szerelvényeknek. Az új vonatokon az utasok kényelmét LED-es olvasólámpák, konnektorok, USB-csatlakozók és nagysebességű wifi fokozza.
A Z27600 sorozatú járműveket a CAF száz százalékban a franciaországi, reichshoffeni üzemében építi majd meg. Az alaprendelés vonatai közül több már el is készült – az elsőt idén tavasszal mutatták be hivatalosan –, de a többi is már a készre szerelés fázisában tart. Az új megrendelés 2029-ig biztosan munkát ad az elzászi egységnek.
A baszk gyártó az első kész motorvonatokkal jelenleg a csehországi, velimi tesztpályán (VUZ Velim) végez különböző dinamikus próbákat; a cél az Oxygène-ek kialakításának és teljesítményének hitelesítése szélesebb körű európai szinten. A vonatok franciaországi tesztjei a tervek szerint 2025 őszén kezdődhetnek meg, 2026-tól pedig már utasforgalmi próbákat is végeznek majd velük a Párizs–Limoges–Toulouse és a Párizs–Clermont-Ferrand vonalakon, hogy várhatóan 2027 elején állandó forgalomba lehessen őket állítani.
Az SNCF Voyageurs folyamatosan frissíti flottáját: december elején az Alstommal véglegesített egy újabb 35 regionális (RER), újgenerációs motorvonatra szóló rendelést közel 520 millió euró (bő 210 milliárd forint) értékben. A száz százalékban a regionális közlekedési hatóság által finanszírozott új, emeletes vonatok – melyek közül 166-tal már a napi forgalomban is lehet találkozni – Európa egyik legforgalmasabb városi térségében, a párizsi elővárosi területen áll majd szolgálatba, mely nagy változásra készül januártól a két és fél eurós (cirka ezer forintos) egységes menetjeggyel – jelenti a Rail Tech.
(Nyitóképünkön az első elkészült Oxygène motorvonatok egyike. Kép forrása: railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!