Érkezhetnek az újabb CAF-villamosok Budapestre

A BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, ami európai uniós forrásból teszi lehetővé a járművek finanszírozását.
A szerződés aláírásával megnyugtatóan rendeződött a korábban megrendelt és jelenleg gyártás alatt lévő járművek további finanszírozása, miként az is biztossá vált, hogy a projekt európai uniós társfinanszírozásból valósul meg az IKOP Plusz-1.1.0-23 program keretében.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2022 novemberében, majd 2023 márciusában összesen ötvenegy villamost – negyvenhat rövidet, valamint öt hosszút – rendelt meg a CAF-tól, egy korábbi szerződés utolsó opciós tételének lehívásával. A flotta járműveit a spanyol/baszk gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak: tizenkilenc villamos már forgalomba állt, és további kettővel is hamarosan utazhatnak a fővárosban közlekedők a próbafutás sikeres befejezése és a szükséges engedélyek megszerzése után. A csomag utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat.
Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű járműveknek kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség garantálásában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően a jelenlegi harmincról negyven százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten. A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.
Az infrastrukturális fejlesztésekhez azonban még nincs forrás: az aláírt támogatási szerződés nem tér ki a szükséges infrastrukturális fejlesztések finanszírozására, ezek hiányában problémákba ütközik a villamosok tartós és hatékony üzemeltetése, valamint újabb vonalak alacsonypadlós hálózatba történő bevonása. Enélkül nem hajtható végre a jelenleg alacsonypadlós járművekkel nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint az érkező villamosok kocsiszíni tárolási és kiszolgálási feladatainak ellátására történő felkészítése. A BKK által előkészített infrastrukturális fejlesztésekre a kormány – korábbi határozatával ellentétben – továbbra sem bocsátja rendelkezésre a fővárosnak a szükséges uniós forráshoz való hozzáférés lehetőségét, miközben az fenntartja rá az igényét.
Az uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően, a szükséges beavatkozások elvégzése – mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése – után a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű CAF-villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak.
Írásunk a BKK hivatalos közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!