Erősödő orosz légiforgalom – ATR-ek a fűre!
Az elmúlt év forgalmának összesítése alapján az orosz légitársaságok összesen 64,1 millió utast szállítottak, ami 2010-hez képest 12,6 százalékos növekedést jelent – adja hírül a TTG hírlevele. Ezen belül a nemzetközi forgalom 13,2 százalékkal 31,4 millió főre, míg a belföldi utazók száma 12 százalékkal 32,7 millió főre emelkedett.
2011-ben a legtöbb utast – szám szerint 14,2 millió főt – az Aeroflot gépei szállították, ami 2010-hez képest az országos átlagnál jóval magasabb, 25,6 százalékos növekedést jelent, míg a második helyen 8,5 millió utassal a Transaero végzett (+27,2 százalék). A harmadik legnagyobb fuvarozó az S7 (Sibir) lett (6,6 millió fő, +11,4 százalék), de ebbe a cégcsoportba tartozik még a Globus légitársaság is. Az UTair 2011-ben a negyedik (5,8 millió utas, +31,3 százalék), a szentpétervári Rosszija pedig (3,5 millió utas) az ötödik lett. Ezt a céget egyébként a tervek szerint rövidesen az Aeroflot veszi át.
Az összesítő adatok szerint 2011 végére – annak ellenére, hogy az ország gazdasági helyzete nem javult látványosan – az első öt orosz fuvarozó a korábbi 53,1 százalékról 57,9 százalékra tudta növelni a piaci részesedését. A gépek átlagos load factor mutatója (férőhely-kihasználtsága) 1 százalékkal 77,2 százalékra csökkent, míg a nemzetközi forgalom 81,1 százalékkal már lényegesen jobban teljesített, de az elemzők itt is 0,7 százalékos visszaesést tapasztaltak.
2011-ben az orosz hatóságok 37 légitársaság működési engedélyét függesztették fel vagy vonták vissza, így az év végére 160-ból már csak 126 regisztrált fuvarozó maradt az országban, és a szakemberek elképzelhetőnek tartják, hogy számuk idén tovább csökken majd. Az orosz légitársaságok egyébként a korábbi elavult hazai típusok helyett egyre több modern Airbus és Boeing gyártmányú gépet üzemeltetnek, a flottacsere lassan eléri a regionális piacot is.
Oroszország Államközi Repülési Bizottsága (IAC) a közelmúltban adta meg az engedélyt arra, hogy az olasz–francia kooperációban épülő, légcsavaros ATR 42-es és ATR 72-es utasszállítók használhassák azokat a belföldi repülőtereket, amelyek nem rendelkeznek szilárd burkolatú pályával. A döntés jelentőségét jelzi, hogy Oroszországban jelenleg 332 ilyen kisebb légikikötő működik, ami az összes repülőtér 38 százalékát jelenti. A nyugati regionális gépek (mint például a közelmúltig a Malév által is használt kanadai Dash Q400-asok) általában igénylik a betonpályákat, de az ATR típuscsalád alacsonyan elhelyezett, robusztus futóműve lehetővé teszi, hogy biztonságosan üzemelhessen a szilárd burkolattal nem rendelkező, orosz belföldi repülőterekről is.