Hibrid tolatómozdonyokat szállíthat Új-Zélandra a Stadler

iho/vasút   ·   2024.03.02. 09:00
stadler_kiwirail_tolato

A szigetország nemzeti vasútja, a KiwiRail huszonnégy akkumulátoros-dízelüzemű gépet és kilenc fővonali dízelmozdonyt rendelt a svájci gyártótól.

A négytengelyes (Bo’Bo’ tengelyelrendezés), keskeny, 1067 milliméter nyomtávú hibrid vontatók elsősorban akkumulátorról fognak dolgozni, csökkentve ezzel a tolatási mozgások karbonlábnyomát. A tizenhat tonna tengelynyomású, középső fülkés járművek indítása és leállítása automatikusan történik, távolról is irányíthatók, a mozgásért váltakozó áramú (AC) vontatómotorok felelnek. A napokban bejelentett megállapodás a mozdonyok alkatrészellátását, a karbantartáshoz szükséges eszközöket, valamint a műszaki támogatást is magába foglalja.

A KiwiRail további kilenc DM sorozatú, hattengelyes, Co’Co’ tengelyelrendezésű, fővonali dízelgépet is beszerez a 2021-ben vásárolt, jelenleg gyártás alatt álló 57 példány mellé; az új mozdonyok az Északi-szigeten fognak közlekedni. A három évvel ezelőtti beszerzés első adagja a Déli-szigeten dolgozik majd, az utolsó tíz pedig – a legújabb rendelés járműveihez hasonlóan – az északin, ezeket az ETCS Level 1-es vonatbefolyásolási rendszerrel is ellátják az Auckland és Wellington környéki közlekedés érdekében.

A KiwiRail újabb kilenc DM sorozatú dízelmozdonyt is vásárol (kép forrása: Railway Gazette)

A DM-eket kifejezetten a KiwiRail igényei szerint fejlesztette ki a Stadler, a keskeny nyomköz miatt keskenyebb mozdonyszekrénnyel. Nyitott oldalsó járdalemezt használva lehet közlekedni a jármű két végén található fülkék között, melyek a gyártó szerint optimális rálátást és kivételes munkakörnyezetet kínálnak. A géptérben található háromezer kilowatt teljesítményű, a Stage V-ös kibocsátási szabályzásnak megfelelő dízelmotor hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemelhet.

A két mozdonyvásárlás egy összesen 1,7 milliárd új-zélandi dollár (jelenlegi árfolyam alapján közel 360 milliárd forint) értékű járműbeszerzés része, melynek célja a karbantartási igények és az árufuvarozási piac szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, valamint az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatás javítása. A mozdonyokat olyan turisztikai szempontból fontos útvonalakon is bevetnék, ahol az utasok alacsony karbonkibocsátású lehetőségeket igényelnének – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a hibrid Stadler-mozdonyok látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek