Indul az országos állomásmegújítási program, megjelentek a pályázati kiírások

iho/vasút   ·   2024.11.29. 12:30
szeged_vasutallomas

A lényeg, hogy az állomások köztulajdonban maradjanak, de fejlesztésükbe külső forrást is bevonjanak, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-csoport által november 29-én kiírt pályázat során olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását. A program így egyszerre szolgálja a közösségi közlekedés fejlesztését, a helyi gazdaság erősödését és az adott településrész fejlesztését is, miközben a fejlesztésbe bevont ingatlanok kivétel nélkül állami tulajdonban maradnak.

A Magyarország minden térségére kiterjedő program három szinten valósul majd meg.

Országos szintjén hét kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetőségét foglalja magában. Ezek közül négy a fővárosban (Keleti, Nyugati, Déli és a kelenföldi pályaudvar), három pedig vidéken (Győrben, Debrecenben és Szegeden) található.

A program térségi szintjén olyan, az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító állomások hasznosítására nyílik lehetőség, amelyek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak. Itt első körben Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehet pályázatot benyújtani.

Végül, de nem utolsó sorban a program harmadik, helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására nyílik lehetősége annak a vállalkozásnak, amelyik vállalja a pályázati feltételek teljesítését, mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.

Míg az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítására a MÁV Zrt. projektcégein keresztül nyílik majd lehetőség, a térségi és helyi szintű állomások hasznosítására hosszútávú bérleti konstrukció keretében kínál majd lehetőséget az új program.

Az országos állomásmegújítási pályázatra 2025. január 31-éig lehet jelentkezni.

A Lázár János építési és közlekedési miniszter által 2024. augusztus végén meghirdetett ötpontos közlekedési akciótervnek része volt az az utaskomfort javítását célzó programpont is, amely egyebek mellett a MÁV-csoport vasút- és buszállomásainak megújítását foglalja magában. Annak érdekében, hogy a program országszerte minél több településen, minél gyorsabban és minél több fejlesztést lehetővé tévő módon valósuljon meg, az állam tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-csoport a külső források ellenőrzött és szigorú bevonása mellett döntött.

A program lényege, hogy a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők úgy kapnak lehetőséget az adott ingatlan vasútforgalmi részétől elhatárolt részének kereskedelmi célú hasznosítására, hogy a fejlesztésbe vont pályaudvarok, állomások és térségük kivétel nélkül és az együttműködés teljes időszaka alatt állami tulajdonban maradnak.

A program – elsősorban az utasforgalmi szempont figyelembe vételével – három szintet határoz meg a fejlesztésbe vonható ingatlanok tekintetében.

Országos szint: nemzetközi forgalmat is bonyolító, kiemelt nagyállomások fejlesztése és hasznosítása

A MÁV-csoport a budapesti Déli, Nyugati és Keleti pályaudvarok, Budapest-Kelenföld vasútállomás, valamint a debreceni, győri és szegedi vasútállomások pályaudvari épületének és azok közvetlen környezetének fejlesztését tervezi külső, befektetői finanszírozás, valamint ingatlanfejlesztői know-how, szakmai tudás bevonásával.

A cél olyan, a huszonegyedik század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása, amelyek érdemben növelik a vasúti közlekedést igénybe vevők elégedettségét, ösztönzik az utazóközönséget a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítésére, hozzájárulnak a kiemelt pályaudvarok, vasútállomások és környezetük infrastrukturális fejlődéséhez, növelik az állomások környezetében elérhető szolgáltatások számát és minőségét, ezáltal pedig hozzájárulnak az állomásnak helyet adó településrész, városnegyed fejlődéséhez is.

Ezen a pályázati szinten az ingatlanfejlesztésre a MÁV Zrt. által létrehozott projektcégeken keresztül, határozott idejű vagyonkezelés keretében lesz lehetőség.

Területi szint: alapvetően belföldi forgalmú, egy-egy térség gazdaságában jelentő szereppel bíró állomás hasznosítása

Ezen a pályázati szinten első körben kilenc állomást (Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget, Vác) választottak ki. Az ingatlanok hosszú távú bérbeadásának célja, hogy a pályázaton kiválasztott bérlő azokat felújítsa, a kihasználatlan, kereskedelmi szempontból hasznosítható területeket az utasok számára előnyös, várható igényeiket kielégítő vendéglátási- és szolgáltatási funkciókkal töltse meg (például élelmiszerbolt, étterem, kávézó, büfé, gyógyszertár, drogéria). Mindennek köszönhetően a vasutat használók számára megújult, kibővített lehetőségekkel ellátott utasforgalmi területek jöhetnek létre.

Helyi szint: kis- és közepes méretű állomások hasznosítása az ország bármely pontján

A MÁV célja, hogy a kis és közepes állomások üzemeltetése és felújítása az érintett ingatlanok kereskedelmi hasznosítása révén, hosszútávú bérleti konstrukció keretében történjen meg. Országszerte több vidéki állomáson, illetve megállóhelyen vannak olyan kihasználatlan ingatlanok, amelyek a helyi kisvállalkozások számára számos lehetőséget rejthetnek magukban.

A MÁV-csoport elsődlegesen olyan újszerű, kreatív és innovatív hasznosítási koncepció megvalósítását támogatja a fejlesztésre kiválasztott ingatlanon, amely az utaselégedettség növelését, az állomás és környezete szolgáltatási színvonalának emelkedését és a helyi lakosság, továbbá az oda látogatók igényeit is figyelembe veszi.

Az országos állomásmegújítási program mindhárom szintjén

  • a pályázatok beadásának határideje 2025. január 31-e, péntek, 16:00;
  • a pályázatok elbírálásának határideje 2025. február 28-a;
  • az együttműködési szerződés megkötésének tervezett időpontja 2025. április 30-a.

Az egyes állomások pályázati felhívásait ide kattintva lehet letölteni.

(Nyitóképünkön a megújítandó vasútállomások között szereplő szegedi nagyállomás. Kép forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek