Jelentős személyszállítási közszolgáltatási megbízást húzott be Csehországban a RegioJet

iho/vasút   ·   2025.09.15. 12:00
regiojet_szemelyzet

A cseh közlekedési minisztérium döntése értelmében a hazai magánvasút öt regionális viszonylaton szolgáltathat 2029 decemberétől tizenöt évig.

A 15 milliárd korona (aktuális árfolyam alapján 241 milliárd forint) összértékű kontraktus az ország jelenlegi egyik legnagyobb ilyen jellegű szerződése. A magán-vasúttársaság pályázata a Cseh Vasutak (České Dráhy, ČD), az Arriva és a szintén cseh magánvasút Leo Express ajánlatainál bizonyult jobbnak.

A RegioJet az alábbi, Prágától északkeletre vezető útvonalakon szolgáltathat:

  • R14A Pardubice–Liberec;
  • R14B Liberec–Ústí nad Labem;
  • R21 Prága–Turnov–Tanvald;
  • R22 Kolín–Mladá Boleslav–Česká Lípa–Rumburk;
  • R24 Prága–Mladá Boleslav–Česká Lípa–Rumburk.

A viszonylatok közül az első négyen jelenleg az Arriva járatait lehet igénybe venni, az utolsó R24-es viszont teljesen új lesz, részben átfedésben az R22-essel.

A szerződés évente körülbelül négy és fél millió vonatkilométert foglal magába, amiért a RegioJet vonatkilométerenként százhetven korona (cirka 2700 forint) támogatást kap, ez tíz–húsz százalék közötti növekedés ahhoz képest, mint amit most az Arrivának fizetnek.

A nemrégiben bejelentett megállapodás opcionálisan egy további viszonylat, az R29-es Kolín–Liberec elindítását is tartalmazza, ami elsősorban a Mladá Boleslav–Liberec vasútvonal korszerűsítésétől függ. További lehetséges fejlesztések az R21-es és R24-es viszonylatok Lysá nad Labem és Mladá Boleslav közötti menettartamának csökkentése, amit Všejany-nál és Bezděčínnél új nyomvonal építésével valósítanának meg a régóta vita tárgyát jelentő Prága–Liberec vonal korszerűsítésének részeként.

A megbízás új járművek forgalomba állítását is előírja. A kétáramnemű villamos-dízel és akkumulátoros-villamos motorvonatokat a Škoda Grouptól rendelik meg, a szerelvények dízel és akkumulátoros üzemben százhúsz, felsővezetékes betáplálásról pedig százhatvan kilométer per órás tempóval tudnak majd közlekedni. A költséghatékony járműbeszerzés érdekében az üzemeltetési szerződés azt is garantálja, hogy a vonatokat a kezdeti időtartam lejártát követően a következő megbízott üzemeltető veszi majd át – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek