Két hónap alatt elérték a kalinyingrádi kvótát az oroszok

iho/vasút   ·   2022.08.12. 12:00
orosz_vagonok

Oroszország szerint az EU által a szárazföldi áruszállításra júniusban meghatározott kvóta túl alacsony, számos termékre pedig már túl is lépték az értéket. A széntilalom az EU-t is jelentősen érinteni fogja.

Mióta Ukrajna lerohanása miatt az Európai Unió szankcionálta az orosz anyaországból és Fehéroroszországból (Belarusz) az orosz exklávé Kalinyingrádba tartó áruk szárazföldi szállítását, köztük az acélét és a betonét is, az Oroszország és Litvánia közötti feszültség tovább fokozódott.

A Kalinyingrádi területet érintő jelenlegi helyzet megbeszélése érdekében orosz politikusok és befolyásos személyek a Valdaj Vitafórumon találkoztak. A felszólalók között volt Anton Alikhanov, a kalinyingrádi régió kormányzója, valamint Alekszej Iszakov, az Orosz Föderáció Külügyminisztériumának nagykövete is.

Alikhanov elmondta: a Kalinyingrádba érkező és onnan induló áruknak összesen évente körülbelül 500 ezer tonna forgalmat engedélyeztek. Az Európai Unió az elmúlt három év átlagos áruforgalma alapján szabta meg a kvótákat. Néhányat azonban már most elértek, ennélfogva a régió például már nem tud cementet importálni Fehéroroszországból, vagy vasúton számos vas-, acél- és olajterméket, műtrágyát, fagyállót és faanyagot.

Iszakov szerint Litvánia élen jár a Kalinyingrádba induló és oda érkező áruk tranzitjára vonatkozó új korlátozások felajánlásában. A nagykövet felszólalt az EU által kirótt korlátozások ellen. Márciusban a Külügyminisztérium úgy nyilatkozott, hogy a kvótarendszer durva beavatkozást jelent az orosz belügyekbe.

Másrészről a litván nemzeti vasúttársaság LTG viszont azt állítja, hogy az Oroszország és Litvánia közötti áruszállításra vonatkozó kérések többségét elfogadták. A társaság szóvivője elmondta: az Oroszország és Kalinyingrád közötti árufuvarozási kérelmeknek csak öt százalékát utasították el.

Érdemes megemlíteni, hogy augusztus 10-én éjfélkor lépett életbe az Oroszország elleni uniós szankciók ötödik, az orosz szén importját megtiltó csomagja, ami viszont nem érvényes Kalinyingrádra. A szankció a számítások szerint évente több mint nyolcmilliárd euró (több mint 3000 milliárd forint) veszteséget jelent az oroszoknak, tekintettel arra, hogy az EU a Kreml legnagyobb szénkereskedelmi partnere. Az orosz szén vásárlásának tilalma azonban várhatóan az Uniót is érinteni fogja: az adatok szerint a 27 tagállamban felhasznált szénmennyiség közel fele Oroszországból érkezik, a termikus szén pedig körülbelül hetven százalékban orosz eredetű. A tilalom egyébként is érzékeny időszakban lép életbe: az EU egyes országai, például Németország is, jelenleg a gázhiány miatt küzd a szénigények teljesítésével – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: International Railway Journal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.