Korszerűsítik a Hegyeshalom és Rajka közötti vasútvonalat

iho/vasút   ·   2017.12.20. 11:15
rajka_kislid

A magyarepitok.hu adott hírt róla, hogy elindult a kiviteli tervek készítése az 1d számú, Rajka és Hegyeshalom közötti vasútvonal korszerűsítésére: az azt üzemeltető Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt. megkötötte a tervezési szerződést. A közbeszerzési eljárás nyertese a GYD1 Konzorcium, vezetője a Trenecon Kft., tagjai pedig az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt. és az UTIBER Közúti Beruházó Kft.

A 643,6 millió forintos tervezési szerződés az 1d vasútvonal korszerűsítésének megvalósíthatósági tanulmányára, engedélyezési és kiviteli szintű tervdokumentációjának elkészítésére, valamint a kivitelezéshez szükséges engedélyek beszerzésére vonatkozik.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) által támogatott korszerűsítés során a tengelyterhelés 210 kN-ról 225 kN-ra nő. A beruházás része a 17,2 kilométer hosszú egyvágányú, villamosított pálya átépítése, a kapcsolódó hídszerkezetekkel együtt, a rajkani állomás átépítése, 33 központi állítású kitérő létesítése (ezek közül huszonnégyet váltófűtéssel látnak el), jelfogós biztosítóberendezés, állomási távközlőberendezés és állomási térvilágítás létesítése.

Amikor még késhetett nemzetközi vonat, mert volt olyan...

A vasútvonalat legutóbb az 1978-évi villamosításkor korszerűsítették, az egyetlen állomás, Rajka felvételi épülete pedig az azt megelőző évben épült át. Azóta a pálya állapota odáig romlott, hogy a Lajta hídján 10 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni. A fénykorában még nemzetközi vonatokat (Bem) is kiszolgáló vonal történetének mélypontja 2009-ben volt, amikor szóba került a vonal személyforgalmának megszüntetése, kapcsolódva a szlovák oldalon már szünetelő forgalomhoz. Vélhetően egyedülálló eset lett volna az európai vasúttörténetben, hogy két, egymástól nyolcvan kilométerre fekvő, százezres lakosságszámú város között megszűnik a vasúti személyforgalom. Ugyan nem a történet abszurditásából, hanem egyéb ismeretlen okokból kifolyólag a forgalomszüneteltetésre a magyar oldalon végül nem kerül sor, de a Rajkáig közlekedő személyvonatok közül legtöbbnek az útvonalát Hegyeshalomig visszavágták. 2011-ben került a vonal a GySEV üzemeltetésébe, és hat év elég volt hozzá, hogy a 2017. évi téli menetrendváltástól már ismét személyszállító vonatokon lehessen Pozsonyig utazni – igaz, hogy a drót alatt nem Flirt ragyog, hanem Jenbacher-motorkocsik füstölnek.

A felújítás szándéka most megnyugtató bizonyítéka annak, hogy a vasútvonalra a teherforgalomban szükség van, reméljük, ezt rövidesen követi annak a belátása is, hogy a személyforgalom felfutását nem a napi négy végigmenő, és egy, csak Pozsony és Rajka között közlekedő vonatpártól lehet remélni, hanem valódi, kínálati menetrendtől.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek