Magyarázd el, hogy mitől fénylik a villamos!
Ideális fotótéma a ledsorokkal díszített, ma már veteránnak számító UV-szerelvény, akár a Parlamenttel a háttérben, akár teleobjektívvel a Gellért-hegy tetejéről fotózzuk. Sokan választják az utazást is ezen a pompás járművön, bár a fényözön a kocsi belsejéből nem igazán élvezhető.
Sokan vannak, akik nemcsak utazni szeretnek ezzel a különleges járművel, hanem arra is kíváncsiak, kik, hogyan, és főleg mennyi idő alatt szerelték fel ezt a pazar dekorációt a villamosra? Szerkesztőségünk megkeresésére Bohunka Gábor, a BKV Zrt. Villamos Szakszolgálatának szolgálatvezetője mutatta be a nem mindennapi szerelvényt.
Az UV villamosoknál a segédüzemekhez szükséges feszültséget statikus átalakítóval állítják elő, ennek 600 voltos bemenete és 32 voltos kimenete van. Ez az eszköz felelős többek közt a világításért, a hangosításért, az ajtónyitásért, a pályacsengő, az indításjelzés, a vészjelzésés és a sínfék működéséért. Bár a ledsor fogyasztása az izzókéhoz képest elenyészően kicsi, az UV eredeti statikus átalakítóját a KCSV7 típusú villamosok nagyobb teljesítményű átalakítójára cserélték.
A dekoráció felszerelését 2012-ben első ízben végezte a BKV. A mintegy négyszáz munkaórát igénybe vevő díszítés során négyszáz, egyenként ötméteres fényfüzért helyeztek öntapadós tartórudakon a villamosok oldalára, ez összesen mintegy huszonötezer külön fényforrást jelent. A fényfüzéreket ötösével csatolták össze, a vezetékeket a tetőre rögzített kapocsdobozok fogják össze.
A Fényvillamos műszakilag is tökéletesen bevált. A járművet saját, rutinos, hozzáértő személyzet vezeti, és a vonalműszak is felkészült az esetleges – de eddig még szerencsére nem tapasztalt – hibák elhárítására, többek közt tartalék fényfüzér is szerepel az alaktrészlistán. Gondot esetleg csak a villamosok lassan félévszázados kora jelenthet, eddig egyetlen egyszer, 2010-ben kellett forgóvázprobléma miatt kiállni a forgalomból.