Májusban ismét javult némileg a vonatok pontossága

Az előző hónaphoz képest csupán kisebb, a múlt év azonos időszakához képest azonban már jelentősebb mértékben, négy százalékkal nőtt a hazai vonatok pontossága. Mivel a pünkösdi hosszú hétvége balatoni vonalakat érintő súlyos forgalmi zavara már júniusra esett, ezért ezek a késési adatok csaka július közepén kiadott júniusi havi riportban fognak jelentkezni.
Májusban folytatódott a több hónapja tartó, kedvező tendencia: Pünkösd előtt a magyar vasútnak sikerült tartósan kilendülnie a tavaly késő tavasztól kora őszig tartó menetrendszerűségi mélypontjáról. Ráadásul reális esély van arra, hogy ezt a javuló trendet – a kedvezőtlen szezonális hatások ellenére is – újra megközelíthesse majd a MÁV-csoport, köszönhetően például az országos sorompó-felülvizsgálatnak, a célzott pályakarbantartásoknak, valamint természetesen a járműbeszerzéseknek: elsősorban a korszerű mozdonyok és az erősítő buszok, illetve az új Volán-buszok hadrendbe állításának.
Az utolsó tavaszi hónapban a szegedi, 140-es vonalon is érdemi javulás indult meg: a lassújelmentesítést – vagyis a sebességkorlátozások feloldását – követően egyre nagyobb számú, nagyteljesítményű mozdony áll üzembe a Napfény Intercityk élén, ami jótékony hatással van a pontosságra.
Sokat nőtt a vonatok pontossága a veresegyházi, 71-es elővárosi vonalon is a kora tavaszi pályafenntartási munkálatok eredményeképpen. A Budapestet a Balatonnal összekötő vonalakon (29-es, 30-as) a pályahibák kijavítását elvégezték, de csak júniusban történhet meg e szakaszok beszabályozása, valamint a Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakasz sebességének 160 kilométer/órára emelése.
Az összességében javuló számok mögött a napi adatok időnként jelentősebb ingadozása áll. Májusban átlagosan minden második nap történt egy halálos gázolás vagy útátjárós baleset, egy-egy ilyen szomorú eset önmagában akár több százalékkal is ronthatja a napi hálózati pontosságot. Sajnos több jelentős biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést: ilyenkor is a biztonság az első, ezért hazánkban Európa egyik legszigorúbb szabályozása érvényes, ez viszont törvényszerűen késéseket von maga után. A riportokban a MÁV-csoport ráadásul a vonatok végállomási érkező késéseit veszi figyelembe, amely jellemzően több mint a vonatok minden közbenső állomáson számolt késése.
A lemondott járatok számát tekintve
- a vonatoknak a 0,25 százaléka,
- a buszoknak a 0,23 százaléka,
- a HÉV-eknek pedig a 0,1 százaléka nem közlekedett le májusban.
A júniustól bevezetett késési biztosítás természetesen ezekre a járatokra is érvényesíthető!
A 97 ezer 386 leközlekedett vonat közül 80 ezer 943, vagyis a járatok 83,12 százaléka érkezett meg végállomására hat percnél kevesebb késéssel. A járatok közül 7873 volt intercity, 6998 interrégió, 65 ezer 25 pedig normál személyvonat. Húsz percnél többet 2585 vonat, vagyis a járatok 2,65 százaléka, egy óránál többet 182 vonat (0,18 százalék), két óra felett pedig mindössze 24 vonat (0,02 százalék) késett.
A legpontosabb vonal címét májusban is a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain (131-es vonal) nyerte el, 98,12 százalékos eredménnyel. A képzeletbeli dobogó második helyére a 142-es Budapest–Lajosmizse vonal léphetett fel 95,62 százalékkal, a bronzérmes pedig a 71-es, Budapest–Veresegyház–Vác vonal lett, 95,04 százalékos pontossággal. A top15-be viszont éppen csak befért az 1-es Budapest–Győr–Hegyeshalom fővonal a maga 74,1 százalékos eredményével.
A Volán-járatokat tekintve 1 millió 61 ezer 720 busz közlekedett le az idei tavasz utolsó hónapjában, ezek 97,01 százaléka, 1 millió 29 ezer 975 busz ért célba tíz percnél kisebb restanciával. Az utasok 988 ezer 708 regionális és országos járaton utazhattak, ezek 98,35 százaléka, 972 ezer 357 busz volt pontos, a budapesti agglomerációs 73 ezer 12 járat közül pedig 57 ezer 618 volt pontos, ami 78,92 százalékos eredményt jelent.

A budapesti HÉV-ek ismét nagyot mentek: 99,84 százalékos pontossággal büszkélkedhetnek; a 25 ezer 231 leközlekedett járat közül 25 ezer 191 érkezett hat percnél alacsonyabb késéssel végállomására. A H5-ös vonal 7705, a H6-os 3563, a H7-es 7638, a H8/H9-es pedig 6325 vonatot kezelt.
A díjtermékeket illetően a MÁV-csoport
- 335 ezer 90 országbérletet,
- 595 ezer 735 vármegyebérletet,
- 1 millió 316 ezer 94 vasúti helyjegyet,
- 13 ezer 650 IC Prémium helyjegyet,
- 80 ezer 346 kerékpár viszonylati jegyet,
- 21 ezer 895 kerékpárhelyjegyet,
- 2280 kerékpárbérletet,
- 21 ezer 952 Magyarország24 napijegyet,
- 350 ezer 720 Vármegye24 napijegyet értékesített májusban.
Erős volt a csoportok utazási jelentkezése is: 7857 csoport összesen 244 ezer 625 fővel választotta a MÁV-csoport valamelyik járatát.
Írásunk a MÁV-csoport céges közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV-csoport)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!