Még több railjet az ÖBB-nek

Berky Dénes   ·   2014.06.18. 12:45
kiskep_obb

Az osztrák vasút (ÖBB) tovább kívánja modernizálni a távolsági gördulőállomány-flottáját, ezért úgy döntöttek, hogy az először saját maguk által, majd a ČD oldaláról is visszamondott opciós railjet-szerelvényeket is megveszik. A Siemens lehet a legboldogabb, nem marad ugyanis a nyakukon a maradék kilenc vonat sem. Ezzel az eddig ötvenegy tagból álló railjet-flottát fogják hatvanra növelni – írja a Kurier.

Egyelőre nem biztos, hogy mikortól, de hamarosan kilenc új railjet koptathatja Ausztria sínpályáit<br>(a szerző felvételei)

Első körben az ÖBB a tizenhat opciós szerelvényről 2011-ben mondott le pénzhiány miatt, majd ezeket hosszas huzavona után a cseh vasút (ČD) vásárolta meg. Akkor még a csehek a Prága–Bécs–Graz illetve legfőképpen a Berlin–Prága(–Budapest) tengelyen kívánták a saját Škoda mozdonyaikkal üzemeltetni. Később úgy állt a helyzet, hogy a Berlin–Prága útvonalon a német vasút a Student Agency-t kívánja szolgáltatóként, ezért a cseh államvasút lemondott kilenc railjet-szerelvényről. Időközben az említett nemzetközi viszonylat üzemeltetését mégis a ČD nyerte, de a többi vonatra már nem tartott igényt, viszont a Škoda mozdonyok problémái miatt hosszú távra kibérelt hét 1216-os Tauruszt a szerelvényei vontatására az ÖBB-től. A cseh railjetek hosszú vajúdás után épp a hétvégén kezdék meg a szolgálatukat a nemzetközi forgalomban Wiener Neustadt és Prága között.

A csehek által lehívott hét szerelvény egyike a bécsi Praterstern állomáson, annak bemutatójakor

Egészen mostanáig úgy tűnt, hogy a maradék kilenc railjet-szerelvény a Siemens nyakán marad, ám kedden az ÖBB nyilvánosságra hozta, hogy azokat mégis megvennék, már valamivel alacsonyabb áron, mint hat éve az elsőket. Az ok, ahogy az ÖBB igazgatója, Christian Kern fogalmazott: „A személyforgalom egyre gazdaságosabb, ezért beláttuk, hogy van értelme megvenni a kilenc railjetet.” Ezen felül komoly tényező a versenyképesség fenntartása, ugyanis a csehek is egyre jobbak, jórészt az ÖBB-től vásárolt intercity-kocsikkal, illetve az új railjetekkel. Továbbá a Westbahnon a railjetek magas színvonalat képviselnek, az utasok is elégedettek, azonban az intercity-vonatok már nem mindig versenyképesek a Westbahn magánvasúttársaság Stadler KISS vonatai nyújtotta kényelemmel. Ez már számokban is látszik, míg az ÖBB által kiadott információk szerint tavaly a railjeteken 1,6 százalékos utasszám-növekedést tapasztaltak, addig az intercity-ken az utasok száma három százalékkal csökkent.

A Westbahn emeletes intercity-motorvonatai jelentik a legnagyobb konkurenciát az ÖBB-nek

Az intercity-flotta fejlesztése is kilátásban van, azonban ehhez jelenleg még az ÖBB-nek sincs elegendő pénz a zsebében. Ahogy Christian Kern, az ÖBB vezére fogalmazott: „Ez egy jelentős volumenű beruházás. Kevéssel 800 millió euró alatt lesz az új flotta költsége, azonban a teljes üzembeállításig a költségek akár egy milliárd euróra is rúghatnak.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek