Megújul Európa egyik ikonikus vasúti műtárgya, a Rannoch viadukt

iho/vasút   ·   2024.02.24. 15:30
rannoch_viadukt

A nyugat-skóciai West Highland vasútvonal néhány napig tartó lezárásával egyidejűleg fontos korszerűsítéseket végezhet el a Network Rail a kontinens egyik legeldugottabb vasúti viaduktján.

Az Egyesült Királyság infrastruktúra-kezelője március 16. és 25. között leállítja a forgalmat az egyvágányú West Highlanden, ami a skóciai Crianlarichtől északnyugati irányban kanyarog Fort Williamen át Mallaig kikötővárosáig, 168 kilométeren keresztül. A normál nyomtávú vasútvonalat a Rannoch állomástól északra található Rannoch viadukt vezeti át a West Highland elnevezésű mocsárvidék felett – a műtárgy a Trainspotting című kultfilm egyetlen vasúti helyszíne, a Fort William–Mallaig szakaszt pedig a Harry Potter-filmekből ismerhetjük.

A vonal vasúti szempontból Európa egyik legtávolabbi perifériája, egyben Nagy-Britannia egyik legdrámaibb tájainak helyszíne. szolgáló pálya személy- és teherforgalmat is kezel, számos vállalat használja.Az 1,6 millió font (jelenlegi árfolyam alapján közel 700 millió forint) költségű pályakarbantartás lehetőséget ad arra, hogy a műtárgyon is el lehessen végezni olyan fontos fejlesztéseket, mellyel meg lehet hosszabbítani annak élettartamát. A munkálatok során új faanyagokat építenek be, a fémtartókat kijavítják, megtisztítják, átfestik. A szakemberek éjjel-nappal dolgoznak majd a szerkezet megújítását. A felújítás kilenc napja alatt a Glasgow–Mallaig járatok csak Crianlarichig járnak – a kicsi, de jelentős forgalmat kezelő állomás elágazópont Oban felé; e 67,5 kilométeres vonal forgalmát nem zavarják a munkálatok. Crianlarich és Mallaig között vonatpótló buszok fognak közlekedni, leszámítva Corrour állomását, mely közúton nem közelíthető meg – de Rannoch állomását is csak egy kanyargós mellékúton lehet elérni; a legközelebbi autóút, amit egy korszerű busz használhat, a Perth–Inverness autópálya, 54 kilométerre keletre.

A Skócia nyugati részén kanyargó West Highland vonal (kép forrása: Wikipedia)

A vonalon a mindennapi személyszállítást a ScotRail végzi, meglehetősen koros, cirka 35 éves, Class 156 sorozatú, Super Sprinter elnevezésű, kétrészes dízel ikermotorkocsikkal, melyeken kerékpárszállító részt is kialakítottak. Mozdonyvontatású személyszállító vonatokat ritkán látni. Késő este halad végig a korszerű kocsikkal futó Caledonian Sleeper, amiy közvetlen éjszakai járatot kínál Londonba.

Áprilistól októberig naponta kétszer a gőzmozdonyos „The Jacobite” nosztalgiavonat is végigcsühög Mallaig és Fort William között, műemlékként megőrzött, Mark 1 típusú nosztalgiakocsikat húzva. Azonban mivel a szerelvény ajtajai nem központi zárásúak, nem felelnek meg a modern biztonsági előírásoknak – a járat további közlekedése ezért jelenleg a bíróság ítéletétől függ.

Teherforgalom szempontjából egyetlen menetrend szerinti vonatot találunk: az északkelet-angliai Blyth-ből megy timföldvonat a Fort William-i alumíniumkohóba – a készterméket viszont már közúton fuvarozzák. Ezen felül van arra esély, hogy a vonalon újraindul a faáruszállítás.

A vonal elzártságát jól jelzi, hogy mikor 2012-ben egy földcsuszamlás miatt kisiklott egy timföldet szállító szerelvény, a helyszín nehézkes megközelíthetősége miatt a mozdonyt ott helyben szét is bontották...

A viadukton végzett munkálatokon felül a Network Rail a vasútvonal több szakaszán is dolgozni fog. Fort William és Spean Bridge között például a jelző- és biztosítóberendezést fejlesztik, Rannochtól délre pedig a vízelvezetésen javítanak. Egy külön projekt során a megnövekedett kirándulóforgalom kiszolgálása érdekében a peronokat hosszabbítják meg a vonal néhány, mocsárvidéki állomásán és megállóhelyén. A viadukton végzett munkálatok részeként ötven hosszirányú fagerendát kell kicserélni, melyek a 208 méter hosszú acélhídon végigfutva alátámasztják a síneket. A puhafa faanyagok élettartama lejárt, keményfára cserélik őket, a meglévő alaplemezeket és a síneket is kicserélik. A munkálatok miatt a hardcore vonatspotterek a járművek még nagyobb változatosságának örvendhetnek a vonalon március folyamán – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön egy Class 156-os motorkocsi halad a Rannoch viadukton. Kép forrása: Network Rail / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek