Menetrendváltozások a pesti közlekedésben október 1-től

iho/közút   ·   2012.09.28. 14:00
bkkbusz_kk

A Budapesti Közlekedési Központ közlekedésszervező szakemberei folyamatosan felmérik és vizsgálják az egyes járatok jellemzőit, kihasználtsági adatait. Az utasforgalmi adatok elemzése nyomán október 1-jétől számos vonalon a budapesti utazók igényeihez jobban igazodó menetrendeket vezet be a társaság, melynek keretében a fővárosban több vonalon sűrítik a járatainkat, vagy módosítjuk az indulási időpontokat. A változások egy menetrendi csomag első lépései, így további vonalakon várhatóak a közeljövőben fejlesztő és átcsoportosító jellegű menetrendi változások. A változások eredményeként összességében nem változik a budapesti tömegközlekedés teljesítményszintje, azonban az erőforrásokat a kihasználatlanabb vonalakról a zsúfoltabb járatokra csoportosítják át több városrészben.

Ennek a munkának szeptember eleji lépése volt az Újpalota lakótelepet kiszolgáló 173E autóbuszjárat csúcsidei jelentős sűrítése, valamint a nemrég Csepel polgármesterével közösen bejelentett október közepétől érvényes H7-es (csepeli) hév sűrítése is.

Több vonalon sűrűbben indulnak a járatok<br>(fotók: Bohus Dávid)

A munka folytatásaként 2012. október 1-jétől további vonalakon változnak meg a menetrendek, az alábbiak szerint.

A H5-ös hév vonalon, késő este, a jelenlegi 10-30 perces követés helyett ütemes 20 percenként közlekednek a vonatok, tehát a 23.08 és 23.48 közötti időszakban, 23.18 helyett 23.28-kor indul majd szerelvény a Batthyány térről. A módosítás érinti a hév szerelvényekhez csatlakozó autóbuszokat is, így a 218-as és 243-as autóbuszok utolsó járatai a Szentlélek térről és Békásmegyerről 10 perccel később indulnak.

A budai hegyvidék fontos vonala, a 8-as autóbusz munkanaponként este 20 óra után jelentős kihasználtsággal, több esetben zsúfoltan közlekedik, ezért az új menetrend lép életbe októbertől. Ennek értelmében munkanapokon 22.18-ig húsz helyett tíz percenként közlekednek az autóbuszok a Belvárosból.

A szintén nagy forgalmú 21-es, 21A autóbuszok vonalán a Széll Kálmán tér és a Normafa közötti szakaszon, munkanapokon délelőtt, valamint hétvégén napközben, a kirándulóforgalom idején, a 21A járatok 6 helyett 5 percenként indulnak. Változik továbbá a Normafa és Csillebérc közötti közlekedés is, a késő esti, kisforgalmú időszakban a 21-es járatok 20 helyett 30 percenként közlekednek Csillebércre, a Széll Kálmán tér és a Normafa között azonban megmarad a 10 perces közös követési idő.

A Pesterzsébet gerincvonalát alkotó 23-as és 23E autóbuszokon a reggeli csúcsforgalmi időszak végén jelentős zsúfoltság tapasztalható, így a 23-as járatok a reggeli csúcsidő végén és utána, 7.30-tól 10.00 óráig gyakrabban indulnak. A 23-as járat más időszakokban is zsúfolt, ezért Pesterzsébet közlekedésében további változások várhatóak a közeljövőben.

A rákospalotai 25-ös és 225-ös autóbuszok utasforgalma az utóbbi években enyhe csökkenést mutat. A reggeli csúcsidőszakban a 25-ös 6-7 helyett 7-8, a 225-ös 10 helyett 12 percenként közlekedik majd. A délutáni csúcsidőszakban a 25-ös viszonylaton 7-8 perc helyett 8-9 perc, a 225-ös vonalon 15 helyett 20 perc lesz a követési idő. A két járaton tanítási szünetek idején is módosulnak a menetrendek, a reggeli csúcsidőszakban a 25-ös buszok 7-8 helyett 8-9 percenként indulnak, míg a délutáni csúcsidőszakban a 225-ös járatok 15 helyett 20 percenként közlekednek. Az említett járatok utasforgalmának csökkenésében szerepet játszik, hogy többen választják utazásaikhoz a XV. kerületből a Belváros felé az 5-ös és a 173E járatokat. Ennek megfelelően a 173E vonalon szeptembertől lépett életbe a sűrített menetrend. Az 5-ös autóbusz zsúfoltságának csökkentésével kapcsolatos tervek jelenleg készülnek, a zsúfoltságot csökkentő menetrendet a következő menetrendváltozási lépcsőben vezeti be a BKK.

A kőbányai 28-as és 28A villamos vonalon apró menetrendi változás lép életbe, hétvégi temetői és piaci forgalom lecsengése után, a szombat-vasárnap délutáni időszakban korábban kezdődik a 15 perces követési időszak.

A módosított menetrenddel a járatok zsúfoltságát kívánják enyhíteni<br>(fotó: Vörös Attila)

Az óbudai, kaszásdűlői, rómaiparti, békásmegyeri 34-es és 106-os autóbuszok követési ideje munkanapokon és a szombat napközben tapasztalható magas kihasználtság idején csökken, a járatok 20 helyett 15 percenként indulnak. A könnyen megjegyezhető menetrend érdekében a BKK vasárnap is a szombatival azonos, tehát sűrűbb, 15 perces követést biztosít, de a kisebb utasforgalom miatt vasárnaponként csuklós helyett szóló autóbuszokat állítanak forgalomba mindkét vonalon.

A kissvábhegyi 39-es autóbusz utasforgalma a 21-es és 21A autóbuszok útvonalán, a Galántai utcánál 2009-ben létesített új megálló, valamint a 21-es járatok sűrítése miatt lecsökkent, ezért menetrendje módosul. Hétköznap a reggeli csúcsidőszak kezdetétől az esti csúcsidőszak végéig egységesen 20 percenként, hétvégén pedig teljes üzemidőben 30 percenként indulnak az autóbuszok október 1-jétől.

A pestszentimrei, gyáli vonalcsoportban az 54-es és 55-ös autóbuszok hétvégi napokon csuklós helyett szóló járművekkel, de sűrűbben közlekednek. Hétvégén, délután az 54-es váltakozó 20-40 perces követés helyett egységesen 30, míg az 55-ös 60 helyett sűrűbben, 30 percenként közlekedik. A módosítással a két járat közös szakaszán – a Boráros tér és Pestszentimre között – a mai 20 percesről 15 percre csökken a követési idő.

A budafoki 58-as autóbuszok szombaton a bevásárlók igényeihez igazodva, kora délután sűrűbben közlekednek. A Savoya Park és a Gádor utca térsége között, a 250-es járatokkal együtt körülbelül 15 óráig az eddiginél gyakoribb, 10 percenkénti követést vezetnek be.

A X. – XVII. kerületi 67-es autóbuszok forgalma a rákoskeresztúri gyorsjáratok korábbi fejlesztése eredményeként lecsökkent, a rákoskeresztúri utasok többsége a korábbihoz képest több helyen megálló gyorsjáratokat választja. A forgalom átrendeződése következtében a vonalon új menetrendet vezetnek be. Októbertől a reggeli csúcsidőszakokban a jelenlegi 4-5 perc helyett 5, a délutáni csúcsidőszakban 6 perc helyett 7-8 percenként indulnak az autóbuszok. Tanítási szünetek idején is módosul a munkanapi menetrend, a reggeli csúcsidőszakban 6 helyett 6-7, a délutáni csúcsidőszakban 7-8 percről 8-9 percre változik a követés. Más időszakokban, napközben, hétvégén és este, valamint a csúcsidőszakok elején és végén változatlan marad a követési idő.

A Kispest és a XVII. kerület közötti 68-as autóbuszvonalon is a forgalom kismértékű csökkenése tapasztalható, így a vonalon új menetrend lép életbe. A reggeli csúcsidőszakokban a jelenlegi 6 perc helyett 6-7, a délutáni csúcsidőszakban 8-9 helyett ütemes 10 percenként indulnak az autóbuszok. Szombati napokon viszont sűrűbben indulnak a járatok: délelőtt a jelenlegi 10 helyett 7-8 percenként követik egymást az autóbuszok, de a vasárnapival megegyezően csuklós helyett szóló kocsik közlekednek majd a vonalon.

A gyáli 84E gyorsjárat üzemideje mindennap kibővül, 20 óra helyett 21 órakor indul az utolsó autóbusz a Határ úti metróállomástól. Hétvégi napokon a 84E autóbuszok a korábbi 15 órai üzemzárás helyett jelentősen hosszabb időtartamban, 21 óráig közlekednek, ezáltal bővülnek Gyálon belül a Deák Ferenc utca térségének közlekedési lehetőségei. A 84E jelzésű autóbuszok üzemidő-bővítésével a hétvégi délután időszakban sűrűbben indulnak a gyorsjáratok. A Határ úti végállomástól az eddigi óránkénti 3 helyett 4 indulás lesz, egyenletes 15 perces követéssel Gyál felé.

A kőbányai lakótelepeket kiszolgáló 85-ös autóbusz hétvégén a zsúfoltság enyhítése érdekében sűrűbben közlekedik: szombaton délelőtt a jelenlegi 10 perc helyett 8-9, délután 10 perc helyett 7,5 percenként indulnak az autóbuszok. Vasárnap délután a követési idő 10 percről 8-9 percre módosul.

Az Észak- és Dél-Buda között közlekedő 86-os autóbuszok délutáni, kora esti zsúfoltságának enyhítésére a munkanapi csúcsidőszaki követés egy órával tovább, kb. 19 óráig tart, a járatok ebben az időszakban sűrűbben közlekednek.

A Pestszentlőrinc és a repülőtér bezárt 1-es terminálja között közlekedő 93-as autóbuszon szombat délelőttönként a követési idő 15-ről 20 percre változik, az alacsony utasforgalom miatt. A buszjárat eddig szombat délelőttönként sűrűbben járt, mint munkanapokon a reggeli csúcsidőben, miközben az utasforgalom ezt nem indokolta.

A rákoskeresztúri, rákoskerti 97E autóbusz-gyorsjáraton vasárnap is nagyobb, csuklós járművek közlekednek az utasok kényelme érdekében.

A Hungexpo körüli 100-as autóbusz önálló utasforgalma nagyon csekély, szerepe elsősorban a térségben rendezett vásárok, kiállítások kiszolgálása. Ennek megfelelően a járat közlekedésének finanszírozásában a Hungexpo Zrt. is részt vesz. Tekintettel az alacsony utasforgalomra, október 1-jétől munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 20 helyett 30 percenként, napközben 30 helyett 60 percenként indulnak az autóbuszok. A 100-as autóbusz a továbbiakban szombati napokon nem közlekedik, csak ha ezt vásár indokolja.

A Rákóczi hídon át közlekedő 103-as autóbuszok vonala melletti területek jelentősen fejlődnek, az irodaházak mellett több szórakoztató létesítmény is megnyitotta kapuit. Így elsősorban a csúcsidőszakokon kívül nőtt az utazók száma. Ennek megfelelően sűrűbben indulnak az autóbuszok: munkanapokon délelőtt a jelenlegi 12 helyett 10 percenként, hétvégi napokon napközben 15 helyett 12 percenként indulnak a 103-as buszjáratok. Tanítási szünetek idején is sűrűbb lesz a járatkövetés, a reggeli csúcsidőszakban 7-8 percről 6-7 percre változik. A késő esti utazások jobb kiszolgálása érdekében nő a járat üzemideje is: az Etele tértől 22.40 helyett 23.30-kor, a Népliget felől 23.28 helyett 23.56-kor indulnak majd az utolsó járatok. Este is sűrűbben, 22.30-ig munkanapokon 20 helyett 10 percenként közlekednek a buszok. Hajnalban korábban, 4.47 helyett 4.20-kor indul majd az első autóbusz a Kelenföldi pályaudvarról. Az egyre kedveltebb buszjáratot 2015-re az 1-es villamos Budára tervezett átvezetése fogja kiváltani.

A számos kerületet érintő, Lánchídon és Andrássy úton át közlekedő 105-ös autóbusz munkanaponként este 20 óra után jelentős kihasználtsággal, több esetben zsúfoltan közlekedik, ezért az új menetrendjük alapján, munkanapokon este 22 óráig 20 helyett 10 percenként közlekednek az autóbuszok.

A 67-es buszjáratot az utóbbi időben kevesebben vették igénybe, így ritkábban fog közlekedni

A 117-es autóbuszok vonalán alacsony kihasználtsági adatokat regisztrált a BKK, így a reggeli és délutáni csúcsidőszakban a jelenlegi 8-12 helyett 15 percenként indulnak majd a járatok. (A vonalon korábban kisebb férőhelyű, midibuszok közlekedtek, az eddigi sűrűbb menetrend még abból az időszakból maradt, mára fenntartása gazdaságtalanná vált.)

Az óbudai, főként ipartelepi útvonalon közlekedő 118-as autóbuszok vonalán csökkent az utasok száma, így a reggeli csúcsidőszakban 10 helyett 15, délután 15 helyett 20 percenként közlekednek majd. Hétvégén egy órával később indulnak az első járatok, a hajnali követési idő egységesen 30 percre módosul a jelenlegi 60-30 perces követés helyett.

A 124-es és 125-ös autóbuszok vonalán az utóbbi években csökkent, a két járat menetrendje ennek megfelelően változik. Az autóbuszok a késő esti időszakban 20 helyett 30, hétvégi napokon – szombat délelőtt kivételével – egész nap 20 perc helyett 30 perces követési idővel indulnak majd. E járatok régebbi utasainak egy része most az 5-ös buszt használja, így az 5-ös busz sűrített menetrendjét a közeljövőben dolgozzák ki.

Az óbudai, békásmegyeri 134-es autóbuszok a 34-es és 106-os járatok új menetrendjeihez igazodva napközben a jelenlegi 20 perc helyett sűrűbben, 15 percenként közlekednek. A délutáni csúcsidőszakban is módosul a járat követési ideje, tanítási napokon 10 helyett 12, tanítási szünetek idején 12 helyett 15 percenként közlekednek a járatok, szintén a 34-es és 106-os járatokhoz történő összehangolás biztosítása érdekében.

A Havanna-lakótelepi 136E autóbusz vonalán szombat délelőtt a jelenlegi 7-8 helyett 8-9 percenként indulnak az autóbuszok. Ennek előzménye, hogy korábban a 7-8 perces követéssel kisebb, szóló autóbuszok közlekedtek, azóta hétvégén is csuklós autóbuszok járnak a vonalon.

A rákoskeresztúri, rákoscsabai, péceli 169E autóbusz gyorsjáraton vasárnap is csuklós járművek közlekednek szóló autóbuszok helyett a kényelmesebb utazás érdekében.

A III. kerületi 218-as és 243-as autóbuszok utolsó járatai a H5-ös hév késő esti menetrend-módosításához igazodva később indulnak. Az utolsó előtti vonathoz csatlakozó utolsó 218-as járat a Szentlélek tér végállomástól 23.32 helyett 23.42-kor, míg a szintén ehhez a vonathoz csatlakozó utolsó 243-as 23.44 helyett 23.54-kor indul Békásmegyer végállomástól.

A BKK jelenleg is több, tömegközlekedési menetrendi változáson dolgozik, melynek célja az utasok jobb és kényelmesebb kiszolgálása. Következő ütemben október közepétől a korábban közzétett tervek szerint Csepelen várhatóak tömegközlekedési változások, a H7-es hév sűrítésével és a kapcsolódó buszjáratok menetrendjének módosításával, hétvégi sűrítésével. Ezekkel a részben szolgáltatásbővítő, részben az utazási igényeket szem előtt tartó módosításokkal összehangolt menetrendet kíván kialakítani a BKK. Ezek összessége az utazóközönség egésze számára jobb, a jelenlegi forgalmi igényekhez alkalmazkodó, összességében komfortosabb szolgáltatást biztosít, és nem jelent sem többletkiadást, sem teljesítményelvonást a budapesti tömegközlekedésből, kizárólag az erőforrások az eddiginél optimálisabb felhasználását célozza. A BKK bízik abban, hogy az utasok elégedettek lesznek az októbertől életbe lépő új menetrendekkel.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.