Nagy terv, kis ambíció

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.04.11. 08:30
kiskep

Reálisan felvetődött Csehországban a nagy sebességű vasútvonalak megépítésének kérdése. Az utóbbi hetekben egyre nagyobb a feszültség az e körül kialakult párbeszédben a politikusok, szakértők, elemzők és a közlekedésügyi minisztérium között.

Az E15 gazdasági napilap tudomása szerint az első és egyelőre egyetlen nagy sebességű vasúti pálya a Prágát Lovosicével összekötő hatvan kilométeres szakasz lesz. A tervek szerint 2030-ra kell elkészülnie, s az első becslések szerint 30 milliárd koronába (330 milliárd forint) kerül majd. Megépítését teljesen új nyomvonalon tervezik úgy, hogy a jövőben számolnak a további meghosszabbításával Ústí nad Labemig, ezt követően ha minden jól megy, Drezdáig. A pályasebesség több mint 200 kilométer per óra lesz majd.

A nagysebességű vasutak, s tervezett vonalaik<br>(térkép: e15.cz, magyar változat: iho)

Több kérdésen rágódnak a párbeszédben részt vevő felek a nagy sebességű vasúttal kapcsolatban. Miért éppen most került szóba? Miért csak egy szakaszról van szó? Átgondoltabb, egységesebb koncepcióra lenne szükség a sikeres célbaéréshez, vélik a politikusok a spektrum mindkét oldalán.

Az időzítés oka a TEN-T európai vasúti folyosók két új csoportba sorolása: a core csoportba besorolt projektek 2030-ig kell, hogy elkészüljenek, a comprehensive csoport projektjei 2050-ig készülhetnek. Nem elhanyagolható tény viszont az sem, hogy a core csoportba sorolt projektek finanszírozására az újonnan létrejött Connecting Europe Facility (CEF) alap nyújtja majd a támogatást. A cseh közlekedési minisztériumnak azt is fölróják, hogy nem elég ambiciózus, nagyon kevés az a hatvan kilométeres szakasz. Jóval több pályát kellene (kellett volna) besorolni a magasabb prioritású core csoportba. Hiányzik például a Prága–Brünn, vagy a Břeclav–Přerov–Ostrava (–Lengyelország) szakasz. A rezort képviselői viszont egyöntetűen azzal érvelnek, hogy ők csak a reális pénzügyi és gazdasági helyzetnek megfelelő tervekkel állhattak elő. A Prága–Brünn szakasz például már csak idő szűke miatt sem valósítható meg 2030-ig. További akadálynak számít az is, hogy a németek egyelőre hallani sem akarnak az esetleges Drezda–Ústí nad Labem–Prága nagy sebességű pályáról.

Az egyik megkékült Banán Lovosicén át Ústí nad Labemig viszi gyorsvonatát. Vmax: 140 km/h. Praha Holešovice állomáson állt meg a 612-es gyors élén Cheb irányába<br>(fotó: a szerző)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.