Nehéz éven van túl a Hupac
A svájci intermodális logisztikai vállalat 2022-es éve a forgalom és a bevétel visszaeséséről szólt.
A Hupac tavaly 1 millió 104 ezer közúti szállítmányt továbbított kombinált fuvarozással, ami 1,8 százalékos visszaesés 2021-hez képest. A cég teljes forgalma 2,1 százalékkal csökkent, ezzel 668,5 millió svájci frankot (hozzávetőlegesen 260 milliárd forintot) tett ki.
Az intermodális fuvarozó a nettó profit terén is visszaesést könyvelhetett el: a veszteség körülbelül 7,6 millió euró (közel hárommilliárd forint) – a társaság nettó nyeresége 2021-ben még közel 12 millió euró (bő 4,5 milliárd forint) volt. A Hupac számára az egyik pozitív szegmens 2022-ben a fejlesztések területe: összesen 84,3 millió svájci frankot (32,7 milliárd forintot) költöttek számos beruházásra.
A forgalom visszaesését több szállítási folyosón is észlelték, elsősorban a Rajna–Alpok korridoron. A németországi pályafelújítások szűk keresztmetszetet jelentenek, áprilistól júniusig, valamint ősszel intenzíven hozzájárultak a csökkenéshez: a Hupac szerint a megrendelt szerelvények húsz százaléka nem közlekedhetett csúcsidőben a Rajna–Alpok folyosón. A társaság közel egy éven keresztül próbált alternatívákat találni a korridor helyett, ez a helyzet az észak–dél szállítási tengelyen fuvarozó más vállalatokat is sújtja.
Ezek a körülmények 2,9 százalékos visszaesést eredményeztek a forgalomban az észak–déli tengelyen. A visszaesés az északi-tengeri kikötők és az európai hátország közötti forgalomban is szemmel látható volt: három százalékkal volt kevesebb, ehhez a globális ellátási lánc zavarai is hozzájárultak. Ezzel egyidejűleg a Svájcon keresztül haladó transzalpesi forgalom 2,1 százalékkal esett vissza. Pozitívumként megemlítendő, hogy az Ausztriát keresztül zajló tranzitforgalom viszont 9,7 százalékkal nőtt. Ugyanígy pozitív számokat hoztak a Délkelet- és Délnyugat-Európa felé vezető folyosók is, továbbá Kelet-Európa irányába is 2,9 százalékkal nőtt forgalom. A – magasan – legjobb eredményt a délnyugat-európai irány érte el, 40,3 százalékos növekedéssel.
A Hupac az előzőeknél gyengébb évre számított, tudva, hogy az általános globális piaci lassulás hatással lesz a működésére. A társaság nem sokat tévedett azoknak a tényezőknek az előrejelzése kapcsán, melyek pénzügyileg befolyásolják. A Hupac igazgatótanácsának elnöke, Hans-Jorg Bertschi elmondta: a magas energiaköltségek miatt különösen nagy nyomás nehezedik az olyan energiaigényes iparágakra, mint az acél- és a papírgyártás és a vegyipar. Ezek vasúti fuvarozásának visszaesése nagymértékben befolyásolja a kombinált szállítás alapvető terhelését. Ezen túlmenően az egekbe szökő energiaárak, melyekkel az intermodális fuvarozónak meg kell küzdenie, a megemelkedett vasúti fuvardíjak, a közúti fuvardíjak csökkenése és a vasút megbízhatóságát érintő alapvető vasúti problémák a forgalom egy részének közútra történő áttérését eredményezik, pénzügyi veszteségeket okozva ezzel a cégnek. A szakember kiemelte, még most is számos vonatot törölnek, és ha a vasút és a kombinált fuvarozás minősége nem javul, akkor a következő évek során fel fog erősödni a fordított modális váltás.
Bertschi kihangsúlyozta: néhány sürgető probléma megoldása és a helyzet javítása érdekében Svájc és Olaszország kísérletet fog tenni arra, hogy a folyosó vasúti infrastruktúrájának irányítása mellett hatékony operatív irányítást hozzanak létre a Rajna–Alpok folyosón kombinált fuvarozást végző nemzetközi tranzitvonatok számára. A két ország igyekszik ösztönözni az ilyen fejlesztést, mivel a Rajna-völgyi közlekedési problémák őket érintik leginkább. A szakember úgy véli, a kombinált fuvarozás támogatását legalább a jelenlegi gazdasági válság végéig folytatni kell – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Hupac Group / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!