Párbaj a piacért, a fő hadszíntér Ázsia

iho/repülés   ·   2012.09.10. 08:00
Beijing-Capital-International-Airport-Terminal-3_cim

Egyelőre eléggé lemaradt az idei nagy megrendelési versenyben az európai Airbus az amerikai Boeing mögött. A most nyilvánosságra hozott adatok szerint az első nyolc hónapban az Airbus 384 gépre kötött szerződést, míg a Boeing 700-ra. A tavalyi év még az Airbusé volt, 1419 gépre szóló megrendeléssel, a míg a Boeing csak 805-re szerződött. Ez 2011-re 64 százalékos piaci részesedést jelentett, az európai cég marketing- és eladási igazgatója, John Leahy azonban már év elején jelezte: 2012-re az Airbusnál „megelégednek” 50 százalékkal.

Az International Business Times összefoglalója szerint a két nagy gyártó hadszíntere elsősorban Ázsia. Ezt jelzik a cégek által nemrég kiadott húszéves előrejelzések is. Az Airbus összességében erre az időszakra 28 200 utasszállító és teherszállító repülőgép eladását prognosztizálta, 15 ezerről 31 ezerre nő a globális polgári flotta. A Boeing valamivel optimistább, 34 ezerre becsüli 2031-re a világ akkori repülőgép-állományát, és ezek negyven százalékát az ázsiai-csendes óceáni régióban vásárolják meg. Az Airbus az ázsiai beszerzések arányát valamivel alacsonyabbra, 34 százalékra teszi.

Egy kínai légitársaság, két vetélytárs: a China Southern vette át a négyezredik 737 NG-t...

Az európai vásárlásokat az amerikai cég 7760-ra, az észak-amerikai piac igényeit 7290 gépre taksálja, míg a keleti övezet 12 030 új gépet fog beszerezni, ebből Kína egyedül 5260-at, és a Boeing becslése szerint ennek a mennyiségnek több mint háromnegyede nem kivont gépek pótlása, hanem a flotta bővülése lesz.

Az ázsiai övezeten belül is tehát elsősorban Kína a növekedés motorja. A nemrég Pekingben tartott fejlesztési fórumon a IATA vezérigazgatója, Tony Tyler elmondta, Kína a világranglistán már a második a belső légiforgalom, és hetedik a nemzetközi forgalom tekintetében, a légi teheráru-szállításban pedig feljött a negyedik helyre. De ez még csak a kezdet, mondta Tyler, 2010-hez képest 877 millióval növekszik 2015-re a világon a légiutasok száma, és ebből a növekedésből 212 milliónyi a Kínában vagy Kínába történő utazások száma.

...és ugyanez a légitársaság volt az első kínai vevője az A380-asnak

Az indiai fejlődés ugyancsak nagyon erőteljes, bár Tyler korábbi nyilatkozataiban hangsúlyozta, ahhoz, hogy India nagyságának és gazdasági potenciáljának megfelelően felzárkózzék a légi közlekedésben, erősen változnia kell annak a kormányzati hozzáállásnak, amely kizárólag az adóbevételek mértékét és az állami légitársaság érdekeit tartja szem előtt a szabályozásban. Az indiai légipiac az Airbus becslése szerint 2031-re 1043 új gépet igényel, az évi utasforgalmi növekedés 7,2 százalék, jóval magasabb, mint az ázsiai 5,9 százalékos átlag, és még magasabb a 4,8 százalékos globális növekedési rátánál.

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.