Több mint félszáz Vectronnal szállíthat Magyarországon a Rail Cargo Hungaria

iho/vasút   ·   2020.10.12. 16:00
obb_vectron

Eddig ötvenhat korszerű villamos mozdony szerzett hatósági üzembehelyezési engedélyt.

Az utolsó hatósági vizsgálatokat, fék- és futáspróbákat, továbbá ETCS meneteket követően lezárultak az eddigi, mozdonyokkal kapcsolatos legnagyobb volumenű magyarországi hatósági üzembehelyezési eljárások. Ezzel az 56 mozdonnyal együtt már több mint kétszáz Vectron közlekedhet a magyarországi vonalhálózaton.

A Siemens Mobility által gyártott, 1293-as sorozatú, Vectron típusú mozdonyok magyarországi közlekedéséhez szükséges vizsgálatokat a Rail Cargo Hungaria (RCH) szervezte és bonyolította le. A rendkívül összetett ellenőrzést az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), a MÁV Zrt. Infokommunikációs és Technológiai Rendszerek Főigazgatóság, a Siemens Mobility Kft. szakemberei és további mintegy féltucat technológiai közreműködő cég összefogásával, zökkenőmentes együttműködésével rekordidő, 13 hónap alatt sikerült elvégezni.

A csúcstechnológiát képviselő mozdonyok alkalmasak arra, hogy Európában egyedülállóként jelenleg már húsz ország vasúthálózatán közlekedjenek. Ennek a képességnek is köszönhető, hogy a kontinensen eddig több mint 850 Vectron teljesít szolgálatot. A típus vontatási tulajdonságai saját kategóriájában egyedülállóak: a közel 300 kilonewton indító vonóerő lehetővé teszi, hogy összetett domborzati viszonyok pályaszakaszain is akár 2200 tonnás vonatokat továbbítsanak. Intelligens megoldásai közül kiemelkedik automatikus nyomatékelosztási képessége, amellyel a vonóerőt a tengelyek között az adott tapadási viszonyokhoz igazítva fejti ki. A jármű kialakítása lehetővé teszi, hogy az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) üzemmód mellett, annak a teljes európai vasúthálózaton történő elterjedéséig az egyes országok nemzeti, B osztályú rendszereivel is közlekedjen.

Az ÖBB Vectronjai közül jelenleg már ötvenhatot használat Magyarországon a Rail Cargo Hungaria (fotó: Iró Zoltán, borítókép: Porpáczy Richard)

Az 1293-as sorozatú mozdonyok üzembehelyezési folyamatát az RCH az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) felkérésére bonyolította le. A vállalat szakemberei mintegy ötezer kilométert tettek meg a tesztfutások alkalmával és folyamatosan koordinálták a résztvevő szakmai szervezetek munkáját. Az 56 mozdony engedélyeztetése során kiemelkedő teljesítményt nyújtott a vasúti hatóság is. Az elmúlt egy évben szinte minden héten le kellett folytatniuk egy-egy jármű vizsgáztatását

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette, hogy a hazai vasúttechnikában egyre nagyobb teret nyer a világszínvonalú csúcstechnológia. A Siemens Vectron mozdonyok mellett a hazai gyártású IC+-személykocsik is lehetőséget teremtenek a magyarországi piaci szereplők számára, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a nemzetközi vasúti szállításokból.

A korszerű, innovatív megoldások folyton megújuló kihívások elé állítják a hatósági szakembereket, akik egyebek mellett az emeletes motorvonatok típusvizsgálatán és a tram-train vonatok engedélyezésén is dolgoznak. A kormány a vasúti árufuvarozás versenyképességének erősítése érdekében a következő öt évben összesen közel 30 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatáshoz.

Az RCH forgalmának nyolcvan százaléka nemzetközi fuvar, ezért kiemelkedő feladatának tartja járműparkja interoperabilitásának állandó fejlesztését. Az üzembehelyezési folyamattal egy időben megkezdte saját mozdonyvezetőinek felkészítését is: mostanáig a társaság 115 szakembere szerzett típusismeretet az 1293-as sorozatú mozdonyokra.

A flotta részeként már közlekedő, csúcstechnológiát képviselő első gépek az elmúlt hónapokban bizonyították rendkívüli megbízhatóságukat és interoperabilitásukat. A Vectronok kiemelt szerepet kaptak abban, hogy javítsák a magyar gabona olaszországi exportfuvarozásának hatékonyságát és gazdaságosságát. A 2200 tonnás gabonavonatok közlekedtetésében az ebben az irányban jellemző szélsőséges domborzati viszonyok miatt esett a választás a Siemens-mozdonyokra. Az új vontatójárművek kiemelkedő képességeit a fafuvarozás területén is kamatoztatja a társaság. Az évi 100 ezer tonnás, Olaszországba irányuló fuvarozási feladat versenyképes teljesítésében a Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatása mellett a Vectronok képességeinek kihasználása is szerepet játszott.

Az RCH-nál az idei évben szolgálatba állt Vectronok fennakadás és a legkisebb hiba nélkül teljesítették feladataikat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek