Új megálló a Körvasúton, forgalomban a belföldi ICplusz – ez történt a héten a közlekedésben
Viharos légiközlekedés. Február 9-én érkezett meg az európai légtér felé a Ciara vagy Sabine névre keresztelt viharciklon, ami az Egyesült Királyság szinte összes repülőterén fennakadást okozott. A vihar során a Qantas QF10 számú London–Perth járatának gépe a Heathrow-n egy átstartot követően ráadásul farokrésszel is érintette a futópályát, emiatt azonnal vissza is kellett fordulnia. Az időjárás Németországot sem kímélte, így február 10-én a Lufthansa és az Eurowings aznapra törölte is az összes németországi repülőtérről induló járatát, beleértve a budapestieket is.
Lesz vagy nem lesz pénz új metrópótlókra? Idén tavasszal megkezdődik az M3-as metróvonal középső, Lehel tér és Nagyvárad tér közötti szakaszának rekonstrukciója. A szerelvények pótlása ősztől esedékes, azonban azok pótlásához a BKV-nak jelenleg nincs elég busza. A társaság tavaly írt alá megállapodást az ITE Kft.-vel száz csuklós, plusz opciósan száz szóló Mercedes-Benz Conecto NG busz vásárlásáról, amiből egyelőre húsz-húsz kocsit rendeltek meg, a többire nincs forrás. A pótláshoz további negyven buszra lenne még szükség, az új gyártásúakhoz viszont kifutnak az időből, ezért negyven használt jármű megvásárlásán gondolkodik a BKV. A helyzettel kapcsolatban Fürjes Balázs államtitkár február 10-én közölte: a kormány állja a szavát, a BKV megkapja a 3,2 milliárdos támogatást az új buszokra, valamint a 3-as metró felújítására kért további 80 milliárdot is.
Magyar Gripenek védhetik a horvát légteret. Miután tavaly januárban meghiúsult az izraeli F-16C/D Barak típusú harci repülőgépek beszerzése, a horvát kormány egy hónapja írt ki új pályázatot többcélú harci repülőgépek vásárlására. Horvátország egyetlen vadászrepülő százada nyolc nagyjavított MiG-21bisz harci gépből és négy MiG-21UM gyakorló gépből áll, 2023-tól azonban ezek már nem szállhatnak fel, mert műszaki élettartamuk lejár. Továbbá mivel nem valószínű, hogy még idén alá tudnak írni a szerződést új harci repülőgépek beszerzéséről, ráadásul a gépek leszállítása három-négy évig is eltarthat, így délnyugati szomszédunk a NATO-szövetségeseket kérheti fel légtere védelmének ellenőrzésére. Ezt a feladatot valószínűleg Magyarország és Olaszország látja majd el.
Új megálló épül a Körvasúton. Tavaly májusban a Keleti pályaudvar felújítása idején két hétig a Budapest és Pécel közötti személyvonatok helyett a Piliscsaba–Angyalföld személyvonatokat küldték tovább Pécelig, a Körvasúton. A járatok nagy kihasználtsággal közlekedtek, ezért a MÁV-Start úgy döntött, hogy reaktiválják a körvasúti személyforgalmat: a piliscsabai vonatok munkanapokon félóránként Rákosig mennek majd tovább idén tavasztól. Kísérleti jelleggel Újpalota névvel megállóhelyet hoznak létre, 350 méterre a 7-es buszcsalád Molnár Viktor utcai megállóhelyétől. Mindkét oldalon egy-egy 85 méter hosszú magasperon épül, utasbeállóval, térvilágítással, hangos utastájékoztató rendszerrel. Az akadálymentes megközelítés érdekében rámpa is épül a peronokhoz. A további fejlesztésről az új megálló tapasztalatai alapján születik döntés.
Érik az Alstom–Bombardier fúzió. A francia vasúti gyártó korábban a Siemens vasúti ágazatával tervezte az összeolvadást annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak az egyre erősödő kínai konkurenciával, a 2015 óta a világ legnagyobb vasúti gyártójának számító CRRC-vel szemben. Az Alstom és a Siemens egyesülését azonban nem hagyta jóvá az EU, arra hivatkozva, hogy az üzlet ellentétes lenne az Unió belső piaci versenyszabályaival. A franciák most a Bombardier legnagyobb bevételt generáló, németországi vasúti gyártóágazatát olvasztanák be. A vállalat az Alstom első, hétmilliárd dolláros ajánlatát vonzónak találta. A végleges ajánlatra akkor kerülhet sor, ha a Bombardier jövedelmet szabadít fel.
Forgalomban az első belföldi IC+-kocsi. A jármű február 13-án a Budapestről Zalaegerszegre közlekedő egyik Göcsej Intercityn állt be a napi üzembe. A hetvenpéldányos belföldi forgalmú flotta harmincöt többcélú és harmincöt első osztályú járműből fog állni. Az első tizenkét többcélú kocsi a Göcsej, valamint a Budapest és Szombathely között Székesfehérváron át közlekedő Bakony IC-kre kerül. A hetvenedik kocsi várhatóan 2021 nyarán állhat forgalomba. Az első osztályú, bisztrórésszel is rendelkező kocsik Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged és Pécs felé fognak közlekedni. Megkezdődött az IC+-járműcsaládhoz tartozó vezérlőkocsi tervezése is, a MÁV-Start első körben két prototípus-kocsit fog legyártani.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!