Újabb vasúti Amur-híd épülhet a kínai–orosz határon

iho/vasút   ·   2023.07.05. 15:20
amurhid

A műtárgy Jakutföldnek nyújt majd közvetlen hozzáférést Kínához.

Ororszország Amuri területének kormányzója, Vaszilij Orlov néhány napja arról beszélt, hogy a híd felhasználását illetően jelenleg három, közúti-vasúti kettős lehetőség áll rendelkezésre. Az első terv két, egymás mellett lévő híd megépítését irányozza elő, a második terv szerint a két híd egymás felett épülne meg. A harmadik pedig egyetlen, vegyes használatú híddal számol, melyen egy szinten közlekednének a vonatok, valamint azok áthaladását követően a közúti járművek – ahogy hazánkban például a kiskörein is történik. A lehetséges terveket a kínai és az orosz kormányok tisztviselői várhatóan még a nyáron megvitatják.

A híd az orosz határnál fekvő, kínai Mohe kikötővárosát és az oroszországi Dzsalindát köti majd össze az Amur felett, megkönnyítve a fuvarozást északi irányba, a hivatalos nevén Szaha Köztársaságként ismert Jakutföld felé. Az Oroszországi Föderáció legnagyobb tagköztársaságában, a 3,1 millió négyzetkilométer területű Jakutföldön, mely a világ legnagyobb, önálló államisággal nem rendelkező közigazgatási egysége, rengeteg olyan kiaknázatlan természeti erőforrás található, mint például a szén, a földgáz, a fa és a vasérc. A Szaha Köztársaság és az Amuri terület között jelenleg nincs vasúti összeköttetés, mivel a pálya még egyik oldalon sem éri el a kínai határt. Az új vasúti híd felszámolhatja ezt a hiányosságot egy új vasúti kapcsolat és egy új határátkelési pont létrehozása által.

Jakutföldről június végén szállítottak először vasúton cseppfolyósított kőolajat Kínába, a huncsuni határátkelőn keresztül. Az áruknak azonban így kitérőt kell tenniük, mielőtt a kínai piacra kerülnének: először tengeren hajóznak a Távol-Keleten, majd egy kikötőben vonatra rakodják át őket. A leendő új híddal viszont közvetlen szállítási kapcsolat jöhet létre Jakutföldre, a jelenleg használt útvonalhoz képest kétezer(!) kilométerrel rövidítve a távolságot. Ezzel felgyorsulhat a Kínába tartó természeti erőforrások exportja – számol be a Rail Freight.

Az Amuron előzőleg 2021-ben adtak át vasúti hidat, újabb közlekedési kapcsolatot teremtve Oroszország és Kína között: a 2215 méter hosszú műtárgy az úgynevezett Zsidó autonóm területen fekvő Nyizsnyeleninszkoje városát és a Kína északkeleti csücskében, Hejlungcsiang tartományban található Tongcsiangot köti össze.

(Nyitóképünkön a kínai–orosz határon 2021-ben átadott vasúti Amur-híd. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.