Úton a teljes villamosítás felé: megérkezett a DSB első IC5-ös motorvonata

A dán nemzeti vasút százötven ötkocsis, kétszázas tempóra képes villamos motorvonatot vásárol az Alstomtól, a szerelvényekkel teljesen átformálják az intercity- és regionális flottát.
A felek 2021 júniusában kötöttek egy 2,6 milliárd euró (aktuális árfolyam alapján körülbelül ezermilliárd forint) összértékű keretszerződést. Akkor alaprendelésként száz szerelvényt kértek 1,4 milliárd euróért (cirka 545 milliárd forintért), majd idén júniusban még ötven vonatra nyújtották be igényüket. A motorvonatokkal a különböző intercity- és regionális viszonylatokon jelenleg használt IC3-as, IC4-es, IR4-es és Øresund-vonatokat váltják majd ki.
A vasúttársaság nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy 2030-ra csak villamos üzemű járművekkel szolgáltasson, ennek megfelelően a még nem villamosított vonalakon kiépítik a 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal (AC) betáplált felsővezetéket, továbbá korszerű járműveket szereznek be.
Az első IC5-öst a napokban vehette át a DSB, a járműre most széleskörű tesztsorozat és az infrastruktúrához való hozzáigazítás vár.
A szerelvényeket eredetileg 2025-től állította volna forgalomba a DSB, az ütemezést azonban több ok miatt is módosítani kellett. Először is az Alstomnak a vártnál tovább tartott az IC5-ösök végleges terveinek befejezése, valamint annak garantálása, hogy a szerelvények megfeleljenek a vasúttársaság által támasztott magas minőségi, kényelmi és megbízhatósági elvárásoknak. Másrészt a globális ellátási láncok bizonytalansága, valamint a kapacitási és termelési tervek adaptálása is késéseket okozott a gyártónak. A jelenlegi állás szerint az első vonatok várhatóan 2027-ben állhatnak menetrend szerinti forgalomba.
A dán vasúttársaság szerint az első IC5-ös érkezése fontos mérföldkő, nemcsak a DSB, hanem az ország vasúti közlekedésének jövője szempontjából is, továbbá kézzelfogható jele annak, hogy jó úton haladnak a teljesen villamos üzemű járműflotta felé. A korszerű vonatokkal több járatot, kényelmesebb és gyorsabb utazást nyújthatnak majd az utasoknak, ráadásul a régebbi dízelvonatokat is kiváltják velük, ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is csökkentik. Ezeken felül a modern, egységes flotta az üzemeltetést és a karbantartást is sokkal hatékonyabbá teszi.
A DSB jó néhány éve csak küszködött az olasz AnsaldoBreda által épített IC2-es és IC4-es dízelmotorvonatokkal, ezért egy már bevált megoldást keresett a kiváltásukra. Az IC5-ösöket az egyéni igényekre szabható Coradia Stream motorvonatok alapján hozta létre az Alstom, a platform járművei Európa több országában, például Olaszországban és Hollandiában is már napi szolgálatban dolgoznak. Az IC5-ösöket a dán igényeknek megfelelően alakították ki, beleértve a hagyományosan egyszerű és funkcionális tervezést. Az utasok igényeit szem előtt tartva a kényelmes utazási élményre helyezték a hangsúlyt.
A vonatokat az Alstom németországi, salzgitteri üzemében építik meg, karbantartásuk a jelenleg még építés alatt álló aarhusi és koppenhágai bázisokon fog zajlani – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a DSB első elkészült IC5-ös motorvonata. Kép forrása: DSB / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!