InnoTrans 2018: harmadik nap
A 2018-as InnoTrans első két, újdonságokkal teli napja után természetesen a harmadikra is tartogattak különlegességeket a kiállítók. A Stadler például három premierrel vitte a prímet.
BombardierA kanadai-német vállalat megépítette az olasz Mercitalia által rendelt negyven újgenerációs Traxx villamos mozdony első három példányát. A csak három kilovoltos egyenáramról közlekedő gépek egyikét ki is állította a gyártó Berlinben. A felsővezeték nélküli vágányokon való közlekedés érdekében kiegészítő dízelmotorral is ellátott Traxxok 2019 elején állhatnak forgalomba.
A gyártó a legújabb generációs Traxxok többáramnemű (MS), tehervonati verziójú példányai közül eddig hatba építette be a kiegészítő dízelmotoros, úgynevezett last mile technológiát. A 6400 kilowatt teljesítményű, száznegyven kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű gépekből a TX Logistik negyvenet, az Akiem és a CD Cargo pedig tízet-tízet rendelt meg. Az első mozdonyok jövőre állhatnak forgalomba.
SiemensA német óriáscég a berlini szakkiállítás és -vásár harmadik napján az egyre sikeresebb, moduláris Vectron-mozdonycsalád új alapmodelljét, a Smartront állította tűzvonalba. Az év elején beharangozott mozdonytípus lényegében a mozdonycsalád leegyszerűsített, fix specifikációjú verziója: a nyolcvanhárom tonnás gépek csak a német, osztrák és svájci, tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú villamosítási rendszerről tudnak üzemelni, legnagyobb teljesítményük 5600 kilowatt, a száguldás pedig már száznegyven kilométer per órás tempónál véget ér. Az azonos kivitel a Siemens szerint lerövidíti a mozdonyok átadási határidőit, így az üzemeltetők is hamarabb vehetik át járműveiket. Az egyenmodell-mozdonyok ára is fix, ráadásul jóval alacsonyabb, mint az egyéni igények alapján kért Vectronoké: körülbelül két és fél millió euró, vagyis nagyjából bő nyolcszázmillió forint. A Smartronokra a PZB/LZB vonatbefolyásolási rendszert telepítik fel.
A Smartronok első vásárlójaként a potsdami Eisenbahngesellschaft Potsdam (EGP) magánvasút jelentkezett: a teherfuvarozó cég júniusban három „okos Vectront” rendelt meg, 2019-es szállítással.
StadlerSPT-metrószerelvények: a Stadler első automata metrója
A svájci gyártó és az Ansaldo STS konzorciuma 2016 márciusában tizenhét metrószerelvény szállítását nyerte el a Glasgow-i Strathclyde Partnership for Transport (SPT) közlekedési társaságtól. A cég az új vonatokkal igyekszik korszerűsíteni járműállományát. A teljesen automata, személyzet nélküli vonatok mérföldkőnek számítanak a svájci gyártó történetében. A Stadler-vonatok bő harminckilenc méteres hossza megegyezik a leváltandó szerelvényekével, de a jelenlegi szerelvények háromkocsis kialakítása helyett már négy részből fognak állni. Az egybenyitott utastérrel az elérhető állóhelyek mértéke maximálisan kihasználható, továbbá a mozgáskorlátozottak számára is könnyebbséget jelent. Az ötvennyolc kilométer per órás sebességre képes vonatok 2020-ban állhatnak forgalomba. Az első kész szerelvényt büszkén mutatták be Berlinben a svájciak.
A Glasgow-i vonatokat egyedi szempontok alapján kellett megtervezni: keskeny, 1219 mm nyomközű pályán és mindössze 3,4 méter átmérőjű alagútban futnak, ezzel méretét tekintve a glasgowi a legkisebb metróvonal a világon. A Skócia legnagyobb, egyben az Egyesült Királyság negyedik legnagyobb városának számító Glasgowé a világ negyedik legrégebbi metróhálózata, csak a londoni, a liverpooli és a budapesti épült meg korábban. A 10,5 kilométeres pálya 15 megállót fűz fel.
A konzorcium új biztosító- és vonatbefolyásoló rendszereket, valamint új peronvédő ajtókat is szállít a vonatokhoz.
Alacsonypadlós motorvonat keskeny nyomközön: a Worbla
A svájci Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) regionális vasúttársaság 2016 júniusában vásárolt tizennégy villamos szerelvényt a hazai Stadlertől, 134 millió svájci frank (körülbelül 38,2 milliárd forint) értékben. A négyrészes, méteres nyomközű, száz kilométer per órás tempóra képes vonatok Bern és Worb között, a rövidke, mindössze bő húsz perc alatt megtehető S7-es viszonylaton fognak közlekedni 2018 decemberétől. A hatvan méter hosszú szerelvényeken százkét ülő- és háromszáznyolcvan állóhely található, oldalanként pedig a jelenleg használt vonatok hat pár ajtajához képest már nyolc fogja segíteni az utascserét, amihez a környezetükben található megnövelt állóhelymennyiség is hozzájárul, megkönnyítve többek között a kerekesszékesek és bőrönddel utazók közlekedését. A gyorsabb utascserének köszönhetően a Bolligenbe vezető, forgalmas útvonalon hét és fél percesre lehet majd sűríteni a járatok követését. A jármű korszerű vontatási rendszere magas üzemkészséget és alacsony életciklusköltséget tesz lehetővé.
Duálüzemű Flirt az Egyesült Királyságba
A helvét gyártó 2016 októberében zsebelte be eddigi legnagyobb nagy-britanniai megrendelését: az Abellio Greater Anglia tizennégy háromrészes (Class 755.3-as sorozat) és huszonnégy négyrészes (Class 755.4-es sorozat), duálüzemű, regionális kivitelű, valamint húsz tizenkétrészes, villamos üzemű (Class 745.0 és Class 745.1 sorozat), intercity-verziójú Flirt UK-motorvonatra nyújtotta be igényét. Az üzlet 610 millió font (körülbelül 223 milliárd forint), értéket képvisel, és része annak az 1,4 milliárd fontos (513 milliárd forint) programnak, mely a Greater Anglia-járműflotta teljes megújítását tűzte ki célul. A program során a Bombardier-től is vásárolnak vonatokat, 665 kocsinyi Aventra villamos motorvonatot.
A Stadler Berlinben az ötödik kész négyrészes 755-ös szerelvénnyel rántotta le a leplet a Flirt UK motorvonatcsaládról. Az első néggyel már Csehországban, a velimi próbapályán végeznek külöböző futópróbákat.
A vasúttársaság a szerelvényekkel a regionális, intercity és Stansted Express-járatokon jelenleg használt vonatait cseréli újabbakra, ezzel gyorsabbá, megbízhatóbbá, kényelmesebbé és vonzóbbá téve a vasúti utazást. A tizenkétrészes vonatok közül tíz London és Norwich között fog közlekedni, a másik tízet a Stansted Express reptéri járatokon lehet majd keresni. A regionális Flirtök Essex, Suffolk, Norfolk és Cambridgeshire megyékben emelik majd a vasúti szolgáltatás színvonalát. Az első vonatok a tervek szerint október végén kezdhetik meg angliai utasforgalmi próbáikat, menetrend szerint pedig jövő májustól fognak közlekedni.
A Flirtök az eddigieknél húsz százalékkal nagyobb utasmennyiséget tudnak majd szállítani. A motorvonatok az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően könnyebb be- és kiszállást tesznek lehetővé, a nagyobb ablakok tágasabbá varázsolják a légkondicionált utasteret, melyben wifi, valamint USB- és kétszáznegyven voltos hálózati csatlakozók is az utasok rendelkezésére állnak. A fedélzeten kijelölt kerékpárhelyek, valamint akadálymentesített WC is található. A Greater Anglia Flirtjeinek kocsiszekrényeit a Stadler szolnoki bázisában hegesztik össze.
A duálüzemű vonatok csak elektromos, valamint dízel-elektromos üzemre is képesek. Utóbbinál halk, környezetbarát dízelerőforrás eleget tesz a legfrissebb és legszigorúbb, IIIB szintű emissziós előírásoknak. A járműveket a Rock Rail, az Aberdeen Standart Investments és a GLIL Infrastructure közös vállalkozása, a Rock Rail East Anglia finanszírozza, a Greater Anglia csak bérli őket a Rock Railen keresztül. A duál-Flirtöket 2019-től kezdődően veheti át az üzemeltető.
VosslohDE18-as hibrid tolatómozdonyát hozta el Berlinbe a német vállalat, mely egyre inkább megerősíti piaci helyzetét Olaszországban. A gép 2019-ben kezdheti el a homologizációs folyamatot.
A Vossloh jelenleg a DE20-as mozdonytípus fejlesztésén is gőzerővel dolgozik, melyhez már az első vásárlót, valamint egy prediktív karbantartási rendszert beszállító céget keresnek.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!