InnoTrans 2018: második nap

iho/vasút   ·   2018.09.20. 16:15
400px_innotrans2018

Az idei berlini közlekedési kiállítás és vásár már az első napon is számos érdekességet prezentált. A második napon sem fukarkodtak az újdonságokkal a résztvevők.

Bombardier

A kanadai-német gyártó az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB) gyártott regionális Talent 3-as motorvonatok első kész példányát állította rivaldafénybe. Az ÖBB 2016 szeptemberében kötött keretszerződést a Bombardier-vel összesen legfeljebb háromszáz villamos szerelvény vásárlásáról. Az osztrákok első körben huszonegy 4758-as sorozatú vonatot rendeltek meg, melyek Vorarlberg szövetségi tartományban fognak közlekedni várhatóan 2019 közepétől. A 104,5 méter hosszú, hatrészes motorvonatokon 304 utas foglalhat helyet. A moduláris konstrukciónak köszönhetően az utastér egy része könnyen átalakítható, hogy nyáron több kerékpárt, télen pedig több sílécet lehessen szállítani. Az ÖBB-nél Cityjet szolgáltatási brand alatt közlekedő Talent 3-asok csak az osztrák és német villamosítási rendszerről – vagyis tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú betáplálás alatt – tudnak üzemélni, legnagyobb üzemi sebességük százhatvan kilométer per óra. Az utasok kényelmét többek között vezeték nélküli internet, intelligens fűtő- és szellőztetőrendszer és LED-es világítás fokozza. Az utascserét az ajtóknál alacsonypadlós belépés, valamint lebillenő lépcső könnyíti, a két WC egyike pedig akadálymentesített, így a kerekesszékkel élők is használhatják.

Berlinben mutatta be a nagyközönségnek Bombardier Talent 3-as Cityjetjeinek első példányát az ÖBB (fotó: Bombardier)

A vasúttársaság idén év elején további huszonöt hatrészes vonatra nyújtotta be igényét, 188 millió euró (körülbelül hatvanmilliárd forint) értékben. A szintén regionális kivitelű Talent 3-asokat Tirol tartományba szánják 2020-tól, hat vonatot pedig a Brenner-hágón keresztül Olaszországba is át fognak járatni.

CZ Loko

Újabb magyar vásárló a cseh vasúti gyártónál: a Magyar Vasúti Áruszállító Kft. (MVÁ) egy EffiShunter 1600-as dízelmozdonyt rendelt meg. Az itthon nem hivatalosan Csillagrombolónak keresztelt, hattengelyes remot Dongóról ide kattintva olvashatnak részletesen. Az első magyar Effishunter 1600-as, a 774 714-es már egy bő éve a CER Hungary színeiben dolgozik.

GE Transportation

Az amerikai óriásvállalat öt PowerHaul (PH) dízelmozdonyt szállíthat Törökországba, az ország legnagyobb olajfinomító vállalata, a Tüpraş vasúti teherfuvarozási üzletágának, a Korfez Ulastirma A.Ş. magánvasútnak, mely a finomítók között szállítja a különböző olajtermékeket. Az üzlet az az első törökországi magánvasúti mozdonybeszerzés az ország vasúti teherszállítási piacának 2017-es megnyitása óta, mely lehetővé teszi a szabad hozzáférésű működést.

A törökországi Korfez Ulastirma magánvasút öt PowerHaul-dízelmozdonyt rendelt a GE-től. A cég jelenleg is üzemeltet öt, TCDD-tulajdonú gépet (forrás: Railway Gazette)

A mozdonyokat a General Electric a török Tülomsaş-sal partnerségben a törökországi Eskisehirben fogja megépíteni, a részegységeket a GE szállítja. A PH37ACi nagydízeleket egy tizenhathengeres, 2760 kilowatt teljesítményű GE PowerHaul P616 erőforrás fogja működtetni, a közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezésű dízelmotor megfelel az EU IIIa emissziós előírásainak. A mozdonyok eleget tesznek majd a legújabb átjárhatósági (TSI) előírásoknak is.

A Korfez Ulastirma jelenleg is használ PowerHaulokat: öt dízelgépet bérelnek a nemzeti vasút TCDD-től. A cég tehervagon-flottája 549 kocsit számlál.

Greenbrier

Az oregoni központú vállalat egy új, háromtengelyes, tehervagonokhoz alkalmas forgóvázat mutatott be. A szerkezet kifejlesztése során törekedtek a tömeg, a stabilitás és a kiegyenlítő erők által támasztott kihívások mennél nagyobb mértékű legyőzésére, mivel alapvetően ezek szabnak határokat a háromtengelyes forgóvázak alkalmazása során. A dinamikus szimulációk során az amerikaiak arra jutottak, hogy optimális stabilitás érhető el, ha egy vagon kettő vagy négy súlykiegyenlítési pont helyett hármat kap. A cég jelenleg egy másik forgóvázon is dolgozik, amivel statikus, mozgási és zajkibocsátási teszteket fognak végezni.

Az amerikai Greenbrier háromtengelyes forgóvázat fejlesztett ki teherkocsik számára (forrás: International Railway Journal)

Škoda

A cseh cég megállapodott az ostravai közlekedési vállalattal negyven alacsonypadlós ForCity Smart villamos vásárlásáról. Az üzlet értéke 1,9 milliárd cseh korona (huszonnégymilliárd forint). A Helsinkinek szállított, kétrészes kocsikon alapuló, légkondicionált járművekben USB-csatlakozókat is igénybe vehetnek majd az utasok.

Stadler

A kiállítás második napjára a svéd Transitio emeletes KISS-motorvonatával, valamint a svájci SOB Traverso Flirtjével készültek a helvétek.

Skandináv KISS-ek: a kutyahideget is kibírják

A vasúti járművek bérbeadásával foglalkozó svéd Transitio 2016 áprilisában vásárolt a Mälardalstrafik számára harminchárom kétszintes motorvonatot a svájciaktól. A keretszerződés opcionálisan lehetővé teszi további száztíz szerelvény lehívását. A letisztult formavilágú, emeletes szerelvények 2019 májusában Mälartåg márkanév alatt állnak majd forgalomba a Stockholmtól nyugatra fekvő Malar-tavi régió négy vasútvonalán. A négyrészes vonatokon 357 ülőhely található, legnagyobb sebességük kétszáz kilométer per óra. A KISS Nordic-járműcsaládba tartozó szerelvények kocsiszekrényei a svédországi űrszelvényszabvány miatt szélesebbek és magasabbak, mint az átlagos szabvány KISS-ek méretei. A Stadler optimalizálta az ajtók környezetét, így még jobb utasáramlás érhető el. A Nordic KISS-eket a kemény északi telekhez igazították: a kocsik közötti részek duplafalúak, az orr-részek nagyobb hókotrókat kaptak, hatékony padló- és oldalfalfűtést, valamint speciális szigetelést szereltek be. A vonatok így a mínusz 40 Celsius fokos zimankóval és akár 80 centis hóval is meg tudnak birkózni.

A Stadler egyik büszkesége a svájci SOB magánvasút intercity-kivitelű Flirt3-asa, mely a hangzatos Traverso ('átkelés') fantázianevet kapta (forrás: Railway Gazette)

Bemutatkozott a SOB Traversója

A Schweizerichse Südostbahn AG (SOB) 2016 júniusában rendelt összesen tizenegy (hat nyolcrészes és öt négyrészes) alacsonypadlós villamos motorvonatot a Stadlertől. Az új szerelvények koros, negyvenéves vonatokat fognak leváltani a 2019. decemberi menetrendváltáskor. A Flirt-motorvonatcsaládba tartozó Traverso intercity-forgalomra készül, az orr-részt is ennek megfelelőan alakította ki a helvét gyártó. Az innovációkat tartalmazó listán olyan egységek szerepelnek, mint a teljesen új, hajtott forgóváz, valamint az optimalizált futó forgóváz, melyek még magasabb utaskomfortot nyújtanak. A legújabb hajtástechnika pedig energiahatékony üzemelést garantál. A hatalmas panorámaablakoknak köszönhetően az utasok elé egyedülálló látvány tárulhat az utazás Luzern és Sankt Gallen közötti szakaszán. A nyolcrészes, százhatvan kilométer per óra sebességű szerelvények fedélzetén két bisztrórészleg, családi szakasz, valamint 359 kényelmes, hálózati csatlakozóval ellátott ülés – mely közül hatvannyolc első osztályú – felel a további kényelemért. A vonatok egyedi, rézszínű, metálfényezésű festésük okán már messziről is jól kitűnnek.

Az SOB a 2020-as menetrendváltáskor partnerségre lép a svájci nemzeti vasút SBB-vel a távolsági utasszállítás területén, így a Traversók Bázel és Zürich között, valamint a látványos Gotthárd-vonalon, Ticinóig is közlekednek majd.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek