A Magyar Vagontól szereznek be intercity-kocsikat a szlovénok
A húsz korszerű, IC+-alapú járművön felül a Siemenstől is vásárol négy többáramnemű Vectront az SŽ.
A napokban aláírt megállapodás keretében tizenöt, első- és másodosztályú, termes személykocsit, valamint öt multifunkciós, első osztályú, kerékpárszállító és büfészakasszal ellátott kocsit vesz a szlovén nemzeti vasúttársaság a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.-től. A flotta a tervek szerint 2028 második felében állhat forgalomba – adja hírül az SŽ.
A kocsikat a MÁV-nak megépített IC+-kocsik alapján alakítja majd ki a gyártó, a beltér viszont kifejezetten az SŽ igényei alapján készül el, önműködő tűzoltórendszert is építenek beléjük. Az akár kétszáz kilométer per órás sebességgel is használható személykocsik magas komfortszintet fognak nyújtani: az utasok a légkondicionált utastérben kényelmes, a hosszútávú utazásokhoz kialakított üléseken foglalhatnak majd helyet, melyek mindegyikénél hálózati és USB-csatlakozókat használhatnak, fedélzeti wifit vehetnek igénybe, de LED-kijelzős utastájékoztató rendszert is telepítenek utasszámlálóval és ülésfoglaltság-jelzővel.
Kiemelt hangsúlyt fektetnek az akadálymentesítésre, ezért dedikált helyek könnyítik majd a kerekesszékkel vagy kerékpárral közlekedők utazását. A többcélú kocsik mindegyikén három helyet különítenek el a mozgássérülteknek és tizenkét kerékpárt lehet majd felrakni. Ezen felül információs pontot és asztalokkal ellátott bisztrószakaszt is kialakítanak, ahol kellemesen lehet majd társasági életet élni utazás közben. A látás- és halláskárosultak közlekedésének megkönnyítése érdekében hangos tájékoztatással és tapintható feliratokkal is ellátják a kocsikat.
Mivel az új járművek megfelelnek a műszaki átjárhatósági előírásoknak (TSI), így kompatibilisek lesznek az SŽ meglévő kocsijaival, a hagyományos, mozdonyvontatású szerelvényekbe legalább egy többcélú kocsit ki fognak tudni adni, elősegítve a szintbeni be- és kiszállást.
A szintén kétszázas tempóra alkalmas Siemens-mozdonyokat felszerelik az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) Baseline 3-as verziójával, a szlovén vasúti pályákon felül pedig engedélyük lesz az olasz, horvát, magyar, osztrák, szerb, cseh és német vasúthálózatokon való közlekedésre is. A Vectronokat várhatóan 2027 áprilisában és májusában vehei át a szlovén vasúttársaság.
A járművek beszerzése összesen bruttó 97 millió 717 ezer euróba (aktuális árfolyam alapján 37,6 milliárd forintba) kerül, ebből a mozdonyok bruttó 25 millió 859 ezer eurót (körülbelül tízmilliárd forintot), a kocsik pedig 71 millió 858 millió eurót (bő 27,6 milliárd forintot) tesznek ki.
Az új járművek jelentősen hozzájárulnak majd a még kényelmesebb és megbízhatóbb vasúti mobilitás megteremtéséhez, mind a belföldi, mind a nemzetközi forgalomban.
A nyájas olvasóban felmerülhet a kérdést, hogyan lehetséges az, hogy a csődeljárás árnyékában a Magyar Vagon már a MÁV Bzmot-jait sem tudta karban tartani, olyannyira nem, hogy azokat Szlovákiába vitték ki műhelybe, Szlovéniának meg mennek majd az IC-kocsik.
Nos, miután a Fővárosi Törvényszék október 16-án elrendelte a Ganz-Mavag és a Dunakeszi Járműjavító felszámolását, és az eljárás megkezdése fel is tűnt a cégjegyzékben, a jelek szerint a kormány felgyorsította a dunakeszi járműgyártás helyzetének rendezéséről szóló 1289/2025. (VIII. 7.) Korm. határozat végrehajtását. Azaz: a dunakeszi járműgyártás védelme érdekében az alábbiakra tekintettel járjanak el a kormányzati szervek:
- a dunakeszi üzem folyamatosan működését biztosítani kell;
- a dunakeszi üzemben dolgozók munkahelye nem kerülhet veszélybe és nem szűnhet meg;
- a nemzetközi kötelezettségeket teljesíteni kell;
- a dunakeszi gyár működése által biztosított közszolgáltatások folyamatos fenntartása nem kerülhet veszélybe.
Lázár János szakminiszter november második felében, Szolnokon, a Stadler Kft. telephelyén, a GYSEV új intercity Flirt motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényének „leleplezésekor” jelentette ki, hogy az állam a MÁV révén vásárolja be magát a dunakeszi cégbe.
További háttér: a Ganz-Mavag International Kft. (GMVI) és a Dunakeszi Járműjavító Kft. alapvetően két vállalat. A járműjavító a teljes vállalatcsoport központi cégéhez, a GMVI-hez tartozik. A GMVI kapta az egyiptomi vasútnak legyártandó 1350 vasúti kocsiról szóló megrendelést, míg a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. végzi a MÁV személykocsijainak négyévente esedékes fővizsgáját és javításait, most pedig a szlovén személykocsik megépítését.
(A magyar gyártású szlovén intercity-kocsik látványterve. Kép forrása: SŽ)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!