Három természeti katasztrófa is erősen befolyásolta a Stadler tavalyi eredményeit

iho/vasút   ·   2025.03.21. 12:00
constellium_stadler_svajc

A kihívások ellenére megközelítőleg ötszáz járművet szállított le a svájci központú vállalat.

A jelentős piaci sikerek és fontos megrendelések mellett a Stadler 2024-es pénzügyi évét három jelentős pusztítást okozó környezeti katasztrófa jellemezte: a svájci Valais-ban, az ausztriai Dürnrohrban és különösen a spanyolországi Valenciában bekövetkezett súlyos áradások jelentős késésekhez és megszakításokhoz vezettek a termelésben, és érintették az ellátási láncokat.

A nehéz körülmények ellenére a vállalat továbbra is sikeresen működik és stratégiailag fontos megrendeléseket tudott nyerni: a magas, 6,4 milliárd svájci frankos (jelenlegi árfolyam alapján csaknem 2700 milliárd forintos) rendelésfelvételnek köszönhetően a rendelésállomány 2024 végére 29,2 milliárd svájci frankra (bő 12 ezer milliárd forintra) emelkedett a 2023-as 24,4 milliárd frankról (10 ezer 200 milliárd forint).

A 3,3 milliárd svájci frankos (csaknem 1400 milliárd forintos) árbevétel körülbelül tíz százalékkal elmarad a 2023-as 3,6 milliárd franktól (1500 milliárd forint). Ez elsősorban a Valenciában és Valais-ban bekövetkezett viharkatasztrófáknak és az ebből eredő szállítási késéseknek tudható be. Mintegy 350 millió svájci frank (csaknem 150 milliárd forint) árbevételt kellett 2024-ről a 2025-ös és 2026-os pénzügyi évre halasztani.

A Stadler jelenleg 360 megrendelésen dolgozik. A vállalat piacvezető a zöld technológiával rendelkező vasúti járművek piacán, és innovációs erejének köszönhetően jó helyzetben van ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres maradjon.

A természeti katasztrófák súlyos következményei

Tavaly június végén vihar árasztotta el a Rhône-i síkságot, amely hatással volt a Constellium Valais-i üzemére, amely a Stadler egyik legfontosabb beszállítója. A Stadler által itt tárolt 1200 tonna alumíniumprofilból 850 tonnát kellett ártalmatlanítani. Válaszul a Stadler azonnal ellenintézkedéseket tett és termelésének egy részét áthelyezte a Constellium testvérüzemébe, a németországi Singenbe. Az alumíniumprofilok gyártása Valais-ban 2025. február elején teljes kapacitással újraindult. A Constellium idén augusztusra tervezi utolérni az esetleges késéseket.

Szeptemberben az alsó-ausztriai Dürnrohrban szakadt át egy gát, elárasztva az ÖBB új KISS motorvonatainak üzembe helyezési központját és megsemmisítve egy új kétszintes vonatot.

Október végén történelmi méretű környezeti katasztrófa történt a spanyolországi Valencia közelében, amely több mint 220 halálos áldozatot követelt. Szerencsére a Stadler 3200 alkalmazottja sértetlen maradt és a Stadler Valencia üzem is csak minimális károkat szenvedett. Azonban számos külső raktár, ahol a gyár dízelmotorokat és forgóvázakat tárol, súlyosan érintett volt. Mivel számos út megsemmisült, körülbelül négyszáz alkalmazott kezdetben nem tudta elérni az üzemet. Az áradás körülbelül negyven beszállítót is súlyosan érintett: gyártócsarnokaik és raktáraik megsemmisültek vagy a sár öntötte el azokat. Hiányoztak a vonatgyártás alapvető elemei, ami új ellátási láncok kialakítását tette szükségessé, ami még most is fennáll. Összesen 200 ezer gyártási órát kellett 2024-ről 2025-re és 2026-ra halasztani. A környezeti katasztrófa következtében hozzávetőleg ötven megrendelésnél várhatók egy–öt hónapos szállítási késések. Ez a konkrét megrendeléstől és a rendelkezésre álló időtartalékoktól függően nem feltétlenül érinti a járművek tervezett üzembe helyezését, és nem érinti a vásárlókat és az utasokat sem. A késések minimalizálása érdekében a Stadler Valencia azonnal elindított egy felzárkózási programot, amit következetesen végre is hajt.

A Stadler ausztriai üzembehelyezési központja sem úszta meg az árvizet, az ÖBB egyik készülő KISS-e bánta (kép forrása: Stadler Rail)

 

Hatékonysági program Németországban a fenntartható versenyképességért

A németországi gyenge gazdasági fejlődés jelentős nyomást gyakorol a Stadler berlin-brandenburgi üzemeire. A Stadler Deutschland továbbra is küzd a Covid-világjárvány, Oroszország Ukrajna elleni háborúja, valamint az azt követő energia- és nyersanyagár-emelések okozta ellátásilánc-megszakítások súlyos következményeivel. Az ebből eredő infláció a fizetések növekedéséhez is vezetett.

A Stadler 2019-ben nyerte el a berlini közlekedési vállalat Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), nemzetközi tenderét, amelyhez a versenytárs Alstom fellebbezést nyújtott be, több mint egy évvel elhalasztva a keretmegállapodás aláírását. A kontraktus 2020. tavaszi aláírása után kitört a Covid-járvány és átmenetileg megszakította ennek végrehajtását. Az azóta már megoldott szoftverproblémák és további késleltetett szállítás is nehezíti a teljesítést. Ráadásul a berlini metró 1500 kocsijából eddig csak 484-et rendeltek meg. Bár a berlin-brandenburgi üzemek teljes kapacitással működnek, a fent említett tényezők befolyásolják a csoport eredményét.

A Stadler átfogó szerkezeti és hatékonysági programot valósít meg németországi telephelyei hosszú távú versenyképességének és fenntarthatóságának fenntartása érdekében. A munkavállalói hozzájárulásokról jelenleg is folynak a tárgyalások a szakszervezetekkel.

A környezeti katasztrófák utóhatásai és a Stadler Germany berlini metró megrendelésével kapcsolatos szoftverproblémák megoldása közepette a 2024-es pénzügyi év EBIT-je (kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredménye) 100,5 millió svájci frank (42 milliárd forint) volt, míg az előző évben 183,3 millió svájci frank (cirka 76,5 milliárd forint), az EBIT ráta pedig 3,1 százalékos az 2023-as 5,1 százalékhoz képest.

A kihívást jelentő körülmények között ez az eredmény jónak mondható. Csoportszinten a Stadler 55 millió svájci frank (23 milliárd forint) nyereséget ért el az elmúlt pénzügyi évben, szemben az előző év azonos időszakában elért 138,6 millió frank (57,8 milliárd forint) nyereséggel. Az év erős második felének köszönhetően az év összesített szabad cash flow-ja elérte a 140,1 millió svájci frankot (58,4 milliárd forintot) az első félévi -384,7 millió svájci frank (-160,4 milliárd forint) és az előző év azonos időszaki 749,1 millió frank (312,4 milliárd forint) után. A 232,9 millió svájci frank (cirka 97 milliárd forint) értékű beruházások megfelelnek a várakozásoknak, és erős rendelési helyzetet tükröznek; ezek a tőkekiadások az előző évben 244,3 millió svájci frankot (cirka 102 milliárd forintot) tettek ki.

Erőteljes növekedés a jelző- és biztosítóberendezési szegmensben

A szegmens ismét erőteljes növekedést könyvelhetett el az elmúlt pénzügyi évben. A rendelésfelvétel 520,1 millió svájci frankra (csaknem 217 milliárd forintra) nőtt az előző év azonos időszakának 56,0 milliós frankos (23,4 milliárd forintos) eredményéhez képest. Ez a jelentős növekedés elsősorban az egyesült államokbeli atlantai metró vonatvezérlő rendszerének (CBTC) komoly, 500 millió amerikai dollár (hozzávetőlegesen 184 milliárd forint) értékű megrendelésének tulajdonítható. Az üzlet nemzetközi áttörést jelent az amerikai jelző- és biztosítóberendezési piacon.

Jelentős piaci eredmények a világ különböző régióiban

A Stadler tavaly ismét jelentős piaci sikereket ért el minden termékszegmensben és a világ különböző részein, számos megrendelést elnyerve:

  • Szaúd-Arábiában tíz újgenerációs helyközi vonatot szállíthat, belépve az ottani piacra.
  • Lengyelországban júniusban a Koleje Mazowieckie (KM) regionális vasúttársasággal írt alá legfeljebb ötven Flirt vonat rendelésére érvényes szerződést, második lépésben további tizenöt járművet rendeltek.
  • Mozdonyok terén a Stadler szeptemberben jelentős megrendelést kapott a svájci nemzeti áruszállító vasút SBB Cargótól akár 129 négytengelyes, többrendszerű mozdony szállítására, melyek a dízelmotorokon kívül két vontatási akkumulátormodullal is fel lesznek szerelve.
  • Októberben első könnyűvasúti megrendelését könyvelhette el az Egyesült Államokból, Salt Lake Cityből a Stadler; a szerződés legfeljebb nyolcvan CityLink villamos szállítására vonatkozik.
  • A párizsi metró üzemeltetője, az RATP októberben tizenkét akkumulátoros villamos mozdonyt rendelt a párizsi metróhálózat karbantartásához és bővítéséhez.
Az RATP Stadler-mozdonyainak látványterve (kép forrása: Stadler Rail)

 

Az alternatív hajtások piacvezetője

A vállalat tavaly tovább erősítette vezető globális pozícióját az alternatív hajtástechnológiák, például az akkumulátoros és hidrogénvonatok területén. Csak Európában az alternatív hajtásrendszerrel rendelkező vasúti járművek ötven százaléka a Stadlertől származik. 2024 végéig 280 alternatív hajtásrendszerrel rendelkező vonatot adtak el, amelyek közül sok már üzemel. A könnyű és energiatakarékos Flirt motorvonatok egy másik nemzetközi bestseller: bő húsz évvel az első megrendelés után, 2024 végéig már 2750 Flirtöt értékesítettek.

Fiatalodik az igazgatóság

Az éves közgyűlés 2024-ben két új tagot választott az igazgatóságba: Danijela Karelsét és Niko Warbanoffot, ezzel is jelezve a generációváltást. Barbara Egger-Jenzer és Kurt Rüegg úgy döntött, hogy nem indul újra az újraválasztáson. Kurt Rüegg 2002 óta volt az Igazgatóság tagja, ez idő alatt jelentősen hozzájárult a Stadler fejlődéséhez, stratégiai irányvonalához és sikereihez. Az üzleti adminisztráció és a vállalati pénzügy területén szerzett széleskörű tudása és tapasztalata nagy értéket képvisel. Barbara Egger-Jenzer, aki 2019 óta az Igazgatóság tagja, jogi szakértelmével és Bern kanton kormányának egykori tagjaként szerzett tapasztalataival, valamint a tömegközlekedés terén szerzett mélyreható ismereteivel is maradandót alkotott a társaság fejlődésében.

Jelentősen meg fog nőni a termelési kibocsátás

A Stadler magas rendelésfelvétele azt jelzi, hogy az elkövetkező években jelentősen megnövekszik a termelés. Versenytársaival ellentétben a Stadler konzervatív szállításiegység-elszámolási módszert alkalmaz a gördülőállomány szegmensben. Ez a megközelítés megköveteli, hogy a járművek teljesen elkészüljenek és a vásárlók elfogadják, mielőtt a megfelelő bevételt elszámolhatják. Következésképpen a szerződéskötés és az árbevétel elszámolása között négy–tíz év telhet el.

A közelmúlt környezeti katasztrófáinak jelentős hatása miatt a Stadler jelenleg nem tud részletes kilátásokkal szolgálni a 2025-ös pénzügyi évre vonatkozóan. Ugyanakkor stabil ellátási láncokat és a mérséklő intézkedések sikeres végrehajtását feltételezve a bevétel és az EBIT ráta négy és öt százalék közötti növekedésére számít 2025-ben, az erős rendelési helyzet miatt. 2026-ra pedig erőteljes, ötmilliárd svájci frankot (bő 2000 milliárd forintot) meghaladó árbevétel-növekedés várható. Ha az igazgatóság által elfogadott és következetesen végrehajtott intézkedések hatékonynak bizonyulnak, a Stadler arra számít, hogy az EBIT ráta hat és nyolc százalék közé emelkedik közép- és hosszú távon.

Az igazgatóság a 2024-es pénzügyi évre 20 millió svájci frank (8,3 milliárd forint, részvényenként 0,2 frank) osztalék kifizetését kívánja javasolni az éves közgyűlésnek, szemben az előző évi 90 millió frank (37,5 milliárd forint, részvényenként 0,90 frank) összeggel.

(Nyitóképünkön a Constellium elárasztott termelőbázisa. Kép forrása: Stadler)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek