Megújult vasúti pályán haladhatnak a vonatok Hódmezővásárhely és Orosháza között

MÁV/iho   ·   2025.09.05. 08:30
mav_135os

Csaknem tizenkilenc kilométer hosszan felszámolták a sebességkorlátozásokat, így újra nyolcvannal mehetnek a szerelvények.

Befejeződött a Hódmezővásárhely és Orosháza között júniusban elkezdett jelentős pályakarbantartás és az orosházi peronok felújítása. A pályamunkálatoknak köszönhetően megszüntették a sebességkorlátozásokat: majdnem 19 kilométeren ismét nyolcvan kilométer per órára emelték az engedélyezett pályasebességet. Így a Szegedet Békéscsabával összekötő 135-ös számú vasútvonalon megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés: az eddigi nyolcvan százalék körüli menetrendszerűségről kilencvenre javulhat a pontosság, azaz tíz vonatból átlagosan kilenc tudja tartani a menetrendjét.

Ez a nyári felújítás az utolsó üteme volt a 135-ös vonalon évekkel ezelőtt megkezdett korszerűsítési munkának. Ennek eredményeként Hódmezővásárhely és Orosháza között is teljes hosszban hézagnélküli vágányt alakítottak ki és szinte teljesen megszüntettük a pályaállapot miatti sebességkorlátozásokat. Az orosházi állomáson végzett munkálatoknak köszönhetően pedig könnyebb lesz felszállni a vonatokra.

A pályakarbantartással megszűntek a vonatoknak eddig körülbelül nyolcpercnyi késést okozó sebességkorlátozások, továbbá megelőzték a további lassújelek bevezetését is. December közepén még egy hatkilométeres szakaszon végeznek majd technológiai előírások szerint szükséges vágányszabályozást, amellyel ezen szakaszon is visszaállítják az engedélyezett pályasebességet. Ezáltal év végére a Szeged–Békéscsaba vonalon megszűnnek a sebességkorlátosok, a csongrád-csanádi vármegyeszékhely és Hódmezővásárhely között száz kilométer per órás tempóval, míg a békési vármegyeszékhely felé lévő szakaszon nyolcvannal közlekedhetnek a vonatok – kivéve az Orosháza és Hódmezővásárhely közötti állomási vágányokat, illetve a Szeged és Rókus állomások közötti szakaszt, ahol továbbra is nyolcvannal lehet haladni.

A MÁV saját forrásából, 1,2 milliárd forintból végzett rekonstrukció során tucatnyi váltó (kitérő) karbantartását, illetve cseréjét végezték el, összesen több mint 14 kilométeren cserélték a síneket, ehhez kilencven, százhúsz méteres úgynevezett hosszúsínt helyeztek le és hegesztettek össze a hézagnélküli pálya kialakítása során. Csaknem 3800 talpfát cseréltek vasbetonaljra, zúzottkőből pedig 3100 tonnát pótoltak, dolgoztak be a pályába. Orosházán tizenöt centiméter magasságú, száz méter hosszú peronokat alakítottunk ki az 1–2. és a 2–3. vágányok között, a felújított peronokat szeptember 5-étől használhatják az utasok.

A több mint két hónapot átölelő vágányzár ideje alatt a pályafelújítás a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy száz szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, KIAG szabályozógéppel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlott. A váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vették a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár száztíz tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni.

A MÁV Pályaműködtetési Zrt.-től elmondták, a fejlesztés fontos eleme egy nagyobb beruházásnak. Az orosházi fejlesztéssel az utolsó szakasza is elkészült a Szeged és Békéscsaba közötti vasúti közlekedést garantáló infrastruktúra korszerűsítésének. A munkálatok eredményeként az év végére teljesen felszámolják a sebességkorlátozásokat a két vármegyeszékhely között, így biztonságosabbá és pontosabbá válik a vasúti közlekedés a térségben, ami a kedvező tarifákkal együtt egyre több dél-alföldi embernek kínálhat vonzó és reális alternatívát az autózással szemben.

A karbantartásnak köszönhetően gyorsabb, pontosabb lehet az utazás Orosháza és Hódmezővásárhely között, továbbá az egész Dél-Alföld vasúti közlekedését versenyképesebbé teszi.

A vasúti pályán felül közúti-vasúti átjárókat is felújítottak. Például Székkutas közelében, a 47-es főútból kiágazó kardoskúti, 4419-es számú bekötőút és a 135-ös vasútvonal kereszteződésében lévő átjárót már augusztus első felében átépítették: a betonelemek helyett új, kényelmesebb és biztonságosabb átkelést lehetővé tevő, úgynevezett gumielemes Strail-burkolatot építettek be, az aszfalt kopórétegét pedig a sínektől mért nyolc méteren belül kicserélték. Orosházán, a vasútállomásnál lévő, Huba utcai átjáró harmadik vágányánál is felújították az átjárót, a vágány alatti talpfákat vasbetonaljakra cserélték, pótolták az ágyazatot és az aszfalt kopórétegét a szomszédos vágányokig kicserélték – az erre közlekedők szeptember 4-én reggeltől ismét használhatják az átjárót. A fentieken kívül négy földutas átjárót is átépítettek, cserélték a kopóréteget, valamint a sárrázókat is javították.

Írásunk a MÁV-csoport hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünkön az egyik megújult szakasz. Kép forrása: Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport Facebook oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek