Mit adtak nekünk a rómaiak? – a „Vitézy-életmű” a fővárosi tömegközlekedésben

Garai Szakács László–Kemsei Zoltán   ·   2014.08.17. 21:10
vitezy000

Nem kívánunk egyik oldalra sem állni, azaz írásunk nem „szimpátiatüntetés” Vitézy Dávid mellett, és nem is „éljen-éljen, végre leváltják, mire vártak eddig?!” Egyszerűen megnéztük, mi minden történt, történik a BKK megalakulása óta a fővárosi tömegközlekedésben. Nem ért egyet, vitatkozna? Kimaradt egy cikkünk a fölsorolásból? Várjuk hozzászólását a kommentekben!

Kezdjük egy rövid, szőr mentén kapcsolódó „oktatóvideóval”, ami talán jelzi, milyen is most a helyzet ott, ahol éppen azon gondolkoznak, hogyan kellene leváltani/eltávolítani/lemondatni Vitézy Dávidot.

Az első kísérletek

Két éve egyébként már felvetődött, szintén így, a nyári uborkaszezonban, le kellene váltani. A Magyar Nemzet Volánbusz-vezért akart belőle „csinálni”, de végül Vitézy maradt a helyén. Majd miután mindenki kinapozta magát, szeptemberben megint újrakezdték: az index információja szerint minden korábbinál jobban elmélyült a főpolgármester és a Fidesz-frakció közötti ellentét.

Volt idő, amikor nagy volt az egyetértés Tarlós Istvánnal (fotó: Vörös Attila)

Az elmérgesedett összecsapás előzménye az volt, hogy a BKK-t vezető Vitézy Dávid jelzést kapott arról, hogy a főpolgármester meneszteni akarja – írtuk mi is. Számos hiányosságot föltártak ekkor a BKK működésével kapcsolatban, ez lett volna akkor az apropó a menesztéshez.

Az örök „szerelem”, a busz

Volt itt minden, íme egy kis ízelítő: 2011. december 15-én írtunk arról, még abban az évben kiírnak egy buszüzemeltetési pályázatot a fővárosban. Ekkor még Vitézy azt is mondta, nem terveznek buszgarázsokat eladni. A Volánbusznál már ekkor azt nyilatkozták, van szerepük a későbbi fővárosi helyi közlekedésben. A következő év tavaszán 2012 áprilisában arról cikkeztünk, a Nógrád Volán kivonul Budapestről. Majd jött az első nagy „szemtelenség” a RAL 5015, azaz a „bilikék” szín. Négy-öt év kell ahhoz, hogy minden busz ilyen színű legyen. Félidőben tartunk az „átszínezéssel”. Felújították a Jászberényi utat, ezzel normalizálódott a helyzet a rákoskeresztúri buszkorridoron.

És akkor a tenderek: még VT Transman néven nyert a VT Arriva a 159 Mercedes Citaróval: a 2012 októberi eredményhirdetés után 2013. május 1-jén indultak el. Tavaly januárban kiírták az agglomerációs tendert, majd márciusban újra, végül jó egy évvel később „szerepe lett a Volánbusznak a fővárosi helyi közlekedésben”: áprilisban el is indultak a járatok. De volt és van midi-tender, és ősztől érkezik huszonöt plusz három hibridbusz is. Érkezett rengeteg használt busz is: a Volvók és a Mercedes Citarók mellett a gázos Van Hoolok és a Debrecenben gyakorlatilag befürdött Intertanker Alfa Civisei sem tucatjárművek.

Kormányátadó (fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Elindult a telebusz-szolgáltatás, és közben a BKV is „építkezett”: PKD-buszok épülnek egymás után a Hamzsabégi úton. Ne feledjük azt sem, a 4-es metró elindulásával teljesen megújult a felszíni közlekedés tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy negyven autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonalon jelentett változást. És amit a BKV elkezdett azt a BKK folytatta: nappali busz- és trolibuszjáratokon és éjszakai járatokon is egyre több viszonylaton csak az első ajtón lehet fölszállni.

Villamosok, villamosvonalak: épül, szépül – a maga módján

Két hatalmas beruházásban van benne még mindig a nyakig a BKK: az 1-es és a 3-as villamosvonalak felújítása hosszabbítása a fővárosiak szeme előtt zajlik a részsikereken túl azért bosszantó hibák is akadnak, lásd a minap az oszlopok kidőlését, mert szokás szerint minden építkezéskor mindent kilopnak mindenhonnan „nem volt megfelelő” az alapanyag. (Azt most hagyjuk, miért vették meg, ha nem volt megfelelő...)

De dolgoztak az 59-es villamos vonalán, valamint a Közvágóhídnál is, mindkettőre nagyon ráfért már a fölújítás. A fonódó megvan? 2013 tavaszán innen indultak, hogy idén júliusra eddig jussanak: megvan a tendergyőztes. Mi történt jó egy év alatt? Írták a pályázatokat... Gondoljuk... De volt két mindenképpen fontos megálló: maga a tender kiírása, két részben, illetve 17-es villamos ünnepélyes elbúcsúztatása. Mi még áttekintettük magát a hálózatot is.

A Margit híd alatt átvezető sínek a hatvanas években (forrás: Fortepan)

A vonalak mellett a „villamosügyek” a CAF-ról szóltak – a baszk telenovella öt fontos fejezete nálunk:

Troli: csak csendben

Hatalmas fölfordulások nem voltak, apró örömök és bosszúságok viszont igen. Tizenöt osztrák gyártmányú trolit szerzett Budapest Eberswaldéból. Már fel sem tűnnek, hogy itt vannak, pedig eltartott egy ideig maga a felkészítés és a fényezés is.

De megérte, hiszen végre valahára ki lehetett vonni a ZIU-trolikat. Majd itt is jött egy tender, amely pont úgy íródott ki és olyan is lett a vége, mint általában a magyarországi tenderkiírásoknak és eredményhirdetéseknek: nem megfelelő pályázatok, fellebbezések, pereskedések, viszontpereskedések, és a végén a nagy „kasza”, és az újból egymásra mutogatás, hiszen az EU adta támogatás (jelentős rész) oda. Hogy a troliknál mindez hogy történt? Így: 2014. áprilisi összefoglaló cikkünkből minden kiderül, de a legfontosabbakat kiemeljük most is:

Az elején még jó eséllyel indult a Škoda-Solaris (fotó: Istvánfi Péter)

  • 2013 nyarán jelent meg a pályázat tizennégy szóló és tíz csuklós járművet venne a BKK, emellett további nyolcvannégy kocsira van opciós joga a típust nem határozták meg előre, így a BKK tetszés szerinti csuklós és szóló trolit hívhatott volna még le
  • elsőre érvénytelen lett a tender, de vajon miért? Azért, mert mindkét jelentkező elrontotta pályázatában felolvasólapot, ami pótolhatatlan hiba...
  • tavaly decemberben végül újra kiírták változatlan feltételek mellett, korrigált teljesítményadatokkal – meghallva a szakmai kritikákat
  • februárban megint „történt valami”, ekkor több cég ugyanis vitarendezési kérelmet nyújtott be.

A „buliban” nyakig benne van a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) is, amely az egyik indulónak a Škodának adott igazat, gyakorlatilag itt ezzel „ment, mehet el” az uniós forrás. A BKK pedig jobb híján nem tehetett mást, súlyos szakmai hibákkal vádolta meg a KDB-t, amely be is vallotta külső szakértő nélkül, pusztán saját hatáskörben döntöttek műszaki kérdésekben.

Metró: mindenben van valami

Csak a négyes metró fázisainak fölsorolásával „betelne az egész internet”, így most csak néhány kilométerkő mellett állunk meg:

Jóhogy utazik vele! (fotó: Vörös Attila)

Persze a 2-es metróval is történt pár „apróság”: itt van például a tavaly februári eset, amikor arról írtunk, többször is meghibásodott a vezérlőszoftver. De volt itt boldogság is, hiszen június 4-én csak elbúcsúzott az utolsó orosz szerelvény is a 2-es vonaltól – az első Alstom-szerelvény egyébként 2012 szeptemberében vitt utasokat. Közel egy éve tört ki az újabb dili: nem tudták rendesen „fölpumpálni” a kerekeket, azok folyamatosan laposodnak, de az Alstom szerint az alig néhány kocsi kerekeinél tapasztalható kopás nem veszélyezteti a közlekedés és az utasok biztonságát. Idén márciusban még mindig arról írtunk, nagyon rossz állapotban van a metró.

A Széll Kálmán téren (fotó: Vörös Attila)

Bezzeg a 3-as! Az még jár egyáltalán? Komoly(abb)ra fordítva: már 2011 decemberében elismerte a BKV, tarthatatlan a pálya állapota, de nincs pénz a felújításra. Azóta történt valami? Nem sok: tarthatatlan szerelvények, tarthatatlan pályán, tarthatatlan menetidővel közlekednek... 2013 júliusában tizennégy kilométernyi sín érkezett Franciaországból, azt a legkritikusabb szakaszokra építették be. Előtte februárban írtunk reménykedve arról, kezdődhet ennek is a felújítása, sőt, azt is megszellőztettük, új szerelvények jöhetnek – ez aztán finomodott arra, hogy előbb hatvan-, majd kilencvenmilliárdból felújítják a metrókocsikat... Ott voltunk tavaly egyébként egy sínanalízisen is. És hogy mennyire nem tudnak semmit csinálni a 3-assal, jól jelzi, legutóbb hétfőn, augusztus 11-én írtunk arról a Magyar Nemzet cikke alapján, nyert a Főmterv, kezdődhet a 3-as felújításának tervezése! Azaz még mindig nem történik semmi... Pedig állítólag évek óta elő van készítve a felújítás.

Valóban (majdnem) sikertörténetek

Húsz év után 2012 nyarán újraindult a menetrend szerinti, hivatásforgalmi hajózás a Duna fővárosi szakaszán.

Ugyanebben az évben bemondták, idén elektronikus jegyet „lyukaszthatunk” a tömegközlekedési eszközökön. Még meglehet, bár korábbi cikkeink alapján nem biztos, hiszen azóta megírtuk, valójában csak jövőre szűnhet meg, addig is picit máshogy vehetünk bérletet, mint korábban.

Borzasztóan vártuk a Futárt is, nem volt olyan vonal, ahol nem örömködtünk a kijelzőnek (itt egy kiragadott példa), még sincs még mindig száz százalékosan kész.

Ugyanez igaz a Bubira is: teszteltük, megnéztük, hogyan készítik, mindeközben folyamatosan zokogtunk amiatt, hogy még mindig van egy kis híja... És mondani sem lehet róla akármit...

Az utastájékoztatás és a jegyárusítás terén is nagyot lépett előre a BKK: először a BKV-tól átvette a kereskedés és az ellenőrzés feladatait, majd összesen 300 jegyautomatát helyeztek el a város különböző pontjain, a forgalmasabb csomópontokon (Liszt Ferenc repülőtér, Keleti pályaudvar, Kelenföldi pályaudvar, és így tovább) ügyfélpontok létesültek. A jegyellenőrzésbe a közterület-felügyelet is bekapcsolódott. Az elektronikus jegyrendszer kiépítéséhez a forrásokat EBRD-hitelből fedezik, a közbeszerzés a célegyenesben van.

Tisztábbak, pontosabban járnak a járművek – a BKK a hiányosságok miatt elkezdte kötbérezni a BKV-t. Javult a közbiztonság a járműveken, már cska fedélzeti kamerával felszerelt buszok, villamosok állhatnak forgalomba.

Egy bubicikli teljes valójában (fotó: Arnold Balázs)

Az örök ellenfél

Bizony van egy szakszervezet, Nemes Gáborral az élen, akivel folyamatosan „megy a pisztolypárbaj”. Ennek néhány fejezete, szándékosan csak 2014-ből:

* * *

Végül a legutóbbi Tarlós-nyilatkozat: a főpolgármester az InfoRádióban a 2015-ös terveiről nyilatkozott – persze ehhez még nyernie kell idén ősszel az önkormányzati választásokon, de mint tudjuk, bármi történjék (állítólag) Vitézynek mennie kell...

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.