Rekordösszeget, több mint két és fél milliárd eurót költenek jövőre vasútfejlesztésre a csehek
A cseh vasúti infrastruktúra-kezelő már akár az év elején megkezdheti az ország egyik legfontosabb vasúti csomópontjának számító Česká Třebová állomás fejlesztését, valamint a Brno–Přerov nagysebességű vonal első szakaszának építését.
A keretből több mint másfélmilliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján több mint 600 milliárd forintot) fordíthatnak nagyberuházásokra a Správa železnic (SŽ).
Martin Kupka cseh közlekedési miniszter úgy véli, jelentős mérföldkő az emelt sebességű pálya építésének megkezdése. Az akár kétszáz kilométer per órás sebességgel használható vonal az áruszállításra összpontosító transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) része lesz. A meglévő pálya korszerűsítésén felül Nezamyslice és Přerov között két szakaszon kétvágányúvá válik a vonal.
Az SŽ közlése szerint folytatódnak az ország emelt sebességű vasúthálózatának fejlesztésére irányuló intenzív előkészületek, 2025-ben több tucat fontos infrastrukturális beruházás indul el. Biztonsági szempontból elsőrendű, hogy kizárólag a korszerű egységes európai vonatbefolyásolási rendszer, az ETCS üzemeljen, ez 622 kilométernyi TEN-T-szakaszon meg is valósul januárban.
Jelenleg harmincnál is több állomás korszerűsítése zajlik, többek között olyan történelmi értékű épületeké, mint Pardubice, Ostrava-Vítkovice, Jaroměř vagy Lovosice, jövőre pedig több mint húsz további helyszínen kezdődnek meg a felújítási munkálatok – összesen körülbelül 91 millió eurót (cirka 37,5 milliárd forintot) költenek ezen épületek karbantartására, javítására és átépítésre. Ezeken felül új állomásokat hoznak létre Prága-Bubnénál és Brno-Králov Polnál. Jövőre megkezdődik a prágai főpályaudvaron (Praha hlavní nádrazi) lévő Fanta-épület fennmaradó részének felújítása, Mladá Boleslavban pedig egy teljesen új épületet húznak majd fel.
Folytatódik a prágai Václav Havel nemzetközi repülőtérre vezető vasút fejlesztése, a Praha-Ruzyně állomás és a közép-csehországi régió legnagyobb városának számító Kladno közötti vonal felújítása – melyhez az Európai Beruházási Bank (EIB) 500 millió eurós (bő 200 milliárd forintos) hitelt nyújt. Jövőre megkezdődik Hradec Králové főpályaudvarának és Česká Třebová vasútállomásának a felújítása is, utóbbi teljes átépítésen megy majd át a személy- és a teherforgalom fellendítése érdekében.
A nemzetközi összeköttetéseket illetően elindul az ország nyugati részét a németországi Bajorország tartománnyal összekapcsoló vonal teljes átépítése, elsőnek a Plzeň–Nýřany–Chotěšov szakasszal. A Szlovákiába vezető pályák terén a Horní Lideč csomóponttól a határig tartó szakasz újul meg. A többi regionális fejlesztéssel együtt körülbelül 47 kilométernyi pálya újul meg jövőre az idei 73 kilométeren felül.
A 750 kilométeresre tervezett nagysebességű vonalhálózat terveinek csaknem felét már véglegesítették. A Prága–Brno pálya utolsó, Světla nad Sázavou és Velká Bíteš közötti szakaszának tervezőjét is kiválasztotta az SŽ, közben pedig a jövőbeli úgynevezett Morva-kapu vonalszakaszon, Prosenicénél és Přerov Čekyně városrészénél már zajlanak a geológiai-mérnöki felmérések is.
Az infrastruktúra-kezelőtől elmondták, várhatóan még az idei év végén pozitív véleményt kaphatnak a Morva-kapu emelt sebességű vonal építésének környezetre gyakorolt hatásairól, ezt követően kezdődhet meg a szükséges területek felvásárlása. Folytatják az építészeti pályázatokat is, például néhány napon belül kiírják a jövőbeli Kořenice-Bečváry VRT terminál tenderét – tavaszra tudni szeretnék a dizájnját.
A társaság az emelt sebességű vasúti forgalom fellendítésén is dolgozik prágai és přerovi irodáiban: az új fővárosi irányítóközpont kialakítása már most novemberben megkezdődik.
Általános pályajavításokra és -karbantartásra bő 762 millió eurót (hozzávetőlegesen 315 milliárd forintot) fognak fordítani 2025-ben. További pénzügyi lökést jelentenek az idei pusztító árvizek okozta károk helyrehozására elkülönített források is, a természeti csapások elsősorban az északkeleti morva-sziléziai és olomouci régiókban tették tönkre az infrastruktúrát. Ennek keretében teljesen helyrehozzák a Liberec régióban található Tanvald–Kořenov pályaszakaszt, az Olbramovice–Sedlčany vonalat, valamint a Jihlava folyón átívelő hidat.
Az idei évet illetően az SŽ elkészült a pardubicei központi vasútállomás, valamint a Stéblová felé vezető szakasz felújításával. Ennek köszönhetően már majdnem végig kétvágányú a Pardubice–Hradec Králové pálya, és az év végéig kétvágányúvá válik a Střelice–Zastávka u Brna szakasz is. Prágában, a Braník hídon (Branický most) is kiépült a második vágány, továbbá a Spořilov városrészben is létrehoztak egy új kiágazást. Megújult a cseh–szlovák határnál fekvő Lanžhottól a határig vezető szakasz is. Ezeken felül számos más állomás- és pályafelújítási, valamint infrastrukturális projekt is befejeződik még az éven – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünkön a megújuló Česká Třebová állomás látványterve. Kép forrása: Správa železnic / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!