Uniós forrásból újulhat meg a Brassó–Segesvár vasúti szakasz

Az Európai Beruházási Bank jelenleg értékeli az összesen 2,25 milliárd euróra taksált beruházást, melyet 630 millió euróval támogatna meg.
A korszerűsítés során a kétvágányú, villamosított, jelenleg még 130,7 kilométer hosszú vasútvonalon megújul az al- és felépítmény, érintve a hidakat, alagutakat és viaduktokat is, továbbá az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszert (ERTMS) is telepítik. A fejlesztésnek köszönhetően a maximális sebességet százhatvan kilométer per órára lehet emelni, továbbá az engedélyezett tengelynyomás és vonathossz is nőhet. A vasúti szakasz teljes mértékben meg fog felelni az átjárhatósági műszaki előírásoknak (TSI), az ERTMS telepítése pedig várhatóan javítani fogja a vasúti közlekedés versenyképességét más közlekedési módokkal szemben.
A projekt műszaki és gazdasági mutatóinak újbóli jóváhagyásával kapcsolatos határozatot a román kormány áprilisban hagyta jóvá. Az eredeti költségeket 8,4 milliárd lejre (jelenlegi árfolyam alapján 660 milliárd forintra) becsülték, ez azonban azóta csaknem hárommilliárd lejjel (cirka 240 milliárd forinttal) nőtt, így jelenleg bruttó 11,3 milliárd lejnél tart a számla. A fennmaradó munkálatok becsült költsége bruttó 4,5 milliárd lej (350 milliárd forint).
A nagyberuházást három szakaszra osztották: Brassó (Brașov)–Apáca (Apața), Apáca–Kaca (Cața) és Kaca–Segesvár (Sighișoara). A korszerűsítési munkálatok befejezését követően a Brassó és Segesvár közötti vasútvonal hossza 17,6 kilométerrel, 112,6 kilométerre rövidül a jelentős mértékű nyomvonal-áthelyezésnek köszönhetően.
A vasúti infrastruktúrakezelő CFR Infrastructură a 972,2 millió eurós (388 milliárd forintos) elszámoltható költségből az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2014-es közlekedési pályázati felhívásai keretében egy 826,4 millió eurós (330 milliárd forintos) támogatási megállapodást írt alá, az összeg a 39 kilométer hosszú Brassó–Apáca és a 46,5 kilométeres Kaca–Segesvár szakaszok fejlesztését fedezi. Egy évvel később a további 488,5 millió eurós (195 milliárd forintos) költséghez 415,2 millió eurós (166 milliárd forintos) CEF-támogatást szereztek; a társfinanszírozás a földterület kisajátítását, a helyszín előkészítését, az építési felügyeletet, a műszaki segítségnyújtást, a munkálatok kivitelezését, valamint az ERTMS-nek az említett két szakaszon történő telepítését állja. Vagyis a CEF-en keresztül eddig bő 1,2 millió eurónyi támogatást sikerült felhasználni 85,5 kilométernyi pálya felújításához, beleértve 663 méternyi egyvágányú és 1484 méternyi kétvágányú alagút átépítését is.
A CFR 2020 márciusában szerződött le az Alstom által vezetett, továbbá az Aktor Technical Société Anonyme-ból, az Arcada Companyból és az Euro Construct Trading 98-ból álló Asocierea RailWorks konzorciummal, 3,2 milliárd lej (250 milliárd forint) értékben; a munkálatokkal az aláírástól számított 48 hónapon belül kell elkészülni. Ezen felül leszerződött egy, az ISPCF SA-irányította, a TPF Inginerie-ből és a Baicons Impexből álló konzorciummal is, ez a kontraktus 35,5 millió lej (2,8 milliárd forint) értéket képvisel.
A Brassó–Segesvár vonalszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Rajna–Duna folyosójának része, mely Romániában a magyar határnál található Kürtöstől (Curtici) Aradon, Piskin, Segesváron, Brassón és Bukaresten át a Fekete-tenger partján fekvő Konstancáig fut, körülbelül nyolcszáz kilométer hosszan. A szakasz középső része a román vasúthálózat 300-as számú vasúti fővonalának, mely szintén a magyar határtól, Nagyváradtól (Oradea) Kolozsváron (Cluj-Napoca), Segesváron, Brassón és Ploiești-en keresztül vezet a fővárosig. A korridorvonal kapcsolatot teremt Románia nyugati és keleti része között is, ennélfogva mind a személy-, mind a teherszállítás volumenét tekintve az ország legnagyobb forgalmat kezelő vasútvonala, belföldi és nemzetközi szinten is.
A gigaprojekt elősegíti a multimodális árufuvarozási csomópontok létrehozását vagy korszerűsítését is, javítva az útvonal mentén található városok és községek megközelíthetőségét és vonzerejét. Jelentősen javulni fog a szolgáltatások sebessége, minősége és biztonsága is: a felújításnak köszönhetően a személyszállító vonatok a jelenlegi százhúsz kilométer per órás tempó helyett százhatvannal, a tehervonatok pedig százhússzal roboghatnak majd. A TEN-T-előírásoknak megfelelően elérhetővé válik a 22,5 tonnás legnagyobb tengelynyomás, valamint az akár 740 méter hosszú tehervonatok közlekedése, száz kilométer per órás tempó mellett.
A folyosón zajló munkálatok prioritásként szerepelnek Románia általános közlekedési főtervében, különösen a vasútfejlesztési munkálatok befejezésére és az európai interoperabilitási szabványoknak való megfelelésre összpontosító fejezetben, az uniós rendeletek és irányelvek által meghatározottak szerint – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: CFR / railwaypro.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!