A bécsiek akarják az Új Selyemút meghosszabbítását

iho.hu   ·   2018.11.28. 15:15
becs-szeles-wkw-400

Egy Bécsben tartott sajtótájékoztatón Walter Ruck, a Bécsi Iparkamara (WKW) elnöke és Thomas Kargl, a kamara elnökségi tagja, továbbá Li Hsziao-si kínai és Kairat Sarybay kazah nagykövet azt hangsúlyozták, hogy az Új Selyemút kezdeményezés keretében az egészen Kínáig vezető szélesnyomtávú vasútvonal Kassától Bécsig történő meghosszabbítása Ausztria ipara számára az évszázad lehetőségét jelenti.

Egy ilyen nagyvolumenű beruházással mind a helyi lakosok, mind a kereskedelmi és ipari szereplők egyet kell értsenek, ezért a WKW felmérést végzett, amiben megkérdezték a bécsi lakosság és a fővárosban található gazdasági szereplők véleményét a tervekről. A feltett öt kérdésre mindkét körből a túlnyomó többség támogatását és egyetértését tanúsította a tervezett fejlesztés irányába és jelentős fejlődést vár attól. A kérdések az alábbi témaköröket vázolták fel, zárójelben a lakosság és a vállalkozások igenlő válaszainak arányát tüntettük fel:

  • Egyetértenek-e, hogy a szélesnyomtávú vasútvonal meg legyen hosszabbítva a Bécs/Pozsony régióig? (74/76 százalék)
  • Akarják-e, hogy Kelet-Ausztria legyen Európa kereskedelmi központja? (72/76 százalék)
  • A közvetlen kapcsolat az Új Selyemúttal elősegíti-e Ausztria gazdasági növekedését? (78/85 százalék)
  • A szélesnyomtávú vonal meghosszabbítása kedvező hatással lesz-e a foglalkoztatásra? (71/73 százalék)
  • Pozitívan befolyásolja-e a szélesnyomtávú vasútvonal megépítése az osztrák vállalatokat? (74/74 százalék)

A WKW szerint a szélesnyomtávú vonal meghosszabbítása Európa egyik legnagyobb logisztikai központját hozná létre Bécs és Pozsony térségében, ami többezer új munkahelyet teremtene és egész Kelet-Ausztria gazdaságára jó hatással lenne. A kamara szakértői szerint a fejlesztés éves szinten 450 millió euró (140 milliárd forint) többlet értéket teremtene.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) áruszállítási üzletága (Rail Cargo Austria) és leányvállalatai már eddig is sikeresen üzemeltettek vonatokat az Új Selyemút északi, déli és tengeri részén és 2025-ig meg szeretné kétszerezni az ázsiai viszonylatú konténerforgalmát, tette hozzá Thomas Kargl, aki egyben a Rail Cargo Group igazgatója.

Kledering rendező pályaudvar Bécsben (fotó: Tevan Imre)

Az 1524 milliméter nyomtávú vasútvonal Kassától Pozsonyon át Bécsig való meghosszabbításának gondolata nem újkeletű ötlet, de a megvalósítást egyelőre a pénzügyi fedezet gátolja. A négyszáz kilométeres, villamosított vasútvonalon egyébként negyven kilométernyi alagutat és egy Duna-hidat is építeni kellene. A projekt egyelőre elháríthatatlan akadályba ütközött, amikor 2012-ben az Európai Unió úgy döntött, hogy nem támogatja a beruházást. Azóta váltakozó hévvel hol szlovák, hol osztrák üzleti érdekek vetik fel újra és újra annak szükségességét.

A huzavona Magyarországnak kedvez, mert addig is több áru használja a Záhony Port létesítményeit. Igaz, jó magyar módra idehaza még az ötlete sem nagyon merült fel, hogy Záhony térségében Európa kereskedelmi, logisztikai központja épülne meg, pedig olyan várások is vannak a közelben, mint Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc. Az ukrán válság miatt azonban egyébként is próbálják a szállítmányozók kerülni ezt az útirányt, vélhetően ez is komoly hátráltató tényező a szélesnyomtávú vasútvonal Bécsig tartó meghosszabbítása ügyében, hiszen ez a vasútvonal is Ukrajnán keresztül éri el Szlovákiát.

Júliusban a szlovák miniszterelnök, Peter Pellegrini találkozott Li Ko-Csiang kínai miniszterelnökkel, ahol a szélesnyomtávú vasút ügye is szóba került. A beruházás összértékét hét–nyolcmilliárd euróra taksálják (2,2–2,6 billió forint), aminek finanszírozása a kínai bankok számára is érdekes lehet. Februárban az ÖBB és az Orosz Vasút (RZsD) kiegészítette 2011-ben aláírt megállapodását és már úgy tervezik, hogy az egyvágányú vonal Parndorf közelében érne véget.

Október végén viszont az Európai Bizottság súlyos kritikát fogalmazott meg a projekttel szemben: amennyiben állami támogatásból épül, akkor a beruházás ellenes az EU jogszabályaival, mert csak néhány vállalkozást juttatna versenyelőnyhöz ahelyett, hogy a teljes vasúti szektor számára kedvezőbb feltételeket teremtene.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek