Egymilliárd euróval támogatja az EU az alternatív üzemanyagok használatát
A kezdeményezés célja a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) zajló közúti, tengeri, belvízi és légi közlekedés elősegítése – a vasút viszont egy centet sem kap belőle.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) az alternatív üzemanyagok infrastrukturális eszközén (AFIF) keresztül nyújt forrást az alternatívüzemanyag-ellátó infrastruktúra EU-szerte történő fejlesztése érdekében. Úgy tűnik azonban, hogy a vasúti szektor fekete bárány, mivel oda egy eurocentet sem szánnak.
A forrás az alábbi beruházások előtt nyitott:
- a nehézgépjárművek megawatt-rendszerű (MCS) töltőállomásainak támogatása;
- a repülőterek villamosenergia- és hidrogénellátásának támogatása;
- továbbá a kikötőkben található villamosenergia-ellátás, valamint ammónia és metanol-tárolási létesítmények támogatása.
Adina Vălean, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa kiemelte: a dél- és kelet-európai országokat erősen ösztönzik a források felhasználására.
Az AFIF-et az alternatív üzemanyagokhoz szükséges infrastruktúra kiépítéséről szóló rendelet értelmében tavaly májusban terjesztették ki a vasúti ágazatra. Az iparág szereplői akkor arról beszéltek, hogy az EU ambícióinak magasabbra kell törniük a vasúti szektorral kapcsolatban. Konkrét célokat viszont nem határoztak meg a vasutat illetően, más közlekedési ágak viszont egyértelmű útmutatáshoz jutottak.
Míg a többi ágazatot érintően több lehetőséget is vizsgálnak, például a hidrogént, a cseppfolyósított földgázt (LNG) és az ammóniát, a vasúti szegmens egyetért abban, hogy az akkumulátoros és villamos üzemű vonatok a járható út – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Wikimedia / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!