Egyre távolabb kerülnek a britek az Új Selyemúttól

iho/vasút   ·   2021.12.06. 15:00
freightliner

Közel négy év telt el, hogy befutott Londonba a Selyemúton haladó első kínai konténervonat. Az azóta eltelt időszakban viszont jócskán alábbhagytak a nagy remények.

Habár szinte minden hétre jut valamilyen európai fejlemény az Új Selyemút kapcsán, az Egyesült Királyságból alig érkeznek hírek: a szigetországnak az Új Selyemúttal való kapcsolatai jelenleg a világjárványtól függetlenül sem igazán tűnnek jónak. Legyen szó a Brexitről, a visszafogott világkereskedelemről, az ellátási láncok terén jelentkező problémákról vagy a politikai légkörről, Nagy-Britannia kezd kiesni abból a szárazföldi körképből, melyet majdnem pontosan négy éve, nagy lelkesédessel nyitott meg.

Mivel az éghajlatváltozás témája határozottan napirenden szerepel, nagy reményeket fűztek ahhoz, hogy a szigetország végre olyan elkötelezettséget lát majd el, amit az optimisták már olyan régen vártak a Selyemúton zajló kereskedelemtől. Míg azonban a konténerek továbbra is csak halmozódnak a rakpartokon, a Csatorna-alagúton keresztül érkező árukhoz vajmi keveset adtak eddig hozzá. A héten Amszterdamban megrendezendő Európai Selyemút Csúcstalálkozón valós veszély áll fenn, hogy a britek hangja elvész és az Egyesült Királyságnak az Új Selyemút-útvonalakon való szerepvállalása a háttérbe szorul.

Úgy tűnik, hosszú idő telt el azóta a 2017 januári hideg reggel óta, amikor is a londoni Barkingba befutott a kínai Jivuból elindított első szerelvény, összeköttetést hozva létre a két ország között az Új Selyemúton keresztül. A lelkesedés azóta viszont jócskán alábbhagyott: sem Hamburgból, sem Rotterdamból, sem Antwerpenből nem indultak el a rövid tengeri fuvarok, a szárazföldi kereskedelem abszolút nem tudta kihasználni az Északi-tengeri szállítási lehetőségeket. Ahogy Kent tartományban sem következtek be a nagy kamiontorlódások, a Csalagúton keresztül érkező új vasúti szállítmányok száma is nagyon kevés. Miközben az alagút tehervonatainak üzemeltetői jó helyreállási adatokról beszélnek, a Nagy-Britannia felől induló fuvarokkal kapcsolatban síri csend honol. Természetesen a Brexitet nem lehet figyelmen kívül hagyni, de nem csak ez az egyetlen oka annak, hogy a szigetország kiábrándult a szárazföldi kereskedelemből.

Az idei, immár ötödik, a koronavírus-pandémia okán online tartott Európai Selyemút Csúcstalálkozó a napirend középpontjába helyezi az európai kihívásokat. Az, hogy az Egyesült Királyság mennyire vesz részt ebben a vitában, nagyban függ az ország iparának lelkesedésétől. A Brexit óta a brit érdekek sűrűn panaszkodnak a kontinentális Európával való kereskedelem adminisztratív feladatai miatt. Annak ellenére, hogy a Selyemút útvonalai szinte teljes egészében az Európai Unión kívül vezetnek, aggodalomra ad okot, hogy még az áruk EU-n keresztül történő küldése vagy átvétele is túl nagy adminisztratív kihívást jelent a közvetlen, de lassabb tengeri útvonalakhoz képest.

Az Egyesült Királysággal folytatott nemzetközi kereskedelem nem szenved hiányt. A vasúti áruszállítási szektorban tevékenykedők tanúsítani tudják, hogy a kikötőkben országszerte szükség van a rakodási munkálatokra. Felixstowe természetesen sok hírben szerepel, mivel a suffolki kikötő Nagy-Britannia legforgalmasabb intermodális létesítménye, de Southampton, Liverpool, London, és más kikötők forgalma is nőtt, továbbá több vasúton zajló kereskedelmet is bonyolítanak.

A brit–kínai kapcsolatok mindenképpen tényezőnek számítanak, és inkább a politikai légkör, mint bármi más változás az, ami a lelkesedést elbátortalanítja. A Selyemút-csúcstalálkozón szó lesz arról is, hogy a köztes útvonalak megnyitása lehetővé tenné az Egyesült Királyságnak, hogy közvetlenül kereskedjen a közel-keleti, indiai és délkelet-ázsiai történelmi piacokkal. Hogy ez mennyire praktikus, az már egy másik vita tárgyát képezi, de példának okáért Manchester és Mumbai között folyhat az a jövőbeli áruforgalom, amit már érdemesebb lesz vasúton szállítani, és ami megfelel a brit kormány kereskedelmi terveinek.

A konténerek egyelőre azonban továbbra is csak halmozódni fognak a kikötőkben, a logisztikai fuvarozók csatornán át történő forgalmához szükséges papírmunkával egyetemben. A Selyemúttal kapcsolatos 2017 eleji optimizmus jelenleg a múlté. Vajon a Brexit felelős azért, hogy az Egyesült Királyság letévedt a Selyemútról?  – a kérdésre a héten mindenképp választ kell találni Amszterdamban. Hogy a briteknek van-e válasza, majd kiderül – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek