Euro9000: újabb két országban szabad a jelző
A Stadler villamosmozdony-típusa már Ausztriában és Németországban is bevethető.
Az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) újabb két országra adta meg a közlekedési engedélyt az Euro9000-esek előtt a kiterjesztett felhasználási terület (XAU) szabványos formájában. Valójában ez nem egy közvetlen típusengedély, hanem a mozdonycsalád egy változatának jóváhagyása, mivel az Euro9000-es hivatalosan a már korábban engedélyt szerző EuroDual-mozdonycsalád egyik változata. A típus a két új országon felül Belgiumban, Hollandiában, Olaszországban és Svájcban közlekedhet.
Az engedély mindazonáltal jelentős lépés a mozdonytípus számára, mely a duálüzemű mozdonyok egy teljesen új dimenzióját képviseli azzal, hogy négyáramnemű: 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú (AC) rendszerekről, valamint három és másfél kilovoltos egyenárammal (DC) betáplált felsővezetékről is képes üzemelni – a legnagyobb teljesítmény AC üzemmódban 9000 kilowatt, három kilovoltnál 6400, másfélnél pedig 4500. Az eddig megrendelt Euro9000-esekbe ráadásul két, egyenként 950 kilowatt teljesítményű, Caterpillar C32-es típusú kiegészítő dízelmotort is beépítenek, így a gépek felsővezeték nélkül is közlekedhetnek.
A típus eddigi egyetlen megrendelője, a mozdonyok bérbeadásával foglalkozó European Loc Pool (ELP). A lízingcég eleinte azt remélte, hogy ezekre az országokra egyszerre szerzi meg az engedélyt, később viszont típusjóváhagyási terv készült, mely először Ausztriára, Németországra és Svájcra érvényes, majd azt követően a másik háromra is, XAU-szabvány formájában. Az ELP az engedélyezési folyamatok kiszámíthatatlanságára tekintettel nem tud tényleges előrejelzést adni a további országokról.
A lízingvállalat eddig harminc Euro9000-esre nyújtotta be az igényét. A cég mostanáig hét vasúttársasággal kötött teljeskörű szolgáltatást nyújtó lízingszerződést, összesen legalább húsz mozdonyról. Első bérlőként a holland Rail Force One (RFO) jelentkezett: a hollandok első, 2019 302 pályaszámú mozdonyát a 2022-es berlini InnoTrans szakkiállításon és -vásáron mutatták be.
Az ELP jelentős flottát állít össze az EuroDual-családból, mivel a DC kétáramnemű (15 és 25 kilovoltos váltakozó áramú) verzióból is már 74-et rendelt. A száznégy gépből álló mozdonyparkból eddig 85 mozdonyra kötöttek teljeskörű lízingszerződést, a következő hetek során pedig újabbakra várnak megrendelést.
Egy Euro9000-essel és egy EuroDuallal jelenleg Ausztriában végeznek teszteket. Habár a DC kétáramnemű EuroDual már rendelkezik osztrák engedéllyel, de az csak a D4xL osztályú vasútvonalakra érvényes. A mostani tesztek célja ezen típusok osztályozásának további optimalizálása az osztrák vasúthálózaton való működéshez – jelenti a Railvolution.
(Nyitóképünkön az egyik első Euro9000-es. Kép forrása: europeanlocpool.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!