Júniusban a hőség és a műszaki hibák tették próbára a közlekedés pontosságát

Tavaly júniushoz viszonyítva négy százalékkal, 2023 júniusához képest pedig egy százalékkal közlekedtek pontosabban a vonatok. Több jelentős haváriahelyzet azonban végül az egész hónap menetrendszerűségére negatív hatással bírt.
A célzott infrastrukturális beavatkozásoknak és a flotta-, elsősorban a vontatójármű-állomány megerősítésének köszönhetően a MÁV-csoport járatainak pontossága idén júniusban, már a tanév végét magában foglaló első nyári hónapban is javulni tudott az előző évekhez képest.
A meghibásodások június 4-étől pünkösdszombatig kiemelten a dunántúli vasútvonalakon, pontosabban Székesfehérvár, a Balaton, valamint Tatabánya és Győr térségében okoztak fennakadásokat a vasúti közlekedésben – mivel viszont az országot letaroló orkán már júliusra esett, így annak a menetrendszerűségre gyakorolt hatását csak egy hónap múlva, a júliusi havi riport tükrözi majd.
Júniusban a vonatok 3,37 százaléka, a Volán-járatok 0,39 százaléka, illetve a HÉV-ek 0,05 százaléka szenvedett el legalább húszperces késést. Ezen járatok utasai a késési biztosítás alapján már kártérítésben is részesültek: a MÁV Személyszállítási Zrt. június folyamán összesen 114,3 millió forintot fizetett vissza a legalább húsz percet késett vonatokra és buszokra váltott jegyek után.
Az elmúlt időszakban forgalomba állított, bérelt mozdonyok azonban júniusban is pontosabb vonatokat jelentettek, így a nagyteljesítményű vontatójárművek, valamint a nyári főszezonban a Stadler KISS motorvonatokból kiállított Alföld expresszek révén a szegedi, 140-es számú vasútvonal menetrendszerűsége hosszú idő után ismét elérte a nyolcvan százalékot.
A pünkösdi hétvégét követően mindenütt javult a menetrendszerűség: a leginkább érintett balatoni vasútvonalakon végül 72 százalék körül alakult. Ez a tavaly júniusi értékeknél már kis mértékben jobb, a főszezonra való felkészülés részeként végrehajtott intézkedések nyomán pedig további érdemi javulást vár a MÁV-csoport a következő időszakra. E cél elérését a júliusi vihar során, elsősorban az észak-balatoni 29-es vonalon elszenvedett pályakárok ugyan nem segítik, de a vasúttársaság célja továbbra is az, hogy a korábbi éveknél nagyobb számú motorvonat bevetésével és a pálya helyreállításával visszaszorított lassújelek révén folytatódhatnak a kedvező menetrendszerűségi tendenciák a térség vonatközlekedésében.
Júniusban 94 ezer 441 vonatot közlekedtetett le a MÁV-csoport, ezek 80,73 százaléka, 76 ezer 241 vonat érkezett végállomására hat percnél kevesebb késéssel. A járatok közül 7492 intercity, 7032 interrégió, 62 ezer 780 pedig „normál” személyvonat volt. Harminc perc feletti késést 1356 vonatnál regisztráltak, egy óránál többet 308 járat késett, két óra feletti restanciát pedig 42 vonat ért el.

A legpontosabb vonal címet újfent a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain (131a vonal) érte el 98,77 százalékkal. Második helyre a 142-es Kőbánya-Kispest–Lajosmizse vonal futott be 95,40 százalékos eredménnyel, a képzeletbeli dobogó legalsó fokára pedig a 2-es számú Budapest–Esztergom vonal fért fel, 95,37 százalékával csak minimálisan lemaradva az ezüstéremről. A hegyeshalmi 1-es vonal viszont nem büszkélkedhet 73,36 százalékos eredményével.
Az autóbuszok késési értékei az idei év hatodik hónapjában is alacsonyak maradtak. A 988 ezer 673 leközlekedett járat 97,18 százaléka, 960 ezer 806 busz volt pontos, húsz percnél magasabb spétet 3845 járatnál mértek – ezeknél vissza is igényelhették a jegyár felét az utasok.
Regionális és országos szinten 919 ezer 869 busszal lehetett utazni, ezek közül 904 ezer 948 késett tíz percnél kevesebbet, 98,38 százalékos pontossági mutatót elérve. A budapesti agglomerációs buszokat érintően 68 ezer 804 járatot írhattak fel, melyek 81,18 százaléka, 55 ezer 858 késett három percnél kevesebbet.
A HÉV-ek – mint ahogy az az elmúlt időszakban már általánossá vált – júniusban is kiemelkedő pontossággal közlekedtek: 24 ezer 330 járat haladt végig a tervezett útvonalán, közülük 24 ezer 190, vagyis 99,42 százalékuk érkezett hat percnél kevesebb késéssel végállomására. Húsz percnél többet mindössze tizenhárom járatnál jegyezhettek fel, ez a menetek 0,05 százaléka.
A H5-ös viszonylaton 7454, a H6-oson 3448, a H7-esen 7329, a H8/H9-esen pedig 6099 vonatot vehettek igénybe az utasok júniusban.
A díjtermékeket illetően a nyár első hónapjában
- 549 ezer 921 országbérletet,
- 356 ezer 811 vármegyebérletet,
- 1 millió 552 ezer 906 vasúti hegyjegyet,
- 17 ezer 116 IC Prémium helyjegyet,
- 102 ezer 87 kerékpár viszonylati helyjegyet,
- 38 ezer 604 kerékpárhelyjegyet,
- 2511 kerékpárbérlet et,
- 23 ezer 834 Magyarország24 napijegyet,
- 338 ezer 174 Vármegye24 napijegyet
értékesített a MÁV-csoport.
Csoportos utazásra 12 ezer 688 csoport jelentkezett, összesen 385 ezer 568 fővel.
Írásunk a MÁV-csoport céges közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV-csoport)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!