Maglev-technológiával kezelné a konténereket a duisburgi kikötő

iho/vasút   ·   2022.05.09. 15:00
duisport_magrail

A Duisport a hyperloop-ihlette MagRailben rejlő lehetőségek kihasználásával bővítené ki vasúti árufuvarozási kapacitásait.

A duisburgi kikötő és a lengyelországi központú Nevomo vasúttechnológiai vállalat a napokban írt alá együttműködési nyilatkozatot. A kikötő szerint a Nevomo innovatív MagRail technológiája tökéletes megoldás a Duisport stratégiai céljainak eléréséhez, valamint hatékonyságának maximalizálásához. A meglévő vasúthálózat kapacitásának és rugalmasságának növelése a jelenlegi üzemi műveletek teljes interoperábilitásával döntő fontosságú.

De mi is az a MagRail?

A Nevomo nyilatkozata szerint a MagRailt úgy tervezték, hogy könnyen, gyorsan és költséghatékonyan bővítse ki a meglévő vasúti infrastruktúra kapacitását és képességeit, valamint növelje a vasúti rendszerek hatékonyságát. A központi alrendszerek egyike, a lineáris motor jobb teljesítményt nyújt a már meglévő infrastruktúrán, ráadásul anélkül, hogy hosszadalmas és költséges korszerűsítésekre lenne szükség. Ezen felül a rendszer lehetővé teszi, hogy a vasúti járművek villamos energia felhasználásával közlekedhessenek olyan nem villamosított szakaszokon is, mint a terminálok vagy kikötők.

A MagRailt az elsősorban személyszállító vonatokhoz tervezett hyperloop-technológia inspirálta. A Nevomo azonban rájött, hogyan lehetne a rendszert a vasúti árufuvarozásnál is alkalmazni. A MagRail egy passzív mágneses lebegtetésű (maglev) rendszer, melyet a meglévő vasúti síneken is használni lehet, akár 550 kilométer per órás sebesség mellett. Ezzel a hibrid megoldással ugyanazon a sínpáron futhatnak a MagRail és a hagyományos vonatok is. A Nevomo végső célja az akár 1200 kilométer per órás tempót lehetőve tevő hyperloop-technológia használata, ehhez viszont új, csak a célnak megfelelő infrastruktúra szükséges. A MagRail nem teljesen új megoldás a vasúti árufuvarozási piacon: néhány társaság már tesztelte és jóvá is hagyta a rendszert, például az olasz vasúti infrastruktúra-kezelő RFI.

A Duisport azonban nem az első európai kikötő, mely a legmodernebb technológiák felhasználásával igyekszik felpörgetni vasúti tevékenységeit: a hamburgi kikötő HHLA cirka egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy együttműködik az amerikai HyperlooTT vállalattal a HyperPort projekt kifejlesztésében. A rendszer célja, hogy a hyperloop-technológiát alkalmazzák a konténerek kikötőbe és onnan el történő szállítása során, hogy javítsák a tengeri kikötő és a hátország közötti kapcsolatokat, továbbá hogy növeljék a terminálok kapacitását és hatékonyságát.

A HyperPort nagysebességű kapszulákat használ majd fel a konténereknek a kikötők és a szárazföldi célállomások közötti szállításához. Egy szállítókapszulában két húsz láb (6,1 méter) hosszú, vagy egy 40 / 45 láb (12,2 / 13,7 méter) hosszú konténert lehet elhelyezni. A konténereket függőlegesen, a kapszulák tetején kialakított zárható nyíláson lehet majd behelyezni. A járművek több száz kilométer per órás tempóval fognak haladni, ennek köszönhetően naponta akár 2800 konténert is lehet majd kezelni naponta zárt üzemi környezetben, forgalmi és környezeti hatások nélkül – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek