Magyar ünnep, szerb átadás

Károly Szabolcs   ·   2022.01.06. 15:00
delvideki_teherautok01

Március 15-én mindkét vágányra visszatérhetnek a vonatok a teljesen átépített Belgrád–Újvidék vonalszakaszon – és már akár kétszázas tempóval is suhanhatnak.

Ütemterv szerint haladnak a Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal felújításának szerbiai részével déli szomszédaink: bő két hónap múlva készre jelenthetik a szerb fővárost Újvidékkel (Novi Sad) összekötő szakaszt. Mivel a pályát kétszáz kilométer per órás sebességgel is lehet majd használni, a vonatok néhány hónap múlva akár fél óra alatt is megtehetik a Belgrád–Újvidék utat – erősítette meg Tomislav Momirović, Szerbia építésügyi, közlekedési és infrastrukturális minisztere.

A magyar és szerb fővárosok között vezető, 350 kilométer hosszú vasútvonal 184 kilométeres szerbiai szakaszának teljes rekonstrukciója körülbelül kétmilliárd dollárba, vagyis jelenlegi árfolyamon bő 600 milliárd forintba kerül, melynek 85 százalékát kínai hitelből finanszírozzák. A Belgrád és Ópazova (Stara Pazova) közötti, 34,5 kilométer hosszú vonalszakasz átépítése 2,4 milliárd jüant, vagyis körülbelül 120 milliárd forintot kóstál, a munkálatokat a China Civil Engineering és a kínai állami vasút China Railway 11. Irodája végzi. A Belgrád–Ópazova szakasszal egyidejűleg a kínai beruházók építik át a 108,1 kilométeres Újvidék–Szabadka szakaszt is, mely várhatóan 2024 végére készülhet el. Az Ópazovától Újvidékig vezető, 40,4 kilométeres pályán pedig az orosz RZD International dolgozik. A rekonstrukciós munkálatok miatt tavaly április óta Belgrád és Újvidék között a kétvágányú pályán hol az egyik, hol a másik vágányon közlekedhetnek a vonatok. A megújult vágányok mostanra gyakorlatilag elkészültek, január során meg is kezdődhetnek rajtuk a különböző futópróbák.

A Budapest–Belgrád nagyprojekt magyarországi részén a szerbhez képest jelentős csúszással indultak el a munkálatok, melynek során a fővárosi Soroksár állomás és a kelebiai országhatár között 166 kilométernyi egyvágányú pálya épül át és válik kétvágányúvá. Az előkészítési munkálatok tavaly ősz óta zajlanak, a teljes pályakizárás mellett zajló tényleges építés 2022. február 1-jével veszi kezdetét, és a Kapella vágányzári adatai szerint legalább 2023 decemberéig tart.

Az eredetileg tervezetthez képest jóval később, de a magyar oldalon is elkezdődtek a munkálatok (fotó: MÁV Zrt.)

A felújítást követően a magyar oldalon 160 kilométer per órás sebességgel haladnak majd a személyszállító szerelvények, ennek köszönhetően a Budapest és Belgrád között közlekedő vonatok az eddigi nyolc órás menetidő helyett körülbelül három és fél óra alatt megtehetik majd a távot. Jelenleg a vonal legnagyobb szakaszán hatvanas–nyolcvanas tempó a csúcs. A vonal nemzetközi árufuvarozási útvonal része is, jelentős teherforgalommal.

A gigaberuházás következtében ráadásul a Szabadkától a magyar határ felé vezető mindkét vasútvonal megújul: a kelebiai mellett a Horgos–Röszke–Szeged irányban is megkezdődött a rekonstrukció, mivel a Szabadka és Kelebia környéki munkálatok idején a vasúti árufuvarozásnak szüksége van egy jól használható alternatív útvonalra. A magyar oldalon a Szeged-Rendező és az országhatár közötti 14 kilométeres, egyvágányú pálya felújítását és villamosítását a V-Híd Zrt. végezheti nettó 44 milliárd 870 millió forintért.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.