Még több „beszélő” jármű segíti a látássérült utasok közlekedését a BKK járatain

A hangos asszisztenciával ellátott trolik és autóbuszok után már az agglomerációban közlekedő kék Volán-buszokra, illetve kísérleti jelleggel a villamosokra is kiterjesztik a szolgáltatást, amely egyetlen távirányítással bemondja, melyik járat érkezik a megállóba és hova tart.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2023-ban indított fejlesztésének köszönhetően egyre több járművön érhető el az a szolgáltatás, amelynek segítségével a vak és gyengénlátó utasok egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit. A rendszer bemondja, hogy melyik járat érkezik a megállóba és milyen irányba közlekedik tovább. A funkció már minden budapesti trolibuszon elérhető, és a BKK célja, hogy 2025 végéig az összes autóbuszon, valamint a fővárosi agglomerációba közlekedő kék Volán-buszokon is igénybe vehető legyen ez a szolgáltatás. A fejlesztés jelentős segítséget nyújt a látássérült utasoknak az önálló, biztonságos közlekedéshez.
A tervek szerint még az idén százegy kék Volán-busz kapja meg a hangos utastájékoztató (VIAR) rendszert, így az agglomerációban közlekedő összes, 171 autóbusz alkalmas lesz a látássérültek segítésére. Az idei évben forgalomba álló 165 új autóbusz felszereltségi követelményei közé ugyancsak bekerült az úgynevezett hangos asszisztencia technológia, így 2025 végéig tovább javul az autóbuszos ágazat akadálymentes járműveinek aránya.
Kísérleti jelleggel a villamosokat is ellátják a fogyatékossággal élő emberek közlekedését segítő eszközzel. Nyáron valamennyi budapesti villamostípusból egy-egy járművön, illetve szerelvényen válik hozzáférhetővé a szolgáltatás, ami igazi kihívást jelent a szakembereknek is, tekintve, hogy a buszoknál jóval hosszabb járműveknél is kifogástalan működést várnak el az ügyfelek. A villamosok kísérleti jellegű felszerelése a VIAR rendszerrel lehetőséget nyújthat rá, hogy a jelenleg csak a CAF-villamosokon elérhető funkciók nagyobb arányban jelenhessenek meg a többi budapesti típuson is.
Korábban a vak és gyengénlátó utasok a járművezetőktől kaptak tájékoztatást egy-egy járatról. Ma már a fővárosi közösségi közlekedési járművek többségén működik az utas által távirányítóval indítható beszélő funkció, melynek segítségével a megállóba érkező jármű bemondja, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik, a megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.
Az úgynevezett VIAR (Visually Impaired - Access Receiver) technológiát, vagyis egységes frekvencián üzemelő jelvevő egységet a látássérült emberek a már évek óta bevált, és számukra személyes használatra igényelhető vagy kedvezményes áron megvásárolható közlekedési távirányítóval tudják elindítani. A közlekedési távirányítók eddig is nagyban segítették a vak és gyengénlátó utasok önálló közlekedését: a közúti gyalogos jelzőlámpákat, a BKK Futár közterületi kijelzőket és peronhangosító eszközöket, valamint az M3-as és M4-es metróállomások mozgólépcsőit is képesek vele megszólaltatni.
Noha még sok a tennivaló a teljeskörű akadálymentesítés érdekében a közösségi közlekedésben, a „beszélő” járművek egy újabb lépés ennek irányába. Ez is egy olyan fejlesztés, ami nemcsak magáról a közlekedésről szól, hanem esélyteremtésről, a lehetőségről, hogy a fogyatékossággal élő emberek eljussanak a munkahelyükre, elvigyék gyermekeiket óvodába, iskolába, moziba, könyvtárba, színházba, sporteseményekre, vagyis hogy hasonló életet tudjanak élni, mint bárki más a városban.
A BKK elkötelezett amellett, hogy a jövőben is esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével fejlessze a közösségi közlekedést, ennek érdekében a társaság komoly lépéseket tett az elmúlt években: mára a fővárosi autóbuszok és trolik majdnem mindegyike alacsonypadlós, és a jövőben is bővül az akadálymentes járművek száma, valamint folyamatosan létesülnek akadálymentes megállók és gyalogátkelőhelyek városszerte. Emellett a társaság a digitális fejlesztéseinél is kiemelt figyelmet fordít a látássérült ügyfelekre. A BKK azon dolgozik, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára még hozzáférhetőbb és biztonságosabb legyen a közösségi közlekedés, így a jövőben megvalósuló járműbeszerzéseknél ezután is alapfeltétel lesz, hogy a buszok, trolik és villamosok külső hangos utastájékoztatását a közlekedési távirányítóval is el lehessen indítani.
Írásunk a BKK céges közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!