Mentsék meg a Nightjeteket!

Idén decembertől leállnak a Párizs–Berlin és a Párizs–Bécs éjszakai vonatok. A járatok fennmaradása érdekében elindított Save Nightjet elnevezésű petíciót viszont már hatvanezernél is többen írták alá.
Franciaország nemrégiben jelentette be, hogy nem folytatja a két nemzetközi járat pénzügyi támogatását. A vonatokat üzemeltető Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) megerősítette: a francia közlekedési minisztérium és a francia nemzeti vasúttársaság SNCF döntése okán az idei decemberi menetrendváltással leállnak az Ausztriát és Franciaországot Németországon keresztül összekötő éjszakai Nightjet-járatok.
A lépést köz- és politikai felháborodás követte. A francia Oui au train de nuit aktivistái petíciót indítottak, amire már 63 ezernél is több aláírás érkezett. A kérelemmel azt szeretnék elérni, hogy Franciaország a jövőben is finanszírozza az európai határokon átnyúló, fenntartható közlekedési módnak számító éjszakai vonatok üzemeltetését, mivel anélkül gazdaságilag nem fenntarthatók a partnertársaságok (ÖBB, DB) számára. Úgy vélik, a magas utasmennyiség egyértelmű bizonyítéka annak, hogy Európa-szerte egyre jelentősebb igény mutatkozik az éjszakai vonatokra: tavaly körülbelül egymillióan választották az éjszakai vonatokat Franciaországban, ebből 36 ezren a Párizs–Bécs, 30 ezren pedig a Párizs–Berlin Nightjeteket.
A kritikusok az SNCF-et okolják a Nightjetekkel szemben tanúsított reakciós magatartásért, mivel azokra nem értékesít jegyeket a saját SNCF Connect platformján, és nem is nagyon promotálja a szolgáltatást. Szerintük az ilyen magatartás rontja a vonatok kereskedelmi kilátásait. Ezközben a légiközlekedés folyamatosan, eladott jegyenként 30–40 eurós be nem jelentett támogatáshoz jut, ami tisztességtelen versenyt eredményez.
A tiltakozók arra kérik az Európai Uniót, hogy vizsgálja felül a kontinensen belüli vasúti szolgáltatások finanszírozására vonatkozó szabályozását, továbbá méltányos uniós versenyszabályokat, valamint az éjszakai vonatok jövőképének kibővítését szorgalmazzák. Kihangsúlyozzák: a nemzetközi vonatok továbbra is létfontosságúak a kibocsátás csökkentése, az európai klímacélok teljesítése, valamint az európai fővárosok gyors összekapcsolása érdekében. Leállításuk szabotálná az évek óta tartó, határokon átnyúló együttműködéseket. Úgy vélik, a Nightjetek megmentése magába foglalja a környezetbarát közlekedésbe, az utasok kényelmébe és a klímaváltozás elleni felelősségvállalásba való befektetést, vagyis olyan értékeket, melyek az európai mobilitás jövőjét jellemzik.
A Nightjeteknek egyre nagyobb a támogatása, közösségi és politikai szinten egyaránt. Október 3-án például csaknem száz polgár, aktivista és politikus gyűlt össze a párizsi keleti pályaudvarnál (Gare de l’Est) a szolgáltatás iránti támogatásukat kifejezve. Az Európai Parlament Közlekedési Bizottságának korábbi elnöke, Karima Delli elmondta, az éjszakai vonatok Európa-szerte teret nyernek és valódi alternatívát jelentenek, nem pedig réstermékek, ezért csökkentésük veszteséget jelent. A párizsi parancsnokhelyettes David Belliard arról beszélt: a francia fővárosnak igent kell mondania az éjszakai vonatokra, mivel ezek az igazi versenytársai a rövidtávú légijáratoknak. Európában egyre nagyobb az igény a fenntartható közlekedés felé való elmozdulásra. A Back on Track elnevezésű érdekvédelmi koalíció kihangsúlyozta, az ÖBB már korábban is heti három járat közlekedtetését javasolta a teljes Bécs–Berlin–Párizs tengelyen, a mannheimi végállomás helyett, a Deutsche Bahn (DB) pedig még le is foglalta a szükséges menetvonalakat – számol be a Railway Supply.
(Nyitóképünkön az egyik újgenerációs Nightjet-kocsi. Kép forrása: ÖBB / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!