Mozdonyokat vesz a MÁV-Start, új utasmóló Ferihegyen – ez történt a héten a közlekedésben
Tizenhatmillió utas Ferihegyen. A 2019-es év újabb rekordot hozott a Budapest Airport számára: az utasmennyiség először lépte át a 16 millió főt – a pontosan 16 millió 173 ezer 489 induló és érkező utas 8,8 százalékos forgalomnövekedést jelent az előző évhez képest. A tavalyi év során 33 új járatot köszöntött a Budapest Airport, a fel- és leszállások száma pedig meghaladta a 122 ezret. A repülőtéren 135 ezer tonna légi teheráru fordult meg, a legnépszerűbb úti cél pedig továbbra is London. A fejlődés üteme több mint kétszerese az európai repülőterek négy százalékos átlagának.
Nagy adag mozdonyt vesz a MÁV-Start. A napokban kiírt tender összesen 115, vegyesen két- és többáramnemű villamos mozdony beszerzését foglalja magában, keretszerződéses formában. A járműveknek legalább 5600 kilowatt teljesítményre és kétszáz kilométer per órás sebességre kell képesnek lenniük. A jelentős mennyiségű gép vásárlására azért kerülhet sor, mert a vasúttársaság számára kiemelten fontos, hogy az utasokat egyre magasabb színvonalon legyen képes kiszolgálni a főváros és a megyeszékhelyek közötti távolsági viszonylatokon. A beruházást hitelből tervezi finanszírozni a MÁV-Start. A tervek szerint az első körben negyven mozdonyt rendelnének meg, később pedig az elérhető források, hitelek alapján hívnák le a többi járművet.
Ikarus midibuszokat szerez be a BKV. A cég első EAG-jainak számító E91-eseket Rigából, használtan vásárolták meg: a lett főváros 2001 és 2004 között összesen százhatot rendelt. A típusból 1997 és 2007 között közel kétszáz, Csepel- és Rába-alvázas példányt adtak el külföldre. Itthon mindössze egy busz kelt el: a Borsod Volán által 2000-ben beszerzett kocsi 2015-ig közlekedett Tiszaújvárosban, majd egy gyűjtőhöz került. A hét rigai E91-es már tavaly év végén megérkezett a BKV kelenföldi garázsába. A BKV közleménye alapján várhatóan öt kocsi áll majd forgalomba, a maradék kettő pedig alkatrészbázisként fog szolgálni. A honosításuk jelenleg is folyamatban van.
Újabb Nohab Magyarországon. A Komplex Rail Kft. által megvásárolt Di3.629-es turcsiorrú január 15-ére virradó éjszaka érkezett meg Celldömölkre; a gép az első olyan Di3-as Magyarországon, melyet hazai magánvasút szerez be. A társaság a mozdonysorozat üzemeltetési tapasztalatait és hazai kultuszát ismerve elkötelezett volt a Nohabok mellett, ezért esett választásuk a svéd nagyvasra. A mozdony 1965. szeptember 13-án a Norvég Államvasutaknál (NSB) kezdte karrierjét, ahol 2001. január 6-áig szolgált. Ezt követően az Ofotbanenen nyolc évet töltött, majd a Skandinaviska Jernbanor AB-nél is lehúzott tíz évet, míg a Komplex Rail tavaly meg nem vásárolta.
Késett vonaton, útközben járt le a mozdonyvezető munkaideje. Január 15-én reggel egy Vácról a Nyugatiba tartó S70-es személyvonat vezérjének a vonat késése miatt menet közben lejárt a Munka Törvénykönyve által tizenkét órában maximalizált szolgálata, ezért Rákospalota-Újpesttől nem vitte tovább a vonatot, leváltót kért. A vonat további, jelentős restanciával haladhatott csak tovább. A nagy visszhangot keltő eset miatt a MÁV-Start megkezdte a szolgálatok felülvizsgálatát, hogy áttervezze azokat, amelyek vonatkésések esetén hasonló problémákat okozhatnának.
Elkészült a ferihegyi új, 1-es utasmóló első üteme. Szintén január 15-én adták át az új, 11 ezer 500 négyzetméter alapterületű beszállítócsarnok első fázisát. A diszkont utasok számára létrehozott, buszos vagy gyalogos beszállókapukkal működő, fedett, hűtött-fűtött létesítmény jelenleg ideiglenes folyosók és rámpák révén kapcsolódik a központi terminálépülethez. A második szakasz építése során alakítják ki a végleges kapcsolatot, és megkezdődik az úgynevezett bádogváros lebontása. A végleges kialakítás még a 2020-as nyári szezon előtt elkészül.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!